haagen1 10 Report post Posted September 6, 2012 (edited) Hei Skal skifte pærer på familiebilen, da trenger jeg å ta ut batteriet først. Pga plass. Hvordan +/- side skal jeg koble av først? Og hvordan side+/- skal kobles på først, når jeg har settet batteriet tilbake? Er det fare får støt når jeg kobler i fra, eller på kablene? Takk for svar p� forh�nd. :-) Edited September 6, 2012 by haagen1 Quote Share this post Link to post
0 opelduude 28 Report post Posted September 6, 2012 Det er akkurat det samme hvilken rekkefølge du gjør det i. Husk at når bilen ikke har strøm så kan du måtte skrive inn igjen radiokode etter at du er ferdig så kan være greit å ha den liggende før du gjør det. Quote Share this post Link to post
0 TL3518 10 Report post Posted September 6, 2012 Du som nettopp har hatt fagprøve bør vite at minuspolen alltid skal av først. Motsatt når du skal koble til batteriet igjen. Quote Share this post Link to post
0 JChE 11 Report post Posted September 6, 2012 Og grunnen til dette er at da reduserer man faren for å kortslutte batteriet med verktøyet man bruker. Og nei, du får ikke støt av 12 volt, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Hvilken bil er det forresten? Quote Share this post Link to post
0 opelduude 28 Report post Posted September 6, 2012 Du som nettopp har hatt fagprøve bør vite at minuspolen alltid skal av først.Motsatt når du skal koble til batteriet igjen. Har jeg aldri hørt, men om jeg jobber på bilen om kun trenger å ta av en batteripol så tar jeg alltid av minusen. Quote Share this post Link to post
0 haagen1 10 Report post Posted September 6, 2012 Og grunnen til dette er at da reduserer man faren for å kortslutte batteriet med verktøyet man bruker. Og nei, du får ikke støt av 12 volt, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Hvilken bil er det forresten? Er en subaru forrester :-) Og så - av først, og - på tilsutt. Dette var jo veldig greit. Takk for hjelpa folkens. Quote Share this post Link to post
0 eirikand 10 Report post Posted September 13, 2012 nok og koble av minuspolen. Du får ikke støt av 12 volt, men det smeller godt hvis du kortslutter batteriet, så vær litt forsiktig allikevel :) Quote Share this post Link to post
0 Einar 10 Report post Posted September 15, 2012 Helt korrekt, minus først av, og sist på, dette for minimal kortslutningsfare ved koblingen. De få eldre bilene med positiv godsforbindelse gjør man selvfølgelig motsatt. På en Subaru forrester vil eneste negative kosekvenser være å stille klokke og radio på nytt, samt at feilkoder blir slettet i løpet av en halvtime. Quote Share this post Link to post
Hei
Skal skifte pærer på familiebilen, da trenger jeg å ta ut batteriet først. Pga plass.
Hvordan +/- side skal jeg koble av først? Og hvordan side+/- skal kobles på først, når jeg har settet batteriet tilbake?
Er det fare får støt når jeg kobler i fra, eller på kablene?
Takk for svar p� forh�nd. :-)
Edited by haagen1Share this post