Gå til innhold

Standard Sette inn anlegg Civic 92 hb

Ranger emnet


BlueChamp

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har svært lite peiling på stereo og bil, men ønsker i hvert fall å få montert et bedre anlegg i bilen min. I dag er det som står i en mosfet 53w x 4-spiller og to 5,25" coaxialhøyttalere i front. Ønsker å få trekt bakover og sette inn et par subber i hattehylla, evt. i bunnen i bagasjen. Altså, helst ikke kasse som tar opp masse plass.

 

Budsjett er noen tusenlapper, ikke titusener. Skal bare være et billig anlegg som spiller greit.

 

Spørsmålene blir da som følger. Hva trenger jeg/bør ha av forterker, kabler, subber etc. Konkrete tips til utstyr? Noen som har montert på en Civic fra scratch tidligere, som vet om smarte steder å trekke gjennom og jorde osv?

 

Takker for svar.

Endret av BlueChamp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du å få trekt bakover? Ikke lyden håper jeg, for den skal være foran, for du er vel som de fleste andre skapt med et øre på hver side av hodet, som er vinklet litt fremover?

Sub i hatthylla er heller ingen god ide da det finnes lite free air elementer å velge i, og det blir aldri like bra som en skikkelig basskasse. Men nå er det ikke alle elementer som krever en enorm kasse heller da, så hvis du lager en custom kasse som passer helt inntil seteryggen, så trenger den ikke nødvendigvis å ta så mye av plassen baki. Et annet alternativ kan være reservehjulsbrønnen.

 

Hva heter spilleren din, og høyttalerene, og hvor mye kroner er det maks du vil bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi legger budsjettet på 6' da.

 

Skal komme med navn på spilleren i morgen. Høyttalerne er av merke Cadence, finner modell etc. imorgen, ble litt usikker på dim og. Virker tungdrevne da de som sto i originalt spilte høyere. Funker vel å la spillern drive disse uten hjelp av forterker om jeg vil holde meg til dimensjonen og får inn noen lettdrevne høyttalere med god lyd? Forslag her?

 

Kanskje like greit å gå for kasse da og droppe hattehylla. Forslag til oppsett av sub+kasse, kabler og forsterker? Og hvor er det best å trekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor, men det skal være en grei sak å finne et hull i torpedoveggen for plusskabelen, så legger du plusskabelen under listene/teppet ute mot kanalen på passasjersiden, signalkabelen legger du på førersiden.

 

Forsterkeren i spilleren er bare 4x20w rms ca, og det blir veldig lite å drive høyttalere med når du skal ha de til å holde følge med suben.

Denne forsterkeren er fin til fronthøyttalere, og på tilbud KUN I DAG: dynaBel BF0802 - 2x80W - Autodesign AS

Denne suben: Digital Designs DDLE-M12 - 12'' - Autodesign AS og den kan du også drive med en slik bf0802 forsterker, så kjøp 2stk av den i dag så slipper du VELDIG billig unna og får noe som spiller bra. Det høres litt rart ut at du har ovale 6x9" foran, men det skal kanskje være det i den bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren er en billig LG uten RCA-utganger. Må vel ha en spiller med det for å koble til ekstern forsterker?

 

Ser ut som rms watt er 24w x 4 ja, så det var langt unna oppgitt watt. Hva har spilleren egentlig å si? Om denne kobles til en forsterker, overtar denne funksjonene til spillerene ved å, hva skal jeg kalle det, "dirigere" musikken? Eller er det anbefalt å bytte ut spilleren og?

 

Skal se om jeg kjøper den fortsterkeren der. Noen tips til lettdrevne høyttalere med god lyd og? Noen?

 

Har ikke 6x9, det er endret på i går og før du skrev dette, men god hukommelse har du i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren har alt å si, er spilleren dårlig, så blir det ennå værre når du forsterker lyden. Du får en bra pioneerspiller med det du trenger for rundt tusenlappen: Komplett.no - Pioneer bilstereo DEH-6400BT.

Høyttalere finned du hos autodesign: Gladen M-line 130 - Autodesign AS Med alt dette jeg har ramset opp nå, så er du vel rett rundt 6000kr hvis hodet mitt har regnet ca riktig, og du får vel omtrent det beste du kan få for 6K her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg en del klart. Går for å fikse det i front først.

 

Høyttalere: Om man kjøper høyttalere med en høyere rms watt enn 4ohm utgangseffekten på forsterken, går det da an å bruke 2ohm og koble det på høyttalerne, eller vil ikke høttalerne tåle det? Hvordan finner jeg ut om høyttalere er beregnet for 4ohm/2ohm/8ohm?

 

En annen ting.

Når jeg har forsterker, spiller og høyttalere. Hvor kobler jeg forsterker på, hvor er det best å plassere den og får jeg brukt eksisterende oppsett (høyttalerledningen som allerede går til dørhøyttalerne) ?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er høgtaleren som bestemmer impedansen. (f.eks. 4 ohm)

Forsterkeren må tåle denne impedansen. Kobler man f. eks. 2 høgtalere med ein impedans på 2 ohm kva, blir det 1 eller 4 ohm. (parallelle eller seriekobling)

 

På spesifikasjonene står det kva slags last forsterkeren tåler. Står det 1 ohm der so takler forsterkeren. Står det ikkje 1 ohm der, so takler ikkje forsterkeren det.

 

Forsterkeren trenger strøm og (lyd)signal for å virke.

Strøm får den ifra batteri, (12v) jord og remote. (ifra spiller)

Signal er signalkabler ifra spiller.

Utifra forsterkeren drar ein høgtalerledninger til høgtalerene.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger sikring sok oftest med strømkabelen da?

 

Omsider funnet noen høyttalere med god følsomhet og rms som jeg vil ha. Råd til å velge her ville hjelpe:

FOCAL IC130

Polk Audio DXi525

Ground Zero GZIF 5203X

 

Polk-høyttalerne har en høyere rms enn forsterkeren gir (10w). Vil det høres at lyden vrenger seg allerede ved så lite forskjell?

Ground Zero-høyttalerne har en lavere følsomhet, men scorer bra på frekvensområde og rms. Hvordan vil lyden med denne bli kontra Focal-høyttalerne?

 

Takker for mange glimrende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må høyre på høgtalerene for å vite korleis høgtaleren låter.

 

Skal spilleren drive dette, so er jo rms watt på høgtalerene uinteressant. (er vanligvis uinteressant uansett)

Da er jo følsomheit viktigere. (viss du vil spille høgt)

 

Men det viktigaste er jo lyden som høgtalerene skaper. Her er det store forskjeller!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få 100% kontroll på elementene, så bør forsterkeren yte mer enn det høyttaleren er oppgitt til, men skal du få utnyttet dette 100% igjen, så må høyttalerene monteres i opptimale forhold, og det får ikke du til i bilen din sånn uten videre. Det er viktigere å se på følsomheten hvis du vil spille så høyt som mulig. Når det gjelder sub så blir det mere viktig å ha full kontroll på elementet, så der bør du ha forsterker som yter mer enn elementet er oppgitt til, i den impedansen det skal kobles i.

 

Ser du innlegget om høyttalere jeg skrev for 5min siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår