Gå til innhold

Like før Volvoen dør!

Ranger emnet


reyes

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Volvo S60 2002 2.4 170hk.

Når bilen er i fart og jeg tråkker inn clutchen og bremsen, som oftest inn mot et lyskryss etc.. går tomgangen først ned til 500 rpm forså komme sakte opp mot normale 700-800 rpm. Jeg føler at bilen sliter og nesten holder på å dø ut og observerer også kjørelys og dash lys blir svakere når den ligger så lavt. Men den har ikke stoppet.

Spesielt i kø kan tomgangen ligge lenge på 500 rpm. Det hjelper med å gi litt gass, men tomgangen stiger og senker seg.

Jeg fikk en gul trekant og en feil melding for noen dager siden :"Lav spenning". Men den fikk jeg bare engang.

Også i dag, mens bilen stod parkert inne i parkerings hus fikk jeg ikke start på den. Måtte låne "Batteri Booster" fra en bilrekvisita.

 

Jeg har sjekket batteriet og at bilen lader. Batteri, bil skrudd av= 12.26v Batteri, bil skrud på= 14.13v

Byttet faktisk batteri og batteri regulator i sommer.

Noen som har opplevd lignende? Evnt hva kan feilen være? Har nå plugget inn voltmeter i sigarettutaket.

På forhånd Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fulladet batteri har en hvilespenning på 12.8V, ditt en under halvtomt/halvfullt. Motor må ikke ha gått eller batteri blitt ladet den siste halvtimen før måling av hvilespenning.

 

Grunnen til at ladelampen lyser av og til er det lave turtallet, dynamoen gir for lite ved så lavt turtall. Ladespenning på 14.3V, er det på tomgang så er det meget bra. Bør ikke overstige 14.5V på turtall.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå skjedde det igjen, var ferdig på jobb og gledet meg til å komme meg hjem.

Men så vil ikke Volvoen starte. Heldigvis for snille kollegar som dyttet meg i gang.

Det som forundrer meg er at jeg får ingen feilmelding. Alt virker OK.

Bilen oppførerer seg forsatt rart, turtallet går ned til 400-500 rpm forså sakte komme opp til 800 rpm.

Batteriet ble byttet i Juni 2012. Jeg vet at dynamoen lader, siden jeg kjører rundt med voltmeter fra sigarettutaket.

 

Noen som har opplevd lignende før? Bilen er upålitelig nå.

Tenkte å sette bilen på Bosch service senter i Asker, istedenfor Volvo.?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår