Jesper1201 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Hei. Sliter med en Iveco diesel industrimotor som er bortimot umulig å starte om morgenen. Motoren har gått i overkant av 8,000 timer. Tar nok bortimot 10 min og starte den. Jeg har byttet; Alle diesel slanger og rør, matepumpe, høytrykkspumpe er overhalt, alle dyser, dieselfilter og dieselfilter hode, timing av høytrykkspumpa er riktig, komp. er etter spesifiksajonene og glødeplugger. Motoren har blokkvarmer som står på hele natta til den skal startes om morgenen, denne er også byttet. Starteren er også relativt ny og drar kjapt rundt. Den gløder slik den skal, (hjelper ikke å legge en jumper rett på pluggene i 5 min engang) Det er garantert ikke luft i drivstoffsystemet, den spyr ut hvit uforbrent diesel eksos. Er det noen her som er kyndig nok til å skjønne hva i svarte som kan være problemet her? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Om komp er i orden, glødepluggene er ok, pumpa er timet korrekt og dysene forstøver som de skal, da kan jeg ikke skjønne annet enn at motor ikke får nok diesel ved oppstart når kald. Er hvertfall min tanke. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Har vært inne på tanken, men har ikke sett noe på det da den startet fint forje vinter med akkurat samme tilførsel. Skal se på mulighetene i morgen, takk for svar :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Sjekket hvordan gasspådraget er ved oppstart? Automatisk på denne? Fullt pådrag? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Bosch mekanisk pumpe. Ikke automatisk. Hjelper ikke med flat pedal/fult pådrag. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Motor starter lett når varm? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Jepp, starter lett og går fint. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Er dette motor på en maskin dere kun bruker vinterstid? Uansett, jeg ville sagt motor ikke fikk nok diesel, såfremt kompresjon, glødeplugger og dieselpumper er i orden/timet. Luft får den vel nok av vil jeg anta ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Nei, den blir brukt året rundt. Er tungstartet om sommeren også, men fra +5 og nedover er den håpløs. Jepp, alt er i orden så skal se på mulighetene for justering i morgen. Husker ikke hvilken Bosch pumpe det er så får ikke tråla nettet nå :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Ventilklaringer? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Det har jeg faktisk ikke tenkt på Mondeo. Men siden kompresjonstrykket er bra syns jeg det er rart hvis det skulle være ventilklaringen som er synderen. Komp. Trykket er selvfølgelig testet på kald motor. Skal få målt drivstofftrykket og evt. justere det, hvis det ikke hjelper skal jeg se på ventilklaringene. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2012 Målte drivstofftrykket, ok. Skjekket ventilklaring, ok. Målte komp. igjen, ok. Mens jeg målte komp testet jeg glødepluggene. De var nye for 6 uker siden, men testet alikevel. Ikke teng til liv, så på stemplingen å til min forundring sto det 12v......... De har jo da blitt sprengt ved første gløding etter montering da det er 24v anlegg på kjøretøyet. Når jeg bestilte de for 7 uker siden bestilte jeg via. motornummeret og denne motoren går jo orginalt på 12v og bygd om til 24v, det tenkte ikke jeg på da de ble bestilt, så var å kjøpte nye 24v glødeplugger å den starta pronto :) Snakk om å bli fustrert over en filleting, men uansett takk for tips :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg