Gå til innhold

Dose Pipe

Ranger emnet


svt lightning

Anbefalte innlegg

Har en 740 turbo jeg helst vil ha litt mer lyd i, og har sett noen filmer av biler som har en såkalt "dose pipe".

 

Har søkt litt rundt for å prøve å finne ut hvordan man lager det, men skjønte ikke så mye av den ene siden det står forklart på engelsk. Er ikke helt rå på engelsk "slang".

 

Noen som har erfaringer med "dose pipe" og kunne forklart meg hva man må gjøre?

 

Trenger ikke kommentarer om hvor teit det er, og at det er skadelig for turbo'n. Har du ikke svar på det, og bare skal kommentere negativt, trenger du ikke kommentere heller.

If sparks don't fly, your car is to high!

 

Bmw e28 - etterhvert større maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette du tenker på?

Ingenting og bygge her, har du "pop off" idag? (også kalt bov, blow off, dumpventil)

 

Isåfall, ta av vakuumen på dumpen (tynne slangen, som regel på topp) og tett den med en skrue som er stor nokk slik at det ikke blir lekasje :)

 

Litt trøtt her nå, men da skal du ha lyden , ikke værre en som så :)

Og at det er skadelig er bare tullprat, kompis har kjørt med det i en volvo 940 i 3 år, ikke en slakk og finne i den turboen den dag i dag.

 

Åpent luftfilter må man ha husk.. ;)

Endret av jimmen

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, kjører uten dumpventil, så er tilbakeslag :) men har sett enkelte ha et slags alurør fra innsugsia på turbo'n. veit ikke om det er det som forsterker lyden evt. hos meg er det mer sånn https://www.youtube.com/watch?v=5Sm2flQESgI , den typiske lyden ved tilbakeslag :P men jeg vil ha litt kraftigere lyd, som i de filma folk legger ut der dem har "dose pipe" :)

 

men det jeg lurer på da, er hvor jeg skal gjøre av luftmengdemålern :)

If sparks don't fly, your car is to high!

 

Bmw e28 - etterhvert større maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt merkelig ut for meg..

 

Altså, på turbo har man 3 "større" rør.

 

trykkrør (blir det lekasje her blir jo bilen tullete..)

Eksos (er vell neppe her?)

Og aller sist, luftfilter.

 

Sånn wastegate chatter, tilbakeslag som du kaller det får man ut gjennom luftfilter.

Om det går ann og endre litt her og der på det er mulig, men lyder vil jo forbli det samme vil jeg tro, isåfall ekstremt lite.

 

Chatter lyden endres jo etter fra hvilken turbo, oppsett, trykk og alt vell og merke..

 

Har du hørt en 740 med såkalt Dose Pipe?

Om det virkelig er noe slikt vil jeg gjerne høre! :)

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hørt noen 740 med det, eller volvo generelt :P men lest fler steder at folk har gjort det, også på en 240 og bmw'er :p

 

http://www.calaisturbo.com.au/showthread.php?t=111492 her er det forklaring på det, men jeg skjønner ikke hele greia der :p er også eksempelvideoer der :p

If sparks don't fly, your car is to high!

 

Bmw e28 - etterhvert større maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare snakk om å forsterke turbochatter lyden. AFM er flyttet til trykksiden av turbo og så er det varierende korte rørbiter brukt mellom turbo og luftfilter, eller helt uten filter, for å generere forskjellige lyder. Like jalla som det høres ut...

 

Se på fyren som sitter bak rattet på bilen i videolinkene. Vil du virkelig være han fyren... :shake

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår