Gå til innhold

svortevik

Bruker
  • Innholdsteller

    62
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om svortevik

  • Bursdag 07/07/1979

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Bergen

svortevik's Achievements

  1. Ble som jeg misstenkte, selger vet nok hva som er gale men nekter å si det. Det er brukt over 30 000,- på bilen på under ett år, han har målt trykk og byttet trykkmåler. Når jeg spurte ham om vi kunne få en vurdering i fra verksted på hva som er grunnen til lavt oljetrykk så ville han ikke svare lengre. Jeg foreslå at vi kunne dele utgiftene for å få det vurdert, men da kom svaret jeg ventet på. "Jeg har ikke peiling på bil, den selges som den står". Jaja, jeg holder meg nok unna denne da.
  2. Han har målt oljetrykket, det er variabelt sier han uten å utdype det noe mer. Det hadde ikke kommet noe varsel på en lengre tur han hadde med bilen i dag. Det er byttet trykkmåler sier han også. Synes det er litt merkelig. Det er brukt mye penger på bilen det siste året i følge kvitteringer, men så skal han da selge bilen uten å utrede denne feilen. Får meg til å tro at det er noe han ikke er villig til å bruke penger på da det er dyrt, men det trenger jo ikke være slik.
  3. Jeg vurderer å kjøpe en brukt Golf 1.4 som en billig bruksbil de neste årene. Problemet er at den jeg vurderer lyser på lavt oljetrykk. Det er litt tilfeldig når dette skjer eller om det skjer i det hele tatt, men som oftest er det ved lavt turtall i følge selger, men han kan også kjøre lange turer uten at det lyser. Så da lurer jeg på hva som sannsynligvis er problemet og om det er dyrt å ordne, samt hva det i verste fall kan være som er grunnen. Er det en enkel måte jeg kan utelukke det ene fremfor det andre når jeg skal se på bilen igjen?
  4. Audi er vel ikke bilen jeg vil ha om det er minst mulig utgifter som gjelder?
  5. Jeg forventer ikke å få mye bil, men lurer på om jeg kan få en bil som vil vare 45 000 km uten så altfor mye utgifter. Jeg er ikke kravstor, og har de siste årene kjørt rundt i en Daihatsu Cuore. Radiatoren røk i dag, og det virker umulig å få tak i uoriginal radiator, samt original koster 8300 + mva, med andre ord mer enn bilen er verdt :-D Så det jeg vi ha er en pekepinn på merke og modell, samt km stand jeg bør se etter til den summen jeg har tilgjengelig å bruke for å få mest mulig for pengene. Hva med en av disse? - V40, kjørt 233 000 men motor ble byttet på 130 00. Går for 15 000,- - Toyota Yaris Verso kjørt 214 000, går for 16 000,- Forutsetter jo at bilene er i grei stand, og pris kan sikkert prutes litt på. Jeg aner rett og slett ikke, og det er grunnen til at jeg spør her.
  6. Kan begynne med at jeg rett og slett ikke vet noe som helst når det kommer til biler. Jeg vil sitte meg bak rattet og den skal starte uten problemer. Så når jeg nå skal kjøpe en billig bil har jeg noen kriterier jeg håper jeg kan få igjennom. - Sikker, skal ha hele familien i bilen så vil ha en driftssikker bil, - Lite problemer og billige deler med enkel tilgang. - Gjerrig på drivstoff. Vil unngå å kjøpe en bil som bruker en liter på milen. Blir en del køkjøring til og fra skole/jobb. - Må ha skikkelig sikkerhetssele på alle tre plassene i baksetet. Videre lurer jeg litt på hva rettigheter jeg har som kjøper av bruktbil. Som alt nevnt vet jeg ekstremt lite om biler, og skulle nafteste alle biler jeg vurderer vil være galskap med hensyn til trangt budsjett. Så om selger ikke har opplyst feil/mangler ved bilen som blir påvist i ettertid, har jeg da noe rettigheter her eller sitter jeg igjen som en tulling da? Når jeg har funnet en bil jeg vil ha kommer jeg nok til å kjøre en eller annen form for test hos NAF eller lignende for å få bekreftet hva som må gjøres med bilen. 20 000,- er makspris ferdig omregistrert og veiavgift betalt, men jo mindre jeg kan bruke på en bil jo bedre er det. Dette er snakk om en midlertidig bil som skal leve i 2-3 år før nybil skal kjøpes inn. Så finnes der i det hele tatt biler å oppdrive til denne prisen som ikke gir meg massevis av utgifter de neste 2-3 årene?
  7. Kan nevne at bilen hun har nå er en Daihatsu Charade Centro fra 1998, så skal ikke så mye til å før hun blir fornøyd etter å ha kjørt den i 13 år:p
  8. Takker så mye for alle tips. Skal få tatt oss en ny tur til uken og sett på enkelte av modellene som er nevnt her. Wildstyle: Nå er ikke min mor den som bytter ut bilene sine spesielt ofte. Bilen hun har nå kjøpte hun ny for 13 år siden, og bilen hun har tenkt kjøpe nå tipper jeg blir den siste bilen hun kjøper så lenge hun er fornøyd med den. Bilen på 13 år passerte 80 000 km i går, så det er ikke ofte bilen er i bruk. Greit Golf holder seg bedre i verdi osv, men den er over budsjettet, så da hjelper det ikke uansett hvor mye bedre den skulle være. Prisen på 250 000 gjelder bil ferdig på vei med ønsket ekstrautstyr, og da er ikke golf i nærheten av den prisen. Legger en til navigasjon, aut klima, avtagbart hengerfeste, regnsensor, soltak, s/v dekk og diverse annet så ser en raskt hvorfor golfen ikke er et alternativ.
  9. Hei, og takk for svar:-) Civic ser ikke ut til å komme med 5 dører, bare 3 og blir derfor uaktuell. Jazz ser interessant ut, så skal få testet denne så en finner ut med hensyn til plass osv. På roomster falt ikke utseende i smak, selv om dette ikke har all verden å si, men greit at en liker helheten av en bil når en skal legge igjen 250 000.
  10. Trenger litt hjelp her til hvilke biler en bør vurdere, og hvilke en bare skal se bort i fra. Saken er at min mor skal kjøpe seg ny bil, og har satt et tak på 250 000. Hun er ute etter en "småbil", men samtidig ikke blant de aller minste. Har i dag prøvekjørt følgende biler: Hyundai ix20 Suzuki Swift Skoda Fabia Mazda 2 Mazda 3 Bilene har vært tilnærmet likt utstyrt med blåtann handsfree, navigasjon, soltak, automatisk klima +++ Mazda 3 gikk dessverre over summen som er satt av til bil og er av den grunn ikke lengre aktuell. Mazda 2 er for liten, og samme er i grunn Suzuki swift, samt at swift ikke kunne leveres med fastmontert navigasjon. Så da står en igjen med ix20 og Fabia, to biler som begge falt i smak, men på forskjellige måter. Fabia er 20-30 000 billigere, virker sprekere under bruk, men virker samtidig mindre og har ikke de samme praktiske funksjonene som en fant i ix20. Tenker da på panorama tak, mulighet til å justere baksetene både i ryggen og med hensyn til ben/bagasje plass. I tillegg fikk en her med regnsensor, ryggekamera og litt annet som ikke kunne leveres med Fabia. Men, lite bilkyndig som jeg er så aner jeg rett og slett ikke hva som er et bra kjøp utav de to bilene, og hvilke andre biler som bør vurderes før en eventuelt bestemmer seg for valg av bil. Det hun ønsker er en småbil, men med plass til bagasje og barnebarn i baksetet. I tillegg til komfort, noe som alle nye biler i dag vil ha sammenlignet med bilen hun kjører rundt i per dags dato. I tillegg vil hun ha en sikker bil med hensyn til eventuelt kollisjon, og selvsagt en bil som vil gi henne mye glede. Så kan noen peke meg litt i riktig retning av de to modellene det står mellom, samt andre konkurrenter?
  11. Heisann. Har en bruktimportert olvo v40 som nå gir meg ett varsellys. Om jeg har oversatt korrekt er dette elektronisk motorstyring som lyser. Jeg har dessverre kun tysk brukermanual, så aner ikke helt hvordan jeg skal lese meg frem til hva som kan være gale her, så lurer på om noen kan komme med noen gode råd til hva som er gale og hvor alvorlig det er.
  12. Hvor mye koster det å bytte motorfeste på en passat 98 modell, og om det er dyrt, lønner det seg å få det gjort i sverige eller tyskland om en likevel er på de kanter? To slanger bak motorblokken lekker det olje i. Er dette et kjent problem, og er det mye styr og få disse tett/byttet? Håper på raskt svar her.
  13. Har et problem med at det er "rullesele" i midten bak på passaten. Altså en slik magesele som rulles inn automatisk når den ikke er i bruk. Saken er at det nå må monteres barnestol i midten bak også, og da skal denne festes ved hjelp av en "base" som passer til stolene. Denne kan ikke brukes på rullesele, kun på vanlig topunkts sele og på trepunkts sele. Så da er mitt spørsmål: Er det mulig å bytte fra rullesele til vanlig magesele som ikke har automatisk innrulling, eller allerhelst bytte til trepunkts sele?
  14. Jeg er i grunn i sluttfasen med hensyn til kjøp av en MB E-klasse, og i den forbindelse har jeg ett par ting jeg lurer på. Da budsjettet ikke er allverden og stopper på 40 000 så er det et problem som går igjen på bilene jeg har sett på, så lurer på om dette er noe som er dyrt å få gjort noe med. Et eller flere av de elektriske vinduene virker ikke. Kan vel være forskjellige grunner til det, men siden det har vært på flere av bilene lurer jeg på om det er et kjent problem og hva som er saken her. Problem nummer to er hva jeg skal velge: Jeg får jo samme årsmodell på bensin og diesel til samme pris, bare at bensin har da gått under 200 000 km, mens dieselbilen da gjerne har gått ca 500 000 km. Er virkelig dieselbilene så mye bedre at de 300 000 km i forskjell ikke utgjør noen risiko for et bomkjøp? En siste ting jeg lurer på er med hensyn til 3-punkts sele montert i midten bak. På nyere modeller er jo dette stander, men svært sjeldent på 97 modellen. Da vi ofte har tre barn i bilen vil jeg gjerne ha slike sele på alle plassene bak, og lurer på om dette lar seg ettermontere uten de store utgiftene. Håper på hjelp her:-)
  15. Var ikke så lett dette. Siden det er originale felger fra audi så har de ikke rett dimensjon på slike kapsler eller klistrelapper hos dekkmann eller dekk1, og jeg må til møller. Hos møller koster dette en formue og det er billigere å kjøpe noen nye jalla felger. Noen som vet hva det jeg trenger heter på tysk så jeg kanskje kan kjøpe hos ebay.de?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår