Gå til innhold

Vifte som går for fullt

Ranger emnet


Feite-Rudolf

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått låne en Peugeot 306 som jeg skal ha i noen uker. Bilen er en del år gammel, og jeg har lagt merke til at radiatorvifta går for fullt med en gang man skrur på tenninga, selv før motoren startes. Dette er uansett om motoren er kald eller varm. Aircondition-anlegget er også helt uten effekt. Noen som har tips om noe jeg kan sjekke for å finne ut hva som er feil? Jeg har ikke all verdens peiling på bil, men tenkte jeg kunne prøve å finne ut av problemet som takk til eieren for at jeg fikk låne bilen. Hvis det er noe enkelt, så kan jeg jo prøve å finne ut av det...

 

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt temperaturføler for vifta. På de fleste biler så sitter den følern på radiatoren. Når den er defekt så går vifta hele tiden slik at motoren ikke skal koke.

Ac anlegget er sikkert tom for gass.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut om du har for lite gass på ac anlegget må du ha ein ac maskin tilgjengeleg. AC maskinen trykktester og vakuumtester systemet.

Du må ikkje åpne anlegget sjølv, det er forsatt gass, olje og sporstoff i anlegget. Som er umuleg å vaske vekk, og då finn du heller ikkje lekasjen. Sporstoffet er til for å finne lekasjer, mekanikarar kan lyse rundt med uv lys og så om det lekasje rundt om kring. Eller bruke ein elektronisk lekkasjedetektor.

http://www.actia.no/Page8/AC/AC.html

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår