Gå til innhold

Bytte til 98 oktan på 1.6/16V AZD motor

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Har lest på nettet att min motor egentlig skal kjøres på 98blyfri og ikkje 95blyfri,

ser også att det står i instruksjonsboka att den skal ha 98B men kan kjøres på 95B med noe nedsatt ytelse.

Mitt spørsmål er om eg kan bytte til 98blyfri nå som motoren er gått 200 000km eller om eg kan øydelegge motor ved bytte?

Har også lest noe om att disse motorene har historie med og få skader på motor pga de kjøres med 95B er det noen som har noe

kjennskap til dette?

Takker på forhånd for svar :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AZD skal ha 98-oktan da den har temmelig høy kompresjon (11.5:1). På den annen side hadde det ikke vært noe som helst å spare på å gå over til 95-oktan, den er billigere men forbruket øker også. Så ja, fortsett med 98-oktan :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra,var redd for og øydelegge noe men nå har eg fylt opp tanken med 98blyfri.

Har ett annet spørsmål til deg når eg går inn på vag com så får eg opp 2 feilmeldinger:

17848 P1440 EGR Valve Power Stage Open

17851 P1443 EGR Valve Position Sensor Signal too low

 

Går den an og rense EGR eller må den byttes,skal måle strømmen på ledningen til EGR i morgen

eg har sjekket ledningene til EGR.

Har ikke "check engine" lys i instrumentet nå,

men når eg går inn på vag com får eg failed både på EGR/ katalysator.

Eg skulle hatt tilpasset EGR og gass-spjeldet men har ikke lisens til VCDS-Lite.

Skulle ikke motorlyset varslet meg om EGR/katalysator ikke virker?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår