Gå til innhold

Solgt bruktbil - defekt topp 6 timer etter salg

Ranger emnet


kjetilbm

Anbefalte innlegg

Solgte i går en Volvo 940 med 320.000 på telleren. Bilen er/var i teknisk god stand, og har kun vært voksenkjørt de årene vi har hatt bilen.

 

Kjøperen som dukket opp, var en gutt på 20 år.

 

Vi skrev salgsmelding og salgskontrakt. I kontrakten skrev jeg "reg reim må skiftes. Bilen selges som den står, uten garanti/ansvar fra selger".

 

Da salgsmelding og kontrakt var underskrevet og pengene tatt i mot, og kjøper gikk ut døra, sa jeg "du får kjøre litt pent med bilen da". Den har trossalt gått 320.000. Han setter seg i bilen, ringer og forsikrer bilen, og kjører av gårde og drar den ene sladden etter den andre ut av innkjørselen.

 

Seks timer etter salget, får jeg melding av kjøper: "Bilen gikk helt til midnatt, da røyk toppen".

 

Jeg har ikke svart på meldingen, og jeg har foreløpig ikke hørt noe mer.

 

Hva slags rettigheter har han? Har han krav på noe?

Endret av kjetilbm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var en feil/defekt med toppen som du åpenbart burde ha visst om så kan det hende du må betale hvis han går til sak.

Men hvis det ikke var noen feil ved motor/topp da bilen ble levert så er ikke dette ditt ansvar.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han har noe han skal ha sagt, sålenge det er en soppas gammel bil med så høy km/stand så må man forvente at noe går galt rundt neste sving, spesielt om man herjer som det høres ut som denne karen har gjort allerede i oppkjørselen din...

hva eksakt som har skjedd med toppen er egentlig litt viktig for å si noe eksakt, vanligste årsak til ødelagt topp er regreimbrudd, som du påpekte ved salg at var dårlig, og koking, som ofte skjer i forbindelse med herjing...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen aldri har blitt kjørt spesielt hardt og han plutselig kjører hele kvelden på full gass så er det ikke rart om det skjer noe. Hva han legger i defekt topp spørs jo, tenker heller mere på defekt toppakning. Om denne hadde vært defekt så hadde du merket det på bilen og så lenge den er solgt slik den står så er det ikke så mye han får gjort med det.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om selger skriver i kontrakt at den selges som den står så er ikke vedkommende ansvarsløs.

 

Feil/defekter som selger unnlater å fortelle om som senere utgjør en vesentlig kostnad kan selger bli nødt til å spytte inn noen kroner i.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men hvis en bil blir solgt og selger sier at motor ikke går pga. bagateller og det i realiteten er ei regreim som er røket med bøyde ventiler som resultat, skjært seg eller lignende så har selger fremdeles ansvaret selv om den er solgt "som den står, rep. objekt"

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er rett å slett at man ikke kan svindle folk, om du vet at toppakninga er defekt og bytter olje og kjøleveske rett før salg for å sjule det taper man i retten enten det er delebil eller "selges som den er" om derimot toppakninga rett og slett er sliten etter 330000km og ikke tåler på bli rævkjørt 6 timer i strekk så den ryker da er det en annen sak.

Om det står i kontrakten (og serviceheftet) at regreim må byttes, ville jeg aldri kjørt mer enn noen km hjem, og det etter en kjapp inspeksjon av reima for å sjekke om den tåler det.

om den er i daglig bruk til jeg kjøper regner jeg med den holder noen km til... han har vel kjørt 6 timer hardkjør i strekk uten så mye som å åpne panseret...

 

Pris har også endel å si i det hele, om han har betalt 30k for en bil som skal vere "perfekt" eller om han har betalt 5000,- for et reprasjonsobjekt har trossalt ganske mye å si for hva man kan forvente. Jeg har kjøpt og solgt biler som noe har sluttet å virke på dagen etter, uten at noen klager på det, hva kan man forvente å få for under 10k?

Endret av Renax

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår