Gå til innhold

Tror jeg klarte å lage en kjølevæskelekkasje mellom termostathus (pakningen)

Ranger emnet


thomasb_

Anbefalte innlegg

Har hatt et problem av og til med bilen at tempen kan bli litt høy derfor bestemte jeg meg for å prøve å bytte termostat og teste . Prøvde forrige helg og løsnet slangen, men så ser jeg at jeg har fått feil termostat. Ser ut som termostaten er innebygget i "Huset", så jeg droppa hele greia og skrudde på plass .

 

Nå en uke etter ble det litt varmt igjen, og etter jeg parkerte så jeg at det lakk varm kjølevæske imellom pakningen på termostat og slange samt at kjølevæskbeholderen var tom.

 

Ser så på pakningen at den er litt klemt på ene siden, og vet ikke om det er jeg som har klart å klemme den i stykker når jeg satt den på, eller om det var slik. Så er spørsmålet om det er vanskelig å få løs denne termostaten å få byttet pakningen. Hvordan får jeg den løs, må man demontere hele huset ? Trenger noen gode tips nå slik at jeg kan ordne dette uten å ødelegge noe.

 

Bilen er en Peugeot 307 1,6 mod. 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MECA Online Norge Slik det ser ut på bilen din? Du må skifte ut hele det huset ja. Når du kjøper ny termostat så får du med ny pakning. Pakningen skal ligge inni et spor på termostathuset, men når du har fått klemt pakningen så har du sansynligvis ødelagt den.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for den nye termostaten din sitter vel fast i det nye svarte huset? Når du tar ut den gamle så er det normalt at den løsner fra plastikken siden termostaten gror fast litt. Tar du bare og fjerner den fra huset. Setter på ny pakning og monterer hele det komplettet huset med ny termostat på.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye termostaten sitter i slik som på bildet hos MECA. Når jeg tar ut den gamle så løsner den fra plastikken ? Det kan den vel ikke, når selve termostaten sitter inne i kjølevæskehuset (se bildet i Haynes manualen). På den nye sitter jo termostaten i den lille svarte stussen (huset).

 

Men skjønner at det jo blir det samme om jeg bare får ut termostaten av kjølevæskehuset, deretter løsne den svarte plastikken ("huset") fra slangen, og putter inn hele nye greia i slangen og inn i kjølevæskehuset igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra haynes manual:

 

Termostaten sitter på kylvaskeutløppets hus, på topplockets vænstre ende. På vissa motorer kræver borttagningen av motorn endast att man tar bort det utgående kylvæskerøret. Men på anda er termostaten innbygd i huset vilket kræver at huset tas bor. Føljande alternativer finst:

 

 

1.6 liter TU5JP4 upp til RPO 10436. Kylvætskeutloppets rør.

1,6 liter TU5Jp4 upp till RPO 10437. Kylvætskeutløppets hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du sier er at når du tar bort det svartet huset så sitter termostaten igjen i hullet, dermed har den løsnet fra huset??

 

Er jo bare og fjerne den og sette inn den nye komplette.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår