Gå til innhold

Antall parklys/lykter

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Kjapt spørsmål fra min side her;

 

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

 

Les setningen uthevet i rødt - Betyr dette at angel eyes er lov?

 

For meg virker det som at det er antall LYKTER som gir hvitt markeringslys som begrenser meg, ikke antall dioder/pærer i hver lykt.. :)

 

Ta denne lykten for eksempel; Ett parklys helt til høyre, to angel eyes, og en hvit diode i midten, helt øverst - Alle disse kan være slått på samtidig, de gir det samme hvite lyset, og det tells som lovlig antall parklys, siden det bare er to lykter - Eller?

916A7ABA-B37D-4D66-B951-69404286CA5A-10104-0000095F31465A30.jpg

 

 

 

HVIS jeg skjønner paragrafen over rett, og min konfigurasjon IKKE er lov - Da er vel ikke disse lov heller? - For det er fire dioder på hver sokkel :)

T10-4-SMD-white.jpg

 

 

Noen som har tanker eller kunnskap om dette?

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, men i følge veitrafikkloven skal det være 2 lykter som gir hvitt markeringslys. Det står ingenting om hvor mange dioder/pærer det kan være - Og dermed mener jeg at hvis det oppsettet lykten min har, så må jo denne lille pæren være minst like ulovlig! :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lyktene jeg har sett har angel eyes blitt brukt som parklys, f.eks i kombinasjon men tåkelys. Regner med begge ringene i lykta lyser samtidig, og med 2 til 8 dioder i hver ring overstiger bare de antall pærer...

Jeg ville som deg tolket regelen slik at en lykt er en lykt, du har altså lov å ha angeleyes i tilegg til vanlig parklyspære i samme lykta, men ikke f.eks parklys nede på fangeren i tilegg...

Den hvite dioda i midten du skrev om, er det kjørelys da?

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ble regelendring da det ble populært at fabrikken monterer DRL, da disse i de aller fleste tilfeller også brukes som parklys, med lavere lysstyrke. Her er det jo over 10 led's i en enkelt lykt på flere biler.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lyktene jeg har sett har angel eyes blitt brukt som parklys, f.eks i kombinasjon men tåkelys. Regner med begge ringene i lykta lyser samtidig, og med 2 til 8 dioder i hver ring overstiger bare de antall pærer...

Jeg ville som deg tolket regelen slik at en lykt er en lykt, du har altså lov å ha angeleyes i tilegg til vanlig parklyspære i samme lykta, men ikke f.eks parklys nede på fangeren i tilegg...

Den hvite dioda i midten du skrev om, er det kjørelys da?

 

Nei, det er en liten, skarp diode helt øverst i midten av lykta :p parklys det også ;)

 

Tror det ble regelendring da det ble populært at fabrikken monterer DRL, da disse i de aller fleste tilfeller også brukes som parklys, med lavere lysstyrke. Her er det jo over 10 led's i en enkelt lykt på flere biler.

 

Det er jo gull for min del :)

 

Takk for svar folkens.. Skal skrive ut noen sider fra lovdsta å ha i hanskerommet ;)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pærene er jo innen for ETT lykte glass så da er det ett lys.. Samme regel gjeller for fjernlys. Er jo flere biler som har h4 pærer ytterst og ekstra fjernlys pære h1. Men dette regnes som en lykt så du kan montere 1000m i tillegg så lenge du ikke overskrider luxen.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Markeringslys er lov, så lenge de er e-merket, og ikke synlig dersom du står og ser rett mot bilen, fra senter av fronten. Altså, de skal ikke lyse rett fram. De må også være x antall centimeter fra bakken og fronten, men dette er ting du finner i kjøretøyforskriften.. :-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår