Gå til innhold

Vurderer ny motor i min 1.6 Golf 2, 1988

Ranger emnet


GolfSport88

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Golf 2, 1988. Det står en 1,6 liters bensinmotor med 75hk i den nå. Vurderer en ny motor til den, og da lurer jeg på hvor stor motor jeg kan putte i denne, og få det godkjent? Har hørt at det ikke er noe problem å putte i en 1,8 liter på 90hk, kan det stemme?

Endret av henne
Kjøp/Salg er på eget forum. Les reglene angående dobbeltposting...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1.8l 90 hk har vel samme gir, og bremser ja, så skal ikke vere noe problem. Tror ikke noen vil se fysisk forsjell på motoren heller, så tror ikke jeg hadde gidda å godkjenne det...

Hvor mye glede du får utav den ganske store jobben det er å bytte motor er noe annet, jeg hadde nok heller lagt noen tusenlapper ekstra på bordet å fått en GTi/G60 motor i, med bremser da, så kan det også godkjennes...

 

Jeg snakker ikke stygt om 1.8 90hk, det er en mye kjekkere motor enn 1,6'en men det er en del arbeid, og skal du godkjenne er det sikkert like mye papirer som skal på bordet da som ved ombyging til G60. (selv om selve jobben med å bytte blir mye større da, og G60 ikke er på langt ner like pålitelig som Monopint-motorene)

Er det en spesiell grunn til at du ikke bare selger bilen å kjøper en annen som har 90hk motoren fra før? er ikke stor prisforsjell på de motorene ved kjøp/salg...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :) Ja, mener det står 1,8 på min blokk også? Bare ned-dimensjonert?

Sånn sett er det sikker ikke så mye forskjell. Men min tanke var at når jeg først bytter motor, så setter jeg jo ikke inn mindre motor enn jeg må ;)

Skjønner. Hva må jeg ut med av penger for å få en G60 motor? Hvor mye hester er det i denne? Og må jeg gjøre noe ombygging i motorrom/motorfester? Er det bare Bremsene + motor/girkasse jeg må bytte over for å få det godkjent? Ikke noe store ombygginger?

Grunnen er nok at bilen er nylig pusset opp og stylet :D så bilen er helt strøken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det meste er likt. er det forgasser så går ledningsnettet over og :)

 

dog. det er ikke så voldssomt mye mer krutt i 1.8'n kontra 1.6. går om trent likt, merker det best når bilen er lasta tungt

 

 

men, for all del, er bare og slenge nedi en 1.8 motor ja

 

 

ang ombygging til G60 så er det en del som må gjøres

 

 

Motor

Gir

Giroverføringer

Drivaksler

Bremser forran/bak

Bensinpumper (du har mekanisk pr.i dag)

Ledningsnett er helt forskjellig, du må enten hakke sund det du har, evt bytte hele nettet i hele bilen

brakett til bremsekraftforsterker. G60 har hydraulisk clutch, så du trenger hele det opplegget også

22.22mm hovedbremsesylinder

 

om jeg husker rett, så har ikke 1.6 automatisk lastventil til bremser bak, dette må også monteres. da trenger du en del bremserør etc :)

 

samt en bråta med ting jeg ikke kommer på

 

 

Forvent og betale rundt 5000 for en G60 motor med gir, da uten hjerne og ledningsnett/bensinpumper etc

 

G60 motoren spiser også sylindervegger, så det er ofte stor slitekant inni motor. noe som da ikke er bra på lang sikt

 

 

ledningnettene til disse motorene begynner og bli gamle. og med gamle ledningnett følger det en del små problemer. irra koblinger, sprukne kabler etc påvirker motstand og strømning i kabler. og Digifant 1 ECU er relativt følsom for slikt

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at 1,6l'en din er gåen/utslitt? Da ville jeg nok satt i en 1,8l, heller enn å bytte til en annen 1,6.

Forsjellen på de to motorene er greit merkbar, også med tom bil. 1,8l er mer bunnsterk motor. (hvertfall av min erfaring)

Men jeg tror ikke jeg hadde tatt bryet med å bytte fra 1,6 til 1,8 bare for de 15hk. Isåfall ta deg litt tid med 1,8'en men en snill trimkam og litt kjærlighet så vil du merke stor forsjell etter motorbytte.

Jeg hadde ikke begynt å bygge om til G60 om du ikke har noe erfaring med de fra før/ikke har god tid og vilje til å tukle med småproblemer og "barnesykdommer"

G60 er greit når du kjenner de, eller har uendelig tolmodighet, ellers ville jeg styrt unna.

1.8l 90hk har jeg god erfaring med, har hatt 10-12stk slike selv og i nær vennegjeng, har vert borti 2 tilfeller av gåen toppakning ved ca 250k km, ellers har de bare stoppa når de går tomme for suppe å forbrenne. Blir de sure har det vert tenningsdeler i alle tilfeller...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva dere mener! :)

G60 motor blir litt mye jobb, men tanke på at det er den eneste bilen jeg har. Skal heller se etter et lite prosjekt med litt større motor ;)

Mitt problem nå er at lagrene i girkassen er gåen, å nå før helgen fikk jeg en "tikke"lyd i motoren under mye gasspådrag. Kan høres ut so mat det er ventilløfterene som er dårlig. Da tenkte jeg å hive meg rundt å få i en ny motor! (Da min er rundet 310 000km).

Så da tenkte jeg når jeg først skal bytte motor, og helst vil gjøre dette uten noe ekstra arbeid, hvilken motor passer bolt on bolt i mon bil nå? å da setter jeg jo ikke i noe mindre motor enn jeg må ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel versjoner av 1,6 og 1,8l motorene (forgasser/monopoint/k-Jet osv)

Har du forgasser passer en forgasser 1,8l rett over ifølge housey over her. Regner med du har enten det eller Monojet (elektronisk styrt forgasser) tipper de også passer om hverandre med små modifikasjoner...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, hvordan kan jeg finne ut om den er monojet eller vanlig 2E2 som du nevner?

 

Ta av luftfilterboksen/luftslangen inn til gasser/spjeldhus. Ser det da ut som på bildet under så er det Monojetronic.

 

monojetronic-foto-bild-57392081.jpg

 

Ser det slik ut så har du Pierburg 2E2

 

DSCF3216.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår