shaunv Skrevet November 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Fant ut av det. Merket skal flykte med toppakning. Forklarer hvorfor det ikke er noe merke og i steden et kikkehull bak. Vil si at man ikke trenger å demontere noe for å sjekke timingen. Sånn det er nå så står den akkurat fire tenner feil! Kommer med andre ord til å bruke tusj for å sørge for at den blir riktig. Takker for all hjelp Quattro74! Regner med at det ordner seg nå. Har i det minste lært endel jeg ikke visste om motoren. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Merket på baksiden av kamdrevet skal flukte med toppdekselpakning, ikke toppakning ;) Slakk ut reima, sett veiv i ØD, sett kam på merket og monter tilbake reima og stram den slik den skal strammes. Fordeler er drevet av kam så den trenger du ikke tenke på, er kam riktig så er fordeler riktig. Om reima er strammet korrekt så skal den ikke kunne hoppe over. Er derfor jeg lurte på om du brukte låseverktøy på balansehjulet på veiva år du løsnet/strammet senterbolten. Om ikke kan veiv/sporkile skades, i verste fall knekke helt av, noe som kan resultere i motorhavari (stemplene slår oppi ventilene) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet November 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Liten skrivefeil der ja. Men det var i alle fall dekselpakningen jeg refererte til. Hehe. Mener å huske noen sa at på NG var av en art så ikke stemplene slår oppi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Da tar de feil, NG er en interference motor. På min 10v (AAR) tar ventilene nedi stemplene om kamdrev er mer enn to tenner feil ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Da tar de feil, NG er en interference motor. På min 10v (AAR) tar ventilene nedi stemplene om kamdrev er mer enn to tenner feil ;) Tydeligvis. Får håpe på at det ikke har skjedd noe med ventilene i bilen da. Butter i alle fall ikke nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Kan da legge til at toppen min er frest av 1.2mm samt kammen har et noe høyere løft enn originalt, derfor tar det sammen ved to tenner feil. Men like fullt, det er en interferencemotor også når original, bare ikke så ille ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Okei. Det var godt å høre. ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Har du fått timet reima skikkelig da? Og en ting til når du driver på - Når veiv er i ØD (merke på svinghjul mot ref-merke), sjekk da om balansehjul også er mot merke. Se bilde. Om ikke så ikke prøv å starte motoren! Når 0-merke er overens med ref... ... så skal også merke på balansehjul/svinghjulsdemper også være mot merket. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Ikke fått gjort det ennå pga tid. Skal sjekke svinghjul også. Regner med at det er kikkehull på min også, enn om det kanskje ikke ser helt likt ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Ja, det er kikkehull på din og så lenge du har manuell kasse så vil det se temmelig likt ut. Med automat Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2013 Lenge siden tråden har vært åpen nå, men ettersom jeg endelig faktisk har tid til å se på bilen så åpner jeg den igjen. Status: Fikk til slutt startet bilen. Det viste seg at registeret stod en tann feil. Dette etter å ha sjekket alt annet. Fant i feilsøkningen noen hull i gummibelg som ble tettet med tech7, i tillegg til at jeg fikk inspisert at det ikke var hull i slange under innsugs manifold. Tok i samme slengen og satt på noen nye slangeklemmer rundtomkring for å sikre at det er tett. Etter dette så ble det et jevnere pådrag. Den hadde tidligere en stund en tendens til å henge litt på veien oppover, særlig da rundt 2000rpm sånn ca. Men så til saken: Den går veldig dårlig på tomgang og får nok alt for feit blanding. Har lest litt i de andre trådene du har skrevet Quattro73, så har i den sammenheng kjøpt og montert ny tempgiver til ECU. I tillegg har jeg kjøpt ny lambdasonde jeg skal få innstallert asap. Tok en måling av DPR nå før jeg bytter sonden. Da la den seg på ca 10mA ved varm motor ved 1200RPM. Ettersom bilen stopper opp når den ligger på tomgang når trykknappen under gassspjeldet er inne så tvangsjusterte jeg den opp til 1200 inntil videre. Men ved ettertanke går bilen best før den blir varm så blir spennende å se hvilket utslag ny sonde gir. Et spørsmål. Jeg kan se på bilen av det dekselet over CO-justeringsskrua mangler, så skal jeg gjette har sikkert noen vært og justert på denne før i tiden! Kan dette være med på å gi utslag på at den går såpass urent som den gjør? Altså, at den får for lite oksygen iforhold til drivstoff som jeg mistenker? Hva bør jeg i såfall gjøre? Tenke i alle fall å bytte sonde og få justert DPR før jeg tar tak i dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2013 Har lagt ved et bilde av hva som møtte meg etter innbruddet. Noen tips om hva jeg bør gjøre? Må hele saken byttes? Får startet den med bruk av tang... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2013 Har forresten tatt kompresjonstest, og der var alt ok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2013 Lagde likesågodt en video så du kan høre hvordan den går mens jeg måler DPR. https://www.youtube.com/watch?v=Q7gkWOLuhAA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shaunv Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2013 Fikk byttet lamba og målt DPR igjen. Stabiliserte seg nok engang på 9,7mA sånn ca. Vil det si at den gamle sonden fungerte, eller at den rett og slett ikke innvirker på DPR? Den går i allefall ruskete fremdeles. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg