Gå til innhold

Kjøring med arbeidslys

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har lest gjennom lovdata.no og kjøretøyforskriftene og lover og regler angående arbeidslys, men jeg har ikke funnet en eneste plass der det står at man ikke kan kjøre med arbeidslys påslått. Jeg finner kun hvordan man definerer arbeidslys, og hva som er kravene til arbeidslys på bilen.

 

Er det noen som med sikkerhet kan bekrefte eller avkrefte om det er lov å kjøre bilen med påslåtte arbeidslys?

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/297702-arbeidslys-og-sidemarkeringslys-golf-3-a.html

Tenke seg til.. :)

 

Jeg vet at det er lov når bilen står parkert (så lenge parklys, skiltlys og baklys er tent), men jeg finner ingen paragrafer der det står noe om bevegelse..

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikkloven omhandler vel også dette. Siden arbeidslys har ett sjenerende lysbilde med mye spredning av lyset og i praksis er ett fjernlys med tåkelysglass.

 

Det er uansett ikke lov, det står tydlig beskrevet hvilke lys man har lov å kjøre med, og arbeidslys er ikke en av dem, traktorene som kjører langs veien med arbeidslys er kriminelle.

 

Når jeg kjørte brøytebil, så var det praktisk å ha ett arbeidslys bakover på h. side for å se kanten og saltsprederen i speilet, det var ikke lov og vi mått slutte med det, pålegg fra SVV og Mesta.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår