Gå til innhold

Clutchvaier festeklips?


Gadgetman!

Anbefalte innlegg

Pusler med min stakkars 1999 modell...

 

Enden på sagaen om motoren var at eg anskaffa en byttemotor fra et høggeri...

(Å bytte motor inne i ei garasje som ikkje er stort større enn bilen er en... opplevelse... )

 

Det meste er på plass, tror eg...

(den ødelagte hadde 'coilkassett', Sagem injectorer og ECU, den 'nye' hadde tydeligvis enkel coil og vanlige pluggledninger, Bosch injectorer og Magneti Marelli ECU. Litt dill med at ikkje alle sensorer osv hadde samme kontakter. Tror alt dette er ordna... )

 

Men eg får ikkje starta motoren, delvis fordi eg ikkje får betjent Clutchen, og det er fordi at hver gang eg flytter foten fra clutchpedalen så hopper den j@vla kabelen av.

Det skal tydeligvis være et festeklips som holder den på plass, men eg finner ikkje spor av det.

(Slik tolker ihvertfall eg det som står i Haynes boka)

Noen som aner hvordan det clipset ser ut?

Eller hvor eg kan skaffe det?

(Fant ingen klutchpedaler til salgs via NBF, kun et helt sett med alle pedalene. Og uten et skikkelig bilde av pedalen tar eg ikkje sjansen på et bomkjøp.)

 

Om noen har gode ideer om 'fikser' tar eg gjerne imot dem også.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet clutchwire på berlingo og har ligget oppunder der og forbannet den festemåten på wiren der. Er en plastbrakett som sitter i et klips på pedalen du tenker på? Wiren må dyttes ned i denne også dras den ned på plass. Krever noen forsøk for og få den til å holde seg nedi der. Kan hende du får kjøpt dette løst hos citroen, koster ikke mange kronene uansett i såfall.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg aner ikkje hvordan klipset skal se ut...

 

Plastbraketten?

Mener du den plastløkka som er på enden av vaieren?

Den sitter godt fast på vaieren. Det er det mystiske klipset som fester den løkka til pedalen som er problemet.

 

Driver og leser litt om den mytiske autotensioneren som skal sitte på vaieren...

Mulig den har klart å ta opp såpass mye av slakket tidligere at løkka ikkje kunne glippe av pedalen?

(Kan jo hende at en brakett har flytta seg en mm eller to under rebuilden)

 

Lokal Citroen reparatør vil eg helst ikkje innom... Hater å ha med tullinger å gjøre...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok ikke samme patent som jeg har vært borti. Det er selvjustering på wiren ja og når du kjøper ny wire så sitter det på ei plasthylse som du skal fjerne etter at du har satt på wiren på pedalen og på utløserarmen. Ta et bilde du så blir det lettere å se.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilde av kva?

Det manglende klipset?

 

Eg får knapt hodet og armen oppunder dashen. Aner ikkje hvordan eg skal klare å manøvrere et kamera dit...

(Bilen står i garasje, og døra kan ikkje åpnes mer enn ca 45grader)

 

Lurer på hvordan den selvjusteringa virker, og om den kan 'resettes' på noe vis?

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel ikke at wiren er for kort? Er litt avhengig av modell og motor angående clutchwire, noen har ikke justering heller så kan ikke si det sikkert. Uten nytt klips som holder fast wiren i pedalen så kommer du vel ikke langt så da må du få tak i det. Selvjusteringa virker på den måten at det sitter ei fjør midt på wiren omtrent og denne er klemt sammen at ei plasthylse. Når du har festet wiren inni bilen og på utløserarmen så vil stramminga på denne tilpasse seg når den strammer seg i begge ender slik at den skal være stram nok til at det ikke blir lang vandring på pedalen og at clutchen ikke skal slure.

Endret av opelduude

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-70258-13804854685425_thumb.jpg

 

Her er to bilder.

Det ene skal vise den demonterte Clutchpedalen...

På det andre skal det være mulig å skimte den hvite plasten i enden av clutchvaieren...

(Bildet er visst opp ned... )

 

Nå må eg spørre om noen kjenner en god Chiropraktor.

Evt. ei hyggelig Thai dame...

 

EDIT:

Vaieren er vel heller for lang enn for kort...

post-70258-13804854685355.jpg

Endret av Gadgetman!

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg har fått fiksa det...

 

Tok metallstrimla fra et vindusviskerblad, bøyde det dobbelt, lagde en knekk på enden som passa mot enden på clutchpedalen og formet hele greia slik at det ligger over hakket og fremover forbi svingtappen. Festa med ett knippe strips...

Ser ikkje helt pent ut, men eg testa det med å 'danse' på pedalen.

(raske tråkk, langsomme tråkk, rask inn og sakte ut osv. Satt fortsatt rett etter 5 minutter, så vi krysser fingrene)

 

Men ikkje før har eg fiksa ett problem, så finner eg et annet...

Ser ut som batteriet er kaputt.

 

Hit eit steg og dit eit steg, vi dansar i veg...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår