Gå til innhold

Turtalls problemer ved pådrag og tomgang

Ranger emnet


oksygen

Anbefalte innlegg

Har noen problemer med min elskede :(

 

Har problemer med at værgang jeg kjører ut med kald motor klikker det i fra et reele ved giring fra 1 til 2. Dette går vekk etter ca 50-100meters kjøring.

Men værgang jeg clutcher raser turtallet ned til under 1000 omdreininger og lys i dashbord dimmer ned. Føles nesten ut som at bilen skal kvele seg uansett fart. I det jeg slipper clutchen igjen får jeg et lite dunk og turtallet går opp til normalt igjen. Og når jeg står på tomgang med engang bilen er skrudd på så er turtallet normalt ligger på ca 900 omdreininger men etter en liten kjøretur og stopper så går turtallet ned til 500 omdreininger.

 

Noen som vet va feilen kan være ?

kan det være turtalls regulator/ tomgangs regulator ?

Falsk luft ?

 

Har nettopp byttet plugger men ikke plugg ledninger.

 

Info om bilen

1.8l bensin

Motor kode ABS-ADZ

Rullet 300000km i helga :driving:

 

Takker for alle svar

Endret av oksygen

WV golf 3 1.8 GL Se bilen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lastreduksjonsreléet som klikker? Hvor mye strøm bruker du - har du på varmeapparat, ekstralys, varmetråder osv? Hva er ladespenning på tomgang og ved ca 2000 omdr, målt på batteripolene rett etter oppstart?

 

Motoren din er en Monomotronic der alt styres av ECU med TPS, CLT, IAT og lambdaverdi som referanse. Om bilen bruker mer enn 0.7 liter/mil på normal langkjøring så ville jeg sjekket tempgiver til ECU og lambdasonden først. Begge deler medfører forhøyet bensinforbruk og begge kan skape dine problemer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan relee som klikker. Bruker ikke uvanlig mye strøm under oppstart, eneste som jeg har på er varmeapparatet på styrke 2 og spiller/forsterker. bruker ikke og spille høy musikk på morgenkvisten.

Og jeg har ikke sjekket hvor mye bensin jeg bruker på mila. Men jeg tror jeg bruker noe mer enn det jeg egentlig skal bruke.

Har fått fikset time imorgen hos mekonomen. Så da er det bare og vente og se hva diagnosen blir.

 

Takker for svar!

WV golf 3 1.8 GL Se bilen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at den sitter på gasspjeld/spjeldhus.

 

Jeg skal anta at det er et potmeter, altså en ren variabel motstand.

Dermed vil jeg tro at akslingen mellom gasspjeldet og sensoren er ødelagt eller forstyrret på noe vis.. Vi kan titte nærmere på det i neste uke! :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår