Gå til innhold
Bilforumet.no
legacy 2,2

ulyd i ignis

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Fikk kjøpt en 2003 ignis 4x4 billig for en stund siden.

den har 20000km på nakken og bærer preg av godt vedlikehold

men har siden eg kjøpte den hatt romle/ulelyd fra bakaksel/hjullager/kardang spesielt fra ca 40kmt i timen og lyden forsvinner ved ca 80kmt (blir hvertfall svakere)

lyden er der med og uten pådrgag og om man trykker inn clutchen (blir litt svakere lyd da) er og ganske lik lyd i svinger.

byttet oljen på kardangen den var sort og fin uten nevneverdig spon,tenker hjullager her,men er litt rare symptomer i forhold til ka eg er vant til på andre biler.

kan nevnes at det litt slakk i hjulene/navene bak?

 

noen som har forslag til ka feilen kan være?

vært borti havari på kardang på disse?

 

hvis det er hjullager er det en kurrant jobb og bytte på disse?

alle svar mottaes med takk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantert hjullager. Byttet veldig mange av disse! Typisk feil på ignis. Men rart at lyden blir borte i 80km/t? Aldri vært borti havari på bakaksel på disse. Men byttet utfattelig mange hjullager. Å det er ikkenoe problem å bytte. Du trenger jo selvfølgelig å en presse. Er hele stikkaksler som lagret sitter på. og pass på, er forskjellig lengder på høyre og venstre. :)

 

Du sier lyder blir svakere ved å trykke inn clutch? Sikker på at lyden ikke er i girkassa? Du bør jo høre forskjell på hjullager bak å girkasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for kjappt svar ;) lyden kommer bakfra.

og da er det vel bare kardang eller hjullager,men du holder en knapp på hjullager?

er littegranne slak i navene/lagrene bak og det skal det vel ikke være?

har presse.

er vel bare av med trommel og ut med stikkakselen,hvordan er den festet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er slakk så er det jo ikkeno spørsmål. Jeg holder en go knapp på hjullager ja. Men på ignis så kan d føles som slakk på de, uten at det er det også. Litt vanskelig å forklare. men hvis du slår på hjulet så kan d høres ut som slakk. MEN hvis du kjenner godt slakk, så er skal ikke det være der!

 

Du må ta av trommlen ja. å demontere bremsebanda og handbrekkwire. så sitter det 4 skruer som må skrus av.for å få ut hele navet/bremseskoldet. Da kommer hele lagret. Så sitter det en spacer, lager og ABS ring på akslen, som må presses av. Enkleste måten hvis du ikke har en stor presse er å kappe det av med vinkelsliper. men da må du bytte alt da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar tak i hjulet på toppen og kjenner tydelig slakk til og med uten å jekke den opp..

ser det til og med ved at avstane mellom bremsetrommel og bremse skjold forandrer seg.

satser på hjullager da,litt billigere enn en kardang.

 

virker som at du har peiling på disse bilene,har de noen andre svakheter man bør være obs på?

dette er en 2003 ignis suv(nye typen)

 

og tusen takk igjen for hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det jo ingen tvil. Bytt hjullager, så er den iorden igjen! :) Tenkte akkurat å spørre om det var ungarsk eller japansk ignis, men da er det jo greit. Du har ungarsk. Den er det veldig lite problemer med :) Vært litt girkasse problemer med japansk ignis, men de problemene har ikke gått igjen på denne ignisen. Eneste er jo hjullager da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det! Bare å spørre hvis det er noe du lurer på iforbindelse med å bytte dem.

Men husk å bestill simringer også. Å i tillegg så skal d være en slags oljering der som bør byttes. Også er det veldig viktig å pusse reint der bakaksel hylsa treffer bremseskioldet. Og sett sammen med noe pakningsstoff! Det forhindrer vann å komme inn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er nesten nødt til å bruke en "slugger"(slag trekker) for å slå ut drivakslen. For lagret setter seg fast.

Her er ett eksempel som går ann å lage i garagen :) :http://members.multimania.nl/abharrisson/trekker.jpg

 

Du får sånne kroker som passer på nav også. Vi har det på jobben :) Kan også bruke varme for å løsne det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den subaruen er helt lik din bil. Subaruen er egentlig en suzuki. Hvis du leser på chassisnr plata så står det suzuki motorcorpiration. Så lenge det er 1,3 4x4 så skal den passe. Er ikkenoe forskjell på di bilene. Men om det er gjort noen små endringer i innmaten skal jeg ikke si. Men kan se om det er forskjell i delekatalogen på suzuki..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.