Gå til innhold

Flytte/bytte spiller

Ranger emnet


Markfiskern

Anbefalte innlegg

Skal flytte Pioneeren fra bilen jeg kjøpte den til, og over i ny bruktbil (Primera p11, 97mod)

Nå har jeg fått noe nytt å lure på, så jeg håper ekspertene kan trå støttende til så jeg kan gjøre dette problemfritt den første gangen. Har prøvd å google og lete, men bruks- og installasjonsmanualen til spilleren er ikke skrevet på klondriansk.. hadde sikkert fått det til, akkurat som barnesenga med polsk instruksjon. Men det er forskjell på en bil og treverk.. og det var mye lettere å bytte bensinfilter med sms-instruksjoner enn det jeg har lest om stereo hittil..

 

Fra bilen inn på nåværende spiller sitter ledningene slik: (og de sitter i hver sin "halvdel" som er plugget i org. spiller) (.. tilsvarer ingen ledning tilknyttet)

grønn-hvit-grå-lilla

gr/sv-hv/sv-gå/sv-lil/sv

rød-blå-..-..

svart-oransje-gul-..

 

Fra stereo går ledningene inn på en ISO hvor de samsvarer 99% med "diagrammet" ovenfor.

Men da er vi der jeg spør før jeg skyter..

 

1) oransje (display-lys?) har jeg ikke mellom spiller og iso. Og jeg hadde lys i forrige bil, må jeg legge inn kabel her for å få lys på spilleren? Vil ikke det som før bli når jeg starter bilen?

 

2) Blå fra bilen går inn på blåhvit på iso, bør jeg fjerne blåhvit eller surre elektrikerteip rundt den løse enden så den ikke kommer i kontakt med noe?

 

3) Svart sitter på plass i ISO'en, men har løsnet fra spilleren. Siden dette er jord, bør vel ikke den bare stappes inn hvor som helst i spilleren? Bak på spilleren fra venstre til høyre; Så hvor skal svart inn?

rad 1: gul-rød-..-gul/sort-[høyttalerledninger neste fire]

rad 2: ..-blåhvit..-..-[høyttalerledninger neste fire]

 

4) og siste punkt:

I forrige bil måtte jeg koble rød-gul og gul-rød mellom spiller og ISO. Stemmer det at det er rød-rød og gul-gul denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info om ledningsfargene. http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a037

 

1: Ikkje nødvendigt å koble

 

2: Anten kommer ledningen ifra bilen eller spilleren. Den blå skal til antenneforsterker. Den blå/kvite skal til forsterker.

 

3: Bilde er greit. Korleis har du klart å øydelegge jordledningen? Spilleren skal ikkje kobles før dette er fiksa!!

 

4: Rød-rød og gul-gul er rett kobling. Du merker jo om disse må byttes om.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info om ledningsfargene. http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a037

 

1: Ikkje nødvendigt å koble

OK :-)

2: Anten kommer ledningen ifra bilen eller spilleren. Den blå skal til antenneforsterker. Den blå/kvite skal til forsterker.

Har ikke forsterker, blå/hvit er ikke koblet sammen mellom spiller og iso. Blå er en av ledningene som sitter i bilen, så når jeg plugger bilen og spilleren vil blå gå inn på blåhvit som ikke fører noen sted. Ikke noe å bry seg om?

3: Bilde er greit. Korleis har du klart å øydelegge jordledningen? Spilleren skal ikkje kobles før dette er fiksa!!

Har ikke ødelagt noe som helst. Hehe. Kan ordne bilde senere om nødvendig, men bak på spilleren sitter ledningene ordnet

i en kloss med 8 spor øverst og 8 nederst. Denne sitter over sikringa på spilleren. Ledningene kan løsnes/festes i denne klossen.

Svart sitter fast i ISOen, men har bare løsnet fra spilleren. I enden av ledningen er det en metallplugg/kabelsko som kan dyttes inn på plass i spilleren. Spørsmålet er bare hvor den skal inn igjen:

RAD 1: GUL-RØD-tom-MUTE-GrønnSvart-Grønn-HvitSvart-Hvit

RAD 2: tom-BlåHvit-tom-tom-LillaSvart-Lilla-GråSvart-Grå

 

4: Rød-rød og gul-gul er rett kobling. Du merker jo om disse må byttes om.

Ja, på forrige vraket var det R/g og G/r. Det ble jeg fortalt her inne før jeg satte inn spilleren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser vi jo tydelig at den blå/hvite kommer fra spilleren, og hvis det er orginal antenneforsterker i bilen, så skal denne kobles til den (blå ledning) Er det ikke orginal antenneforsterker, så skal ikke denne kobles til. Den sorte der var det dårlig bilde av, men det ser ut som det sitter en flat litt brd kabelsko på den, type sånn som festes i ramma på spilleren. Er det ingen sort ut fra kontakten i pioneerspilleren? Det skal det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den blåhvite sitter mellom spiller og iso, men er delt og har gummihette på hver ende for å kunne skjøtes sammen.

Antenneforsterker? Man lærer stadig noe nytt.. Og det vet jeg ikke om det er på bilen. Verken bilen eller orginal spillers bok sier noe om dette. I bilen sitter en Blaupunkt Kiel RD 126, Le Mans '97 edition. Selve antenna, for alt jeg vet, ser ut til å være orginal. Kort type, bakerst på taket. Under gummien på antenna er det en ledning snurret i spiral.

 

Den sorte har løsnet fra spilleren og sitter bare i ISOen. Det er jo det jeg spør om, i hvilken ledig "slot" den skal festes på spilleren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer deh2200ub.

Den sorte ledningen sitter fast i kontakten (bilde tre) jeg kobler til pluggene i bilen, i enden som har løsnet fra spilleren er det en liten kabelsko som er knapt 1 cm lang og 2-3 mm bred.

 

EDIT:

Siden cossiemk1 sådde tvil om størrelse, så avslører nærmere ettersyn at jord bare passer inn i på spilleren i hullet under gul.

 

Da gjenstår bare spørsmålet om nødvendigheten av å koble blå fra bilen sammen med blåhvit på spilleren.

Rød og gul-koblingene finner jeg vel ut av uansett hvis ingen har svar på forhånd

Endret av Markfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår