Gå til innhold

Feilkode PO 0443

Ranger emnet


Minivan03

Anbefalte innlegg

Har problemer med jagende motor ved kaldstart. Motoren går rent i noen få sekunder før den begynner å jage opp og ned i turtall - nesten/helt stans - før den ettet fra halv minutt til to minutt "finner" roen og går jevnt og stabilt. Feilkoden antyder problem med utlufting av bensintank, men både canisterfilter og magnet-ventil er ok. Har resatt ECU med frakoplet batteri + 10 min uten bedring.

Virker å være litt kjappere i modus nå når det er blitt kaldere i været.

Noen som har ide om mulige feilkilder til denne oppførselen ?

Motoren er en Z18xe. Den lokale Opelforhandleren har ingen tips ut fra feilkode, eller tidligere erfaringer..?

Endret av Minivan03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei folkens... Eier av innlegget her. Er det virkelig ingen der "ute" som har ide om hva som kan forklare en slik oppførsel? Hvis jeg slår av tenningen når den jukser som verst går den likevel rent i ca 5 sekunder når jeg starter opp igjen. Kan gjøre det gjentatte ganger med samme utfall. Ingen problemer å starte bilen når den er varm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt googling så har denne koden å gjøre med at bilen har en ventil som slipper gass som oppstår i bensintanken inn i motoren i stedet for at det går ut i friluft og hvis denne ventilen står åpen hele tiden så vil du få symptomene du beskriver. Blir omtrent som om at du sprayer startgass i innsuget på den. Har aldri vært borti noe sånt så kan veldig lite om det. Du får høre på Opel hva de sier, det har nok vært borti det før.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Poenget med ventil og kullfilter (canister) er nettopp at bensintanken ikke skal luftes til friluft, men ledes fram ,via filter, inn på innsug og forbrennes. Som jeg har forstått det...

Syns det er så merkelig at verken verksted/merkeforhandler, eller noen andre har hørt om tilsvarende før.

Hjeelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske overbevist om at feilkoden ikke stemmer. Har byttet ventil med naboens bil uten at det endrer bildet. Sletter feilkode - starter motor - begge ventiler gir samme resultat. Merkelig også om åpen ventil skulle påvirke negativt bare på kald motor, eller...?

Har tenkt på om det kan skyldes en ren sensorfeil, lamda, LMM, ECU - men når bilen altså går helt rent og pent etter mellom 30 s til max 2 min etter kaldstart - og alltid når varm... så får jeg ikke det heller til å rime med et slikt forbigående problem.

Bilen er jo kjørbar og i daglig bruk, men det er jo jæ.... irriterende da. Dessuten er det like før kona nekter å kjøre denne harkende bilen... STORT problem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår