Gå til innhold

Spørsmål ang xxx re 18 d2 og dynabel bf 8501

Ranger emnet


Lokamatz

Anbefalte innlegg

skaffet meg nytt anlegg her for en mnd sia

men er det noen som har erfaring med hvor hardt jeg kan presse subben ?

Litt redd for og kverke subben med en gang.

 

For å få nok effekt, så må du koble i 1ohm på denne, og du har da 5000w rms til rådighet HVIS du har nok strøm til denne, den har nemlig potensiale til å trekke over 500A, så her holder ikke en "vanlig" dynamo, her må du inn med noe kraftigere saker. Hvis du har kontroll på strømmen til denne, så kan du presse din RE XXX ganske så hardt, men du må selvfølgelig bruke ørene. Riktig kasse er også viktig her. Har du ikke nok strøm så blir det noe helt annet, for hvis forsterkeren begynner å klippe signalet, så er det ikke sikkert suben varer så lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stabil strøm på 14. men ved hard spilling kommer det en litt rar lukt

Lukter ikke svidd men noe er det, er dette vanlig? Subben har ingen ulyder eller noe etter jeg kjente lukten.

Takk for svar;)

 

Er suben helt ny?? I så fall så tar det litt tid å få myket den opp, og da kan den gjerne bli litt i overkant varm, og det lukter. Spill rolig på den i en ukes tid og prøv så med litt mere volum igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg kjøpte den av påstod det spolene var og er helt fine.

Det er i bruk vær dag, han jeg kjøpte den av sa jeg burde spille den inn i 200 timer før jeg virkelig dro på?

Men subben er koblet i 2 omh burde jeg koble i 1 omh? Eller vente til alt er ferdig innspilt? Ble mange spørsmål på en gang her men vil helst ha alt koblet riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her blir det mye rart. Du har et element med 2stk 2ohm spoler, så det er ikke mulig å koble det i 2ohm med mindre du bare bruker EN spole, og det skal du IKKE gjøre. Kobler du begge spolene i serie får du 4ohm og da blir forsterkeren i minste laget, så du bør paralellkoble begge spolene slik at du kjører i 1ohm.

 

En annen ting er kassa, er denne regnet ut etter elementets T/S parametre? Eller laget etter anbefaling fra RE? Eller har du bare laget en kasse og stappet inn et rør i den??

 

Btw, det røret er ikke der for at suben skal få ludt/kjøling, det er der for at suben skal spille riktig, men hvis kasse og rør ikke er riktig til den suben, så kan ting gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår