Mariuslk Skrevet August 24, 2012 Rapporter Share Skrevet August 24, 2012 Heisan Har en andre generasjons Caddy, med 1,4 MPI (60hk) der motorlampa lyser. Trenger litt hjelp med å identifisere problemet. Feilkoden jeg får opp er følgende: 16804 - Catalyst System, Bank 1, P0420-35-00, Efficiency Below Threshold. Dette er altså det jeg har fått ut av diagnosen. Jeg har slettet feilkoden, men den kommer tilbake. Det rare er at jeg kjørte nesten 30 mil før feilkoden dukket opp igjen. Jeg har skjønt at dette med stor sannsynlighet dreier seg om oksygensensorene/lambdasondene. På bilen er det 2 lambdasonder, en før og en etter katalysatoren. Hvordan finner jeg ut av hvilken lamdasonde det er snakk om? På forhånd takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 25, 2012 Rapporter Share Skrevet August 25, 2012 16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold Possible Causes Leakage in Intake and/or Exhaust System Catalyst faulty Oxygen Sensor(s) faulty Oxygen Sensor(s) Control faulty Possible Solutions Check Intake and Exhaust System for Leaks Check Catalyst Check Oxygen Sensor(s) Check Oxygen Sensor(s) Control Perform Oxygen Sensor(s) Aging Check Lambda før kat bruker ECU for justering/korrigering av AFR. Lambda etter kat er der strengt tatt kun for å måle kat'ens funksjon. Feilkoden din er på Catalyst System, altså har du enten defekt kat, defekt lambda eller hull/lekkasjer i eksos. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuslk Skrevet August 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2012 Takk for hjelpen. Jeg glemte å si noe om det i første innlegget, men jeg kan jo nevne at motoren går som den skal. Den går bra og ingen tegn til tett katalysator. Det er vel ikke så lett for meg å finne ut om katalysatoren fungerer som den skal. Så det greieste er vel da å begynne med å bytte lambdaen etter kat´en? Jeg skifta forresten tennplugger i dag, og fargen på disse var fin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet August 25, 2012 Rapporter Share Skrevet August 25, 2012 Ja, er stor sansynlighet at det er denne, feilkoden sier jo direkte oversatt: Effektivhet under terskel. En sliten lambdasonde blir treg med tiden. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuslk Skrevet August 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 31, 2012 Da skal jeg få byttet lambda etter katt til uka. Tilleggsspørsmål: La si lambda før katt hadde vært gåen. Hva slags feilmelding vil man typisk få da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 31, 2012 Rapporter Share Skrevet August 31, 2012 Det første du ville merket er nok et forhøyet bensinforbruk, redusert effekt og i verste fall håpløs motorgange. Er denne ECU bruker for å korrigere bensinmengde til motor. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg