Gå til innhold

Nødmodus, lmm og magnetventil...

Ranger emnet


KemA4

Anbefalte innlegg

Hallo, har en audi a4 b5 avant 1,8tq motorkode AWT

Motorlyset på denne har begynt å lyse, og den går i nødmodus ved kjøring på lav turtal.

Trodde først det var lmm så denne byttet jeg, ingen bedring, har nå tatt av magnetventilen, og det jeg lurer på er, når jeg setter strøm på polene på denne, klikker den vil det si att den er i orden eller kan den være "knukket/røket" inni?

Dele nr på magnetventilen er 058906283C om det skulle hjelpe...¨

 

Om det da ikke er magnetventilen, er det noen som har noen tips/erfaring hva det da kan være?

 

Takker for svar/hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om N75-ventilen klikker så vil den normalt være i orden, men det er ingen garanti.

Når MIL-lampen lyser så er det eneste fornuftige å gjøre - ta en diagnose. Dette i stedet for å bytte ut deler på måfå ;) Kan være coil(er) som tuller.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den vil fungere, da til å lese ut og slette feilkoder. Enkelte har store problemer med kommunikasjonen ved bruk av disse billigadapterene, mens for andre fungerer det topp. Ikke kjøp mer deler for du vet hva som er galt ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er feilkode på lambdasensoren. Om varmeelementet i denne ikke er på så vil sonden ha et meget forkortet liv. Sjekk sikringen til lambda og mål om du har spenning til varmeelementet i lambda når tenningen er på. Om begge deler er ok så må du nok investere i ny lambdasonde (ikke kjøp på Biltema!).

 

17524/P1116/004374 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating Bank 1 Sensor 1: Open Circuit

 

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

 

Possible Causes

Fuse(s) faulty

Wiring and/or Connector(s) from/to Oxygen (Lambda) Sensor (G39) / Oxygen (Lambda) Sensor Heating (Z19) faulty

Oxygen (Lambda) Sensor (G39) / Oxygen (Lambda) Sensor Heating (Z19) faulty

 

Possible Solutions

Check Fuse(s)

Check Wiring and/or Connector(s) from/to Oxygen (Lambda) Sensor (G39) / Oxygen (Lambda) Sensor Heating (Z19)

Check/Replace Oxygen (Lambda) Sensor (G39) / Oxygen (Lambda) Sensor Heating (Z19)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da har jeg sjekket sikring og stikket på lambda, men jeg lurer på hvordan:

"Sjekk sikringen til lambda og mål om du har spenning til varmeelementet i lambda når tenningen er på"

Måler jeg denne spenningen til varmeeelementet?

Lambdaen har 5 ledninger i stikket, jeg finner ikke part nr på denne kun på mekonomen som er blodpris og ikke samsvarer med andre partnr.

Lurte på om noen vet part nr evt hvor jeg kan finne det.

 

Mangen takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle om varmeelementet i sonden får spenning, mål i pluggen der hvit og grå ledning er. Når tenningen er på skal du måle 12V. Får du spenning så bytt lambdaen, slett feilkode og mest sannsynlig er problemet borte :)

 

H+ og H- betyr heater + og heater -

[ATTACH]33861[/ATTACH]

Lambda wide.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår