Gå til innhold

Kjøpe bil etter 1. januar, vrake før 20. mars. Betale årsavgift?

Ranger emnet


steini777

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe en bil for litt over 2500, mekke av noen deler og så vrake den før 20. mars. Vil jeg da slippe å betale årsavgift? Leste meg litt fram på google, men noe var litt uklart.

 

"Hvis du selger bilen i perioden mellom årsskiftet og før årsavgiften forfaller til betaling, blir du ikke fritatt for betalingsplikten."

Fra denne artikkelen

 

Betyr dette at man MÅ betale uansett om den vrakes før 20. mars, eller bare at man ikke har gitt fra seg ansvaret?

 

 

Og en ting til: Siden den skal vrakes ganske kjapt etter kjøp, kan jeg droppe omregistrering?

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgift behøver å betales (av hverken gammel eller ny eier) om bilen vrakes før 20 mars.

 

Når du (eller tidligere eier) har sendt inn salgsmelding så får du brev om omreg. fra SV med frist på to uker.

Etter dette får du vel purring og krav om avregistrering.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nyregistrering eller påregistrering i løpet av avgiftsåret vil årsavgiften forfalle til betaling den 30 i måneden etter foretatt registrering. Avgift for kjøretøy registrert i januar vil likevel ha forfall først 30 mars.

Er det skilter på bilen du skal kjøpe? Er årsavgift for 2012 betalt?

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble fortsatt litt uklart. Er det noe mulighet for å kjøpe bilen uten å betale noen avgifter?

 

F.eks, jeg kjøper bilen, avskilter og omregistrerer til mitt navn, og så vraker den innen fristen. Betaler jeg da noen avgifter?

 

Poenget med å kjøpe bilen er å få masse deler til 50 kr (2550,- minus vrakpant)

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler ingen avgifter og får ut vrakpant så sant det er ingen heftelser på bilen.

 

Men om jeg omregistrerer, får jeg jo omreg-avgift hvis skiltene er på? Må jeg levere inn skiltene da, eller bare se bort ifra den fakturaen som ville komme, siden jeg skal vrake den?

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere skrevet:

Når du (eller tidligere eier) har sendt inn salgsmelding så får du brev om omreg. fra SV med frist på to uker.

Etter dette får du vel purring og krav om avregistrering.

 

Om du da bestemmer deg for å heller levere inn skiltene enn å omregistrere bilen, har du ikke betalt noen avgifter.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår