Gå til innhold

Sladding på tom snødekt parkeringsplass

Ranger emnet


Renax

Anbefalte innlegg

Sier du det samme hvis du skulle være så uheldig og kjøre ned personer? Er vel en grunn for at slik kjøring skal foregå på en lukket bane?

 

Nå har vi en åpen parkeringsplass på ca 80x150m langt fra allfarsvei (mellom kontorlokaler) har vert der i maange timer og holdt på og har ikke sett ett eneste menneske der utenfor bilene, om de kommer så ser vi de 200m før de kommer til plassen og vi har så lav fart at det er ingen problem å stoppe på 10-15 meter... hvordan er det lettere å kjøre på noen da enn om jeg kjører forsiktig utav gårsrommet og nedover gata der folk kan dukke opp på 2 meters varsel?

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ein skal vere svært varsam med å seie at slik køyring er i orden, sjølv om det er for å trene seg. Men viss det skjer under absolutt kontrollerte forhold, der det ikkje blir skapt nokon fare verken for deg sjølv eller andre, og heller ikkje uroar omgjevnadane eller annan ferdsel på nokon måte, er det vanlegvis akseptert. Men det vil som nemnt bli stilt svært strenge krav til den aktsemda som du må utvise. Det kan i det høvet visast til vegtrafikklova § 3, som er grunnregelen for korleis du skal oppføre deg i trafikken. Den lyder slik:

 

§ 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og vere aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi en åpen parkeringsplass på ca 80x150m langt fra allfarsvei (mellom kontorlokaler) har vert der i maange timer og holdt på og har ikke sett ett eneste menneske der utenfor bilene, om de kommer så ser vi de 200m før de kommer til plassen og vi har så lav fart at det er ingen problem å stoppe på 10-15 meter... hvordan er det lettere å kjøre på noen da enn om jeg kjører forsiktig utav gårsrommet og nedover gata der folk kan dukke opp på 2 meters varsel?

 

Er det logisk og sammenligne en ulovlig handling med en lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bli med å se hvor dette er du. Om noen skulle spasert rundt der så måtte det i tilfelle vert deg..

 

Vil det si at jeg kan kjøre i fylla så lenge jeg vet at ingen ferdes på den strekningen jeg skal kjøre? Hvis folk vil leke med et kjøretøy så finnes det lukkede baner hvor dette foregår. Et kjøretøy er ikke et leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det logisk og sammenligne en ulovlig handling med en lovlig?

 

Er logisk å sammenligne en helt lovlig handling (som jeg mener er farligere enn det vi holder på med) og en annen handling som du mener er uforsvarlig (og derfor ulovlig) men jeg mener er forsvarlig.

 

Vil det si at jeg kan kjøre i fylla så lenge jeg vet at ingen ferdes på den strekningen jeg skal kjøre? Hvis folk vil leke med et kjøretøy så finnes det lukkede baner hvor dette foregår. Et kjøretøy er ikke et leketøy.

 

Har ikke sett noen lukkede baner hvor de lar folk kjøre i beruset tilstand, ingen steder i det hele tatt man får kjøre beruset faktisk, så det blir liksom anderledes, det å sladde litt er lov på ganske mange steder så lenge det er under ordnede forhold.

 

Men om det hjelper hadde vi avsperret området med røde kjegler samt en mann som sto vakt, er det lovlig da?

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da sladda på parkeringsplass før når politiet kom kjørende forbi, de (en av dem har tatt meg for en annen ulovlighet, han andre har jeg aldri truffet på) brydde seg hvertfall ingenting. Jeg er ganske sikker på at jeg beholder sertifikatet, om dem prøver å ta det skal jeg gå rettens gang! men lurer på om de har hjemmel til så mye som å skrive ut ei lita bot...

 

Golf2td var før meg med å sitere, men jeg kan gi deg link til hvor han har funnet det: Hva politiet selv sier, se avsnitt 2

 

Jeg er derfor som sagt ikke redd for at lappen ryker, men om noen har erfaring på å treffe på politiet i slike situasjoner vil jegg gjerne høre, men vet aldri om det kan komme en regelrytter på hvit hest å skal komme å bøtelegge...

Har sett folk har skrevet at de har blitt tatt for sladding på isdekte vann, da har det ikke vert sladdingen som var problemet, men motorisert ferdsel i utmark. En parkeringsplass er ikke utmark!

Endret av Renax

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg beholder sertifikatet, om dem prøver å ta det skal jeg gå rettens gang!

 

Da må du belaglegge deg på å betale saksomkostninger også, UTEN at du får førerkortet tilbake da det står i vegtrafikkloven at det du bedriver på en parkeringsplass er ulovlig :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og vere aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Forstå meg rett, jeg bryr meg ikke om du/dere leker dere på en parkeringsplass, har gjort og gjør det selv.

Men syns det er unødvendig og kverulere å diskutere dette da det åpenbart ikke er lov ifølge loven.

 

Hva hver enkelt politimann praktiserer kan diskuteres :)

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop denne regelen mener vi at ikke kan brukes da det er både hensysnfult og trygt, ingen trafikk som blir utsatt for fare eller blir unødig hindret og det bor ingen innen en god kilometers avstand, var en som drev noe snømåking igår, spurte han og han sa det var greit for han... Holder vi oss ikke innenfor rammene på denne loven da?

 

 

Det vi holder på med er ikke f.eks å slepe en mann på akebrett etter en bil i så dårlig stand at den aldri skulle vert på veien, og attpåtil på offentlig vei, noe vi var vitne til igår. Det mener jeg også burde kvalifisert til førerkortbeslag.

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, basert på avsnitt 2 her: https://www.politi.no/rad_fra_politiet/trafikksikkerhet/trafikkatferd/Tema_184.xhtml

 

Sålenge du oppfølger følgende kriterier går det greit:

* Vis hensyn til andre trafikanter, og folk som oppholder seg og bor nært parkeringsplassen. Dermed, dra til en avsides parkeringsplass.

* Informer gjerne politiet om det du skal gjøre

* Skriv ut siden som er lenket til av meg, og flere andre i tråden her, slik at du kan vise den til forbipasserende, og/eller politiet.

* Om du må ha en grunn så "Er det viktig for deg å kjenne bilen på glatt føre, slik at du kan reagere rett når uhellet er ute"

* Sett opp et område, som du "sperrer" av med sperreband (av samme type som feks; politiet bruker) Du skal ikke hindre andre som måtte ønske å bruke parkeringsplassen

* Dersom det er på natten, og noen kan våkne/bli forstyrret - La vær

* Sett opp et hjemmelaget skilt der du beskriver hva som foregår. Sett opp slike skilt der folk enn måtte komme fra.

* Dersom noen kommer bort og klager, forklar hva som skjer, og legg deg flat.. :)

* Gjør det trygt - Ikke sett *sperrebåndene* i utkanten av hele parkeringsplassen. Sett av et stort felt, hvor du kan føkke opp og skli utenfor uten å skade materiell eller mennesker.

* IKKE bruk en parkeringsplass hvor det står kjøretøy, campingvogner, en tønne med olje eller en vedstabel.. (Sinnsyke eksempler). Du blir raskt erstatningsskyldig :)

 

Så.. DA burde det gå fint :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt på en øy! Det er mitt tips.

 

Her kan vi herje vilt over alt til noen melder. Siden politiet ikke har bedre ting å gjøre så kommer de som oftest, gjerne med flere biler.

 

Derfor bo på en øy, kjenn alle, alle vet alt - så med en gang politiet kommer utav tunnellen så vet alle det og reiser hjem til ting roer seg!

Ingenting er som å virkelig legge igjen alle hemninger hjemme og poppe clutchen i 80 å ta hele svingen! Ville heller mistet lappen for det enn å brekke rundt på en parkeringsplass!

 

Du vil ikke gjøre deg kriminell på å stjele ei brus i en butikk, ikke sant?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår