Jump to content
Bilforumet.no
Mads Siljehaug

Mitt Opel Ascona B Prosjekt

Rate this topic

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått tak i en Opel Ascona B 1976 1.9L

 

Har bilen som et prosjekt til jeg får lappen. Er kun 16, snart 17, så har god tid.

Det jeg holder på med nå er å fjerne rusten og sparkle rundt om bilen, sånn at den blir helt strøken og klart til lakkering.

 

Handleliste for bilen: Sparco Racing stoler, OMP belter, understell til stolene, Sparco ratt, rattnav, senkesett, felger, eksos, bremser,nytt interiør og kanskje c20let motor.

Fikk henta ny felgene idag.post-67367-13804854743909_thumb.jpg :) Legg gjerne igjen en kommentar/tips/råd :hellothere:

post-67367-13804854743767_thumb.jpg

post-67367-13804854743857_thumb.jpg

Edited by Mads Siljehaug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei sann.

Gratulerer med flott bil. Dette er nok en bil du vil bli glad i.

 

Tips: Ser du har plastfangere og plastspeil, men fortsatt har behold 1976 crome dørhåndtakene. 1,3 J modellen samt noen Ascona C har svarte dørhåndtak. Disse er verdt å få tak i da de vil kle resten av bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karosseriet er godkjent til 300Nm. Med 2.2i bremser fra Rekord-E får du godkjent 150 HK. Noe utover dette må du nok til med Pink bremser.

 

Om du ikke er medlem i Opel motorsport club så vil jeg annbefale deg å melde deg inn der. Koster vel 400,-Kr. i året men kan spare dette inn gjennom rabatt avtaler som klubben har rundt om. Er også mange kloke hoder som kan gi gode råd. Opel Motorsport Club

Share this post


Link to post
Share on other sites
Karosseriet er godkjent til 300Nm. Med 2.2i bremser fra Rekord-E får du godkjent 150 HK. Noe utover dette må du nok til med Pink bremser.

 

Om du ikke er medlem i Opel motorsport club så vil jeg annbefale deg å melde deg inn der. Koster vel 400,-Kr. i året men kan spare dette inn gjennom rabatt avtaler som klubben har rundt om. Er også mange kloke hoder som kan gi gode råd. Opel Motorsport Club

 

Vet du om noen som selger Rekord-E bremser? Hvor mye tror du de koster?

Har tenkt til å gjøre det:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nyoverhalte 2,2i calippere kommer for salg så snart jeg får somlet meg til å godkjenne Kadett'n min.

Sikkert utpå sommeren en gang.

Skivene kjøper du på bilextra, etc, black diamond skiver. Evt biltema om du har dårlig råd. (har ikke noe å utsette på skivene derfra annet enn at de er billige)

 

Ligger C20let på OMC.no til 15 000kr inkl bunnpanne tilpassa Ascona. Det er en ok pris om motoren er ok.

Ellers så har du følgende alternativer:

 

C24NE, 125hk 2,4l fra Omega A eller fontera. Går godt i en såpass lett bil som Ascona B. Lett å trimme til ca 150hk. Mye Nm. pris; 3-6000kr

C20NE/SE 2,0l OHC motor fra Omega A, Vectra A, osv. 115hk, lavt forbruk, slitesterk og driftsikker, samt lettere enn CIH (orginalmotoren til Ascona) Minus; Fordeleren krasjer i varmeapparatet. Pris; 1500-3000kr. pluss kasse.

C20XE, Solid, pålitelig, trim vennlig, 150hk orginalt. Ok forbruk i forhold til Hk. kostnad; 4000-8000kr. alt etter stand.

C20LET, 204hk orginalt, lett å trimme til ca 300hk, mange forskjellige trimchip å få tak i. sparker godt i fra. pris: 10 000-18 000kr.

 

Saab H motorer;

B202 & B212, stor og solid, finnes i bilcrossmiljøet, da gjerne med dobble gassere osv. minus, skråstilt.

B204 & B234, billige som fy, ca 200-250hk. passer Omega A girkassene. evt Getrag 265 med adapter. Billige deler i sverige. Minus, lite trimming av slike i Norge i forhold til C20let. Samt avansert styringsenheter, men de lar seg programmere. Men mye å sette seg inn i.

 

Personlig liker jeg best gode gamle CIH motorer, det er sjarm å trimme disse.

kostnadene er ikke så ille så sant du ikke ønsker over 190hk. Men kommer jo ann på utgangspunktet ditt.

Edited by TMB

Share this post


Link to post
Share on other sites
nyoverhalte 2,2i calippere kommer for salg så snart jeg får somlet meg til å godkjenne Kadett'n min.

Sikkert utpå sommeren en gang.

Skivene kjøper du på bilextra, etc, black diamond skiver. Evt biltema om du har dårlig råd. (har ikke noe å utsette på skivene derfra annet enn at de er billige)

 

Ligger C20let på OMC.no til 15 000kr inkl bunnpanne tilpassa Ascona. Det er en ok pris om motoren er ok.

Ellers så har du følgende alternativer:

 

C24NE, 125hk 2,4l fra Omega A eller fontera. Går godt i en såpass lett bil som Ascona B. Lett å trimme til ca 150hk. Mye Nm. pris; 3-6000kr

C20NE/SE 2,0l OHC motor fra Omega A, Vectra A, osv. 115hk, lavt forbruk, slitesterk og driftsikker, samt lettere enn CIH (orginalmotoren til Ascona) Minus; Fordeleren krasjer i varmeapparatet. Pris; 1500-3000kr. pluss kasse.

C20XE, Solid, pålitelig, trim vennlig, 150hk orginalt. Ok forbruk i forhold til Hk. kostnad; 4000-8000kr. alt etter stand.

C20LET, 204hk orginalt, lett å trimme til ca 300hk, mange forskjellige trimchip å få tak i. sparker godt i fra. pris: 10 000-18 000kr.

 

Saab H motorer;

B202 & B212, stor og solid, finnes i bilcrossmiljøet, da gjerne med dobble gassere osv. minus, skråstilt.

B204 & B234, billige som fy, ca 200-250hk. passer Omega A girkassene. evt Getrag 265 med adapter. Billige deler i sverige. Minus, lite trimming av slike i Norge i forhold til C20let. Samt avansert styringsenheter, men de lar seg programmere. Men mye å sette seg inn i.

 

Personlig liker jeg best gode gamle CIH motorer, det er sjarm å trimme disse.

kostnadene er ikke så ille så sant du ikke ønsker over 190hk. Men kommer jo ann på utgangspunktet ditt.

 

Jeg har et budsjett på 60.000.-

Bil: 13.000.-

Stoler,ratt,rattnav,stolunderstell,belter og div: 11.000.-

 

Så jeg har igjen 36.000.- Men om jeg skal ha c20let som blir på 10-18-000.-, så må jeg jo ut med 20-25.000.- for Pink bremser.

Har veldig lyst på bil med turbo, er det som er drømmen.

Men om jeg ikke skal ha c20let med turbo, så hold av bremsene litt til meg. Da ser jeg det som en veldig god mulighet, til bil uten turbo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-67367-1380485478912_thumb.jpg

 

Starta med å slipe og pusse rusten. Imorgen får vi det nye sveise apparatet, og da skal vi starte med å skjære/kutte ut rusthullene.

Seter, ratt, rattnav, understell til stolene, belter og div er bestilt, så jeg håper jeg får det 10.feb. Har fått tilbud på en c20let motor nå, så jeg kommer til å kjøpe meg den. Bremser har jeg funnet på -{ ENGELUND-RACING.COM }-. Så det jeg leter etter nå er girkasse og foringer rundt hele bilen.

post-67367-1380485478892_thumb.jpg

post-67367-1380485478902_thumb.jpg

post-67367-13804854789072_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres ut som et artig prosjekt dette :) Har selv pusset opp en Kadett C (se i signaturen min) ... Nå er jeg gått lei av orginal motoren, så har begynt konvertering til 2.0E CIH motor med 5-trinns Getrag 240 girkasse!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når har jeg handlet en veldig grom c20let, Pink 420 bremser og motorfester.

C20let: Let (ikke brukt etter nybygging, ble montert av protrim):

Coescast topp, porta å overhalt av Tore Østhus

det er montert ett motorkitt fra protrim med 86.5 borring

Wössner smidde stempel, skjørt m/coating

Crower smidde H-profil råder

ARP head stud kit

Blybronse rådelager

Blybronse bærelager

MLS toppakning (stålpakning)

Komplett bunnsett med simringer

Underspyling

720cc siemens dyser

org innsug med protrim polert innsugstuss. Denne motoren tåler 400-500hk, så med god datasprut og større turbo så er det mulig med den effekten. Men med det første så skal jeg ha original turbo, hjerne og grenrør.

 

Nå mangler jeg girkasse, clutch og hjerne. Om noen har en Getrag 265, clutch og EDS 3,5 hjerne så ta kontakt:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.