Gå til innhold

Justere sensitivitet på gasspedal?

Ranger emnet


Tore Fagerheim

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Fikk lappen for et par dager siden, og har fått tilbud om å kjøpe mora mi sin 323 fra 96 eller 97 (husker ikke) som har gått 170.000km og er generelt i veldig bra stand. 15.000kr skal hun ha for den, noe jeg synes høres helt greit ut. Det eneste jeg ikke liker med bilen er at gasspedalen går fra ingenting til full gass bare du trykker den en cm ned. Dette gjør det vanskelig å kjøre sakte, økonomisk, holde jevn fart og ikke minst rygge forsiktig.

 

Er dette noe som enkelt kan justeres? Kan jeg gjøre det selv, eller bør jeg be et verksted gjøre det siden jeg har absolutt 0 erfaring med å skru på bil? Hva bør det koste på et greit verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangen er normal ja, men toleransen på gasspedalen er så utrolig liten, og så er den i tillegg litt "hakkete" å trø på, slik at det er så godt som umulig å kontrollere. Kan jo være jeg venner meg til det etter lang tid, men er jo fortsatt gøy å ha en bil som venner kan kjøre uten å bli vettskremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangen er normal ja, men toleransen på gasspedalen er så utrolig liten, og så er den i tillegg litt "hakkete" å trø på, slik at det er så godt som umulig å kontrollere. Kan jo være jeg venner meg til det etter lang tid, men er jo fortsatt gøy å ha en bil som venner kan kjøre uten å bli vettskremt.

 

er det lang vandring på gasspedalen før den når bunn? normalt?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går vel normalt langt ned, uten å ha målt så vil jeg tippe rundt 15cm? De ca. 1-2 første centimetrene gjør hele utslaget, og etter det er det ingen forskjell om jeg trykker den lengre ned.

 

Nå har ikke jeg kjørt så veldig mange andre biler, men andre som har kjørt denne Mazdaen har kommentert at gasspedalen er i det mest sensitive laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går vel normalt langt ned, uten å ha målt så vil jeg tippe rundt 15cm? De ca. 1-2 første centimetrene gjør hele utslaget, og etter det er det ingen forskjell om jeg trykker den lengre ned.

 

Nå har ikke jeg kjørt så veldig mange andre biler, men andre som har kjørt denne Mazdaen har kommentert at gasspedalen er i det mest sensitive laget.

 

Jeg tenker at det skal være sann, og siden du er som meg - en uerfaren sjofør som har litt større tilvenningsvansker til forskjellige biler enn de som har hatt lappen i flere år.

Jeg har ikke noe problem me å si at jeg hater clutchen på nye biler! Spesielt sanne billige japanske. Der tar clutchen med en gang og er ikke i nærheten av hvordan omegan min er så da er kjangsen for å få en smuuud kjøretur er minimal.

Men så fort man glemmer problemet så går det seg til og du blir vandt til det :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen grunn til at det skal være sånn? Jeg ser ingen logisk grunn til at pedalen skal oppføre seg sånn, men for alt jeg vet kan det være normalt for slike biler. :)

 

Er det en logisk grunn til at nye biler skal ha clutch pedaler med superstram fjær som tar med en gang og bremser som nermest låser hjulene bare du puster på pedalen? :P

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en titt på mekanismen som gasspjeldet er så ser du at det ikke er noen form for justering for hvor sensitiv den er. Vil ikke hjelpe å slakke noe på gasswire da du bare vil ende opp med dødgang uten motstand. Pådrag er styrt av hvor mye du åpner spjeldet og hvor mye luft som slippes inn.

 

Anbefaler at du girer til et høyere gir når du opplever at gassen er for sensitiv så regner jeg med at dette er glemt når du har hatt lappen en måneds tid til...

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår