audidriver Skrevet Desember 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 det måtte bare skje ja angry2 va ut å kjørte i byen da bilen ikke ville gå som den skulle og den bynte å gi fra seg noen rare lyder.. så kom meg av veien og stoppet, fikk frakta bilen til broren min som har ett verksted der! så vi fikk sett litt på den.. skrudde av toppdeksle og der var det ganske tørt :/ bilen kakklet mye værre en en gammel diselmotor! så har funnet ut att turbo har gått der,kjedestremmeren har ikke fått smøring og har sikkert gått der.. skal trykkteste motoren for å se om det er noe mer som har fått hard medfart slik som ventiler eller stempelringer! mistenker oljetrykket har kommet bort derav ikke smøring! byttet oljefilter og da kom det olje i toppen igjen så satte vi sammen igjen å startet, men da den starte røykla vi hele uteområdet. røyken gjikk seg til men kom ikke helt bort, og den kakkla fortsatt! Så det jeg lurer på er om det kansje er en mulighet å finne en bruktmotor å bytte i stede for å få i nye deler!? noen som har en formening? :) bilen er en Audi A4 1,8TQ AWT motor 2000 modell! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Desember 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 Kakklingen kommer mest sannsynlig av kjedestrammeren, typisk på disse motorene at den blir dårlig med tiden.. Er også en oljetrykk/retur ventil sak bakom oljekjøleren som gjenger seg ut med tiden.. Røyken var vell antageligvis turboen? Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audidriver Skrevet Desember 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 fikk høre det ja, og siden det ser ut for att det har vært dårlig med smøring så var det vell nokk til att den tok kveld! men trykktester motoren likevel for å være sikker på ventiler og slikt er i orden! okei, får sjekke den retur ventilen og se på oljesila og lignende! noen som har prøvd rensemiddel for olje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Desember 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 Har prøvd renseolje ja, funker litt, men det eneste som funker er og skru ned bunnpanna og sjekke sila etc. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 Kjørt motor med LL oljeskift-intervaller? Er som regel det som dreper motorene i dag... Dårlig olje som i tillegg skiftes alt for sjelden.. Den returventilen vil ikke affektere oljetrykk nevneverdig når motoren går, er kun for å hindre tilbakerenning når motor stoppes. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audidriver Skrevet Desember 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 kjøpte bilen for ca. 1 måned siden og det ser ikke ut for forige eier skiftet jevnlig med olje nei dessverre! så mulig det er der det ligger ja! så blir og trykkteste motoren nå og ned med bunnpanne og se att alt er som det skal med lager og det sor er der nede! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 For å sjekke tilstanden til lagre så må du av med mer enn bare bunnpanna, ser ikke ett eneste lager uten å løsne klavene rundt råder eller veiv ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audidriver Skrevet Desember 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 okey :) blir det da bare mere ekstra abei og ned med bunnpannen er har det noe hensikt mener du? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 Det eneste du kommer direkte til ved å ta ned bunnpanna er silen på olje-pickupen, noe som forsåvidt er lurt nok å sjekke :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audidriver Skrevet Desember 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 ja får bare ta seg tid til å gjøre det! har du prøv å byte kjedestrammer, enkel eller vanskelig jobb det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2012 Enkel jobb om du vet hva du driver med, viktigst av alt, når alt er montert skal kammene skal stå likt som før du demonterte. Sett merker på kjede og drev som referanse. Ser slik ut Og et innblikk i jobben... How To: Replace 1.8t cam chain tensioner Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audidriver Skrevet Desember 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 takker for alle svar :) får vell bare hive seg rund å se på det, men kan ikke kaste bort Jula på dette heller så bilen får stå noen dager! God Jul alle sammen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Desember 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2012 Du bør kanskje måle oljetrykket før du tar ned bunnpanna, kanskje kjedestramaren bare manglar trykk. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audidriver Skrevet Desember 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2012 er vell på grunn av att oljetrykket har forsvunet alt dette har skjedd, så må prøve å finne feilen til det! så er det en liten mulighet for att kjedestremmeren er like hel kansje, men det får vise seg når oljetrykket er tilbake og den får smøring igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2012 Kjedestrammeren kan være like god, men om du har kjørt med for lavt oljetrykk (ref. første innlegg) så har du i samme slengen tatt knekken på motoren. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.