Gå til innhold

Hjelp til feilsøking av manglende lyd i Honda Civic 97 med Panasonic CQ-RX200N

Ranger emnet


Wooooopy

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Bilen til fruen har en Panasonic CQ-RX200N som ble satt inn av forrige eier.

Fungerte helt fint i starten men sluttet etterhvert å gi lyd sporadisk. Nå for ikke lenge siden har den sluttet å gi lyd helt og jeg kunne trengt litt bistand til å finne ut hva som er galt.

 

Litt fakta:

CD-Spiller: Panasonic CQ-RX200N

Forsterker: ingen

Sub: ingen

Høyttalere: 4, 2 i frontdører og 2 i hattehylle, ukjent merke

 

Det er koblet med en Panasonic plugg-> quadlock -> quadlock -> honda civic plugg

Se Panasonic 16pin ISO Car Stereo Audio Wire Connector New | eBay og Honda Car Radio Stereo ISO Wire Wiring Lead Harness 2 | eBay for bilde av pluggen. Jeg tror den brun/svarte er quad lock... men dette er ikke mitt fagfelt. Jeg kaller det hvertfall quad lock i denne posten.

 

1) Det første jeg gjorde var å skaffe to nye kabler, fra nevnte linker, og koblet det samme. Samme greia. CD-spiller fyrer opp og spiller av, men det kommer ingen lyd.

 

2) Deretter gjorde jeg en batteritest jeg fant på internett (koblet et 1,5v batteri til hver høyttaler) og hørte sprakelyder i en og en høyttaler når kablene touchet battieret.

 

3) Koblet fra alle + ledninger til høyttalere, koblet til en enkelt av gangen for å høre etter lyd, ingen lyd på noen kabler.

 

Det sitter en sikring bak på spilleren som jeg ikke har fått forsøkt byttet da jeg ikke har en likedan liggende, men den ser ikke sprengt ut.. Går denne sikringen bare til utgangen, eller burde andre deler av spilleren også vært ute av stand med sprengt sikring?

 

Andre forslag til hvordan jeg kan fortsette feilsøkingen? Jeg har dessverre ingen fancy verktøy eller instrumenter som oscilloskop eller lignende, utover det man forventer å finne i en kjøkkeskuff i ethvert hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fryktet det... er Pioneer MVH-150UI en grei spiller? Fra min side er det absolutt ingen krav, men aux-inngang og mp3-avspiller er et pluss. 500 kroner er vel mer eller mindre det jeg ser for meg maksimalt å bruke.

 

Før jeg bytter spiller, er det noe annet jeg burde sjekke for å hindre at det er noe galt i selve bilen som dreper den nye spilleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test 2 du prater om? Den tester at at det ikkje er brudd i ledningene og at høgtalerene reagerer på batteriet.

At ein ledning er avisolert og periodisk går mot jord klarer ikkje den testen å oppfatte. (du har hatt problem med at lyden forsvinner av og til før)

So sjekk ledningene i døropninger, bak spilleren og i hattehylla. Og du kan sikkert sjekke grundigare viss du vil.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår