Daxoij Skrevet September 14, 2012 Rapporter Share Skrevet September 14, 2012 Da har jeg igjen fått et problem med dette marerittet av en bil. Var ute å kjørte da jeg plutselig mistet motorkraft. Etter og ha opplevd lignende tidligere var jeg sikker på at det var tenningsmodulen som var gåen (igjen). Byttet da denne samt alle tennplugger, men problemet var fortsatt der. Fikk testet den nye modulen for sikkerhetsskyld og den funket. I tillegg til at bilen nå går på 3 sylindre, så rister motoren kraftig også. Den rister så mye at til og med girspaken kunne blitt brukt til noe jeg ikke kan nevne her. Har blinket ut feilkoder som kun gir meg P1405 (Egr-ventil blokkert eln). Har renset denne og sjekket over kabler og lignende. Kan dette være tegn på en gåen dyse? Mvh en fremtidig eier av japansk bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 14, 2012 Rapporter Share Skrevet September 14, 2012 Bruker den olje da? Sansynligvis brent ventil. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daxoij Skrevet September 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2012 Bruker ikke mer olje enn før nei, men ja den bruker en del olje. Ryktes at slikt er det bare med denne motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 14, 2012 Rapporter Share Skrevet September 14, 2012 Jepp, har slik motor i bilen hjemme her. Når olje blir forbrent så øker temperaturen og dermed så brenner ventilen opp. Få tatt en kompresjonstest. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daxoij Skrevet September 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2012 Den er grei. skal få tatt en komp test. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daxoij Skrevet September 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 Da har jeg tatt en kompresjonstest og på sylinder 4 er det lik NULL kompresjon. Testet flere ganger for sikkerhetsskyld både med kald og varm motor. De andre sylinderne lå rundt 11,5 - 12 bar. Dette ser svært dårlig ut :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 15, 2012 Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 http://viewitem.eim.ebay.no/Zylinderkopf-Opel-Astra-Corsa-Tigra-Vectra-14-16-16V/110728926395/item Nytt topplokk til 1500 kr, i Norge koster det minst 4000 kr for overhaling av topplokk så der kan du spare mye om du gjør skruinga selv. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daxoij Skrevet September 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 http://viewitem.eim.ebay.no/Zylinderkopf-Opel-Astra-Corsa-Tigra-Vectra-14-16-16V/110728926395/item Nytt topplokk til 1500 kr, i Norge koster det minst 4000 kr for overhaling av topplokk så der kan du spare mye om du gjør skruinga selv. Tusen takk for tipset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daxoij Skrevet September 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 Må bare spørre da jeg er svært usikker på akkurat dette. Hvis jeg skulle kjøpe denne toppen. Hva er det som "følger" med i den? evt hva må byttes i tillegg? Stempel, ringer, ventiler osv? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet September 15, 2012 Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 Den toppen er jo "ohne ventile", dvs du er like langt. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daxoij Skrevet September 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 Okei da utgår vel egentlig det alternativet. Hvis det skulle vise seg at det en brent ventil som er problemet, vil det gå greit å fikse kun det, eller er det bare et symptom på en annen feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet September 15, 2012 Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 Disse motorene er jo viden kjent for oljeforbruk, og vanligvis kommer det vel fra stempelringer og toleranser der. Det JEG ville gjort er å plukket av toppen og kontrollert ventilene. Er en ventil defekt, så skifter du denne og samtidig skiftet ventiltetningene på de andre. Et nytt slipesett fra ebay el.l og montert sammen igjen. Og så solgt dri...bilen. Men skrur du ikke selv så blir det jo dyrt Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daxoij Skrevet September 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 Supert. Har en del kamerater som sikkert har mye peiling på dette. men takk for tipset, og ja, målet her er faktisk å få solgt drittn. Spørsmålet er bare om jeg skal fikse den før eller ei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra GT Skrevet September 16, 2012 Rapporter Share Skrevet September 16, 2012 En ny ventil til 1,6 litern, koster jo bare 2-300 kr på Opel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daxoij Skrevet September 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2012 oi, ikke mer nei. Hvis det viser seg at det kun er ventilen så blir den byttet ja :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg