Gå til innhold

Vurderer kjøp av Amarok:)

Ranger emnet


pomba^^

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg hvert å prøvekjørt VW Amarok.. Sitter igjen med et kjempe bra inntrykk.. Trodde ikke det skulle være slik komfort og slik kjøre glede i en pickup:)

 

Kan vel sies med en gang at jeg ikke kan så mye om VW.. Så jeg vil gjerne vite hvilke erfaringer der har gjort dere opp anngående Amarok.. :)

Endret av pomba^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJØP!! :)

 

Amarok'en har imponert meg også. Jeg ble kjempeglad i den. Nå har jeg virkelig fått testet Amarok'en skikkelig. Bl.a så har jeg kjørt den på en banedag, vi arrangerte her opp i forb. med VW Audi klubben (Vintertreff). Dette var den med utkoblebar 4hjulstrekk. :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå har jeg hvert å prøvekjørt VW Amarok.. Sitter igjen med et kjempe bra inntrykk.. Trodde ikke det skulle være slik komfort og slik kjøre glede i en pickup:)

 

Kan vel sies med en gang at jeg ikke kan så mye om VW.. Så jeg vil gjerne vite hvilke erfaringer der har gjort dere opp anngående Amarok.. :)

 

Jeg prøvekjørte også, og det ble som om når drar for å se på hundevalper. Det ble bestilling. Er ingen VAG-fan, men denne bilen imponerte meg. Gleder meg til jeg får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJØP!! :)

 

Amarok'en har imponert meg også. Jeg ble kjempeglad i den. Nå har jeg virkelig fått testet Amarok'en skikkelig. Bl.a så har jeg kjørt den på en banedag, vi arrangerte her opp i forb. med VW Audi klubben (Vintertreff). Dette var den med utkoblebar 4hjulstrekk. :)

 

Supert å høre. Har veldig lyst på automat, men da er det vel permanent 4hjulstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvekjørte også, og det ble som om når drar for å se på hundevalper. Det ble bestilling. Er ingen VAG-fan, men denne bilen imponerte meg. Gleder meg til jeg får den.

 

Det er helt riktig. Hørte du rundt omkring med flere forhandlere? Var vel sikker litt forskjell på prisen. ? Når du skal ha litt ekstrautsyr så går prisen fort opp, men føler det er nødvendig med litt og da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert å høre. Har veldig lyst på automat, men da er det vel permanent 4hjulstrekk?

Ja, det er torsen-permqnent 4-trekk på den med latomatic. :-)

Ska prøve den i løpet av uka. kan komme tilbake med inntrykk av den. ;-)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvekjørt 180hk med 8-trinns automat. Må si Amarok'en imponerer meg stadig.

 

Kjørt noen mil med forskjellige "moduser" på girkassa. Begynte først med D(rive). Jeg blir aldri komfortabel med D modusen på ei automatkasse, så jeg gikk over til "tiptronic"-modus svært raskt. Da kan jeg bestemme giringa selv. :)

 

Har en testrute som går over en liten fjellkneik. Den er 10,5 km i strekning (en vei) og høyestepunkt er 197 moh. Start og sluttpunktet på testruta er ca 2-5 moh. Så det går rett opp, og rett ned igjen. Veien er også ganske ujevn og smal (vanlig norsk standard altså :p ).

 

Den sviver greit i oppoverbakken. Riktignok var bilen kun gått 1400km, så den er ikke "innkjørt" enda. Man merker at bilen veier litt, men synes den likevel er temmelig kvikk. Greit nok så kjørte jeg en tom bil, men akser bra i motbakker.

Sitter ganske bra i svingene også. Selv om det er en høy bil, så krenger den overraskende lite. Går fint å presse bilen, med litt aktiv kjøring.

I høy fart, når asfalten ble humpete, så kjenner man at den spretter litt. Men ingen dramatisk ut-av-veien-følelse. Mulig denne opplevelsen avtar, når fjæring og dempere setter seg.

 

Tilbake på "lavlandet", så svinger jeg videre i fra byen igjen. Den test-strekningen er 9,7km en vei. Halvparten grei standard og halvparten ny asfalt, og halvt om halvt 80- og 60-sone. Kjørte tur/retur, i relativt normal tempo. Fikk sjansen til en dobbel forbikjøring, på en relativ kort - men oversiktlig strekning. Bilene jeg kjørte forbi holdt knapt 60 på ei 80-sone. Det gikk raskere enn forventet. Må si jeg ble veldig og positivt overrasket, at store bilen klarte forbikjøring såpass lett. :)

 

Slutten av turen, setter jeg girkassen i S-modusen. På Touran min, så er S-modusen litt vel raus med turtallet på motoren. Og på D-modusen, så er den altfor kjip - etter min smak. På Amarok'en, er S-modusen helt perfekt til min kjørestil (og veiene jeg kjører på). Kjører også innom Tromsø sentrum, for litt bykjøring. Fortsatt i S-modus på kassa. Jeg vil ha en sånn 8-trinns kasse på Touran'en min!!! :thumb Bykjøring gikk også svært bra. Rolig og behagelig. Ingen rykking og napping. For en bil! :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180 hk med Automat er behagelig å kjøre. Men løsningen med at det laveste trinnet på 8 trinnskassa skal fungere som "lavgir" er en dårlig løsning om man skal ut i terrenget. Generelt er ikke Amaroken noe å skryte noe voldsomt av i terrenget. Den er i mange tilfeller like god som flere av konkurrentene, men at Amaroken setter en ny standard i for pickupklassen i terrenget det er en historie med med modifikasjoner.

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde aldri jeg tenkt på å kjøre verken uti bushen eller til fjells. Men veiene er jo snart kun terreng og stier. Brøytinga om vintrene er jo så som så. Osv osv... ;)

 

Skal man ha Amarok'en som terrengbil, så tror jeg at man burde velge varianten med innkoblbar 4x4. :)

 

Ny standard er nok den "lille" motoren, i forhold til konkurrentene. :p

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mindre motor ja. Går sikkert fint de første 100 000 km og sikkert også 100 000 km til etter det, men hvem av oss som er på sin andre motor på 500 000 km er ikke jeg veldig i tvil om. D-max'en og Amaroken er det dratt ut omtrent det samme av, forskjellen er at Amaroken er en 2 liter, mens D-max'en er en 3 liter. Motoren på Amaroken vil alltid måtte jobbe hardere. Det er en kjent sak at motorer med relativt høyt volum i forhold til hva som er tatt ut av dem bare går og går og går...

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre motor ja. Går sikkert fint de første 100 000 km og sikkert også 100 000 km til etter det, men hvem av oss som er på sin andre motor på 500 000 km er ikke jeg veldig i tvil om. D-max'en og Amaroken er det dratt ut omtrent det samme av, forskjellen er at Amaroken er en 2 liter, mens D-max'en er en 3 liter. Motoren på Amaroken vil alltid måtte jobbe hardere. Det er en kjent sak at motorer med relativt høyt volum i forhold til hva som er tatt ut av dem bare går og går og går...

Er helt enig med deg, på det siste du sier. I sær om man kan unngå høye turtall. Det er vel det VW satser på, motorer med høyt effektregister på lavt turtall. Mulig det må byttes motor, på en Amarok, på 300.000 +/- km. Hadde vært interressant å få prøvd en Amarok til mitt bruk. Har prøvekjørt en D-Maxx, men den var direkte ubehagelig å kjøre over bl.a. broskjøter, fartdempere, o.l..

 

Jeg har faktisk bestillt meg en Toyota Prius + Seven. Skal prøve noe annet enn VW Touran (hatt 2 stk. nå) den neste perioden på en 2-3 år.

Her kommer dette du sier om liten motor, og det jeg sier om turtall: Det har visstnok blitt byttet bensinmotor på ett par priuser her i byen, pga høye turtall man må kjøre med disse bilene. Dog er det få, i forhold til antall biler. Dette har jeg ikke sjekket de harde fakta på, ennå. :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste pickuper oppleves som nokså stive på veien, slik som du beskriver, dette gjelder D-max'en, Hilux'en, Navara og flere. Det kan gi litt traktorfølelse. Men det er prisen man må betale for en bil som tåler litt også. Blir litt feil å se på en pickup å skulle sammenligne komforten med en stasjonsvogn. Kjøper man en pickup er det for å ha en trekkvogn, en liten lastebil med god fremkomlighet og ikke minst en robust bil som du kan dra ut i skauen og ned i gjørma og opp igjen som faktisk tåler det, skulle man hatt en passat har man bomma litt. Amaroken er god på komfort til å være pickupklassen, det skal den absolutt ha.

 

Vet ikke hvordan priusene er egentlig. Men hvis det var sånn at du kunne få 3 års garanti med ubegrenset (så og si) km, er det mye verdt når man kjører så mye som deg. At noen har tatt en motor eller to trenger jo ikke bety at dette er en vanlig feil, det finnes jo mandagbiler over alt, men klart slik du beskriver det kan det jo hende kombinasjonen av høyt turtall og lite volum tar knekken på motorene.

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste pickuper oppleves som nokså stive på veien, slik som du beskriver, dette gjelder D-max'en, Hilux'en, Navara og flere. Det kan gi litt traktorfølelse. Men det er prisen man må betale for en bil som tåler litt også. Blir litt feil å se på en pickup å skulle sammenligne komforten med en stasjonsvogn. Kjøper man en pickup er det for å ha en trekkvogn, en liten lastebil med god fremkomlighet og ikke minst en robust bil som du kan dra ut i skauen og ned i gjørma og opp igjen som faktisk tåler det, skulle man hatt en passat har man bomma litt. Amaroken er god på komfort til å være pickupklassen, det skal den absolutt ha.

 

Vet ikke hvordan priusene er egentlig. Men hvis det var sånn at du kunne få 3 års garanti med ubegrenset (så og si) km, er det mye verdt når man kjører så mye som deg. At noen har tatt en motor eller to trenger jo ikke bety at dette er en vanlig feil, det finnes jo mandagbiler over alt, men klart slik du beskriver det kan det jo hende kombinasjonen av høyt turtall og lite volum tar knekken på motorene.

 

På Audi/VW/Skoda, får man 2år/fri km. På Toyota Prius + Seven, får man 5år/300.000km garanti. Dette, bl.a., ble utslagsgivende for meg denne gang. Hadde tenkt å bytte bil, annet hvert år. Men ser nå at det kan bli litt vel råflott. Det kan jo gå bra, men bruktbilmarkedet kan til tider gå litt tregt. Dessuten er jo avskrivningen på 3 år også. :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår