Gå til innhold

Hvilken olje til 1,8T ?

Ranger emnet


Zamot

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Zamot

Var hos forhandleren i stad..

De brukte helsyntetsik 5w50 mobil 1 olje. 1400,- skulle de ha for oljeskiftservice (inkl 4,5l olje, filter, + sjekk som hører med til 15kservice).

 

Det hørtes ikke så gæli ut.

I Sarpsborg skulle Møller ha 2500,- for 45k service, og det er vel samme type service som du fikk pris på?

 

Ringte Motorservice i Trollhättan (Sverige) og de skulle ha 1500,- men de bruker delsyntetisk olje som standard, så det blir 200,- ekstra for helsyntetisk olje. Også koster det jo litt å kjøre dit.

 

EDIT: Begge prisene over viste seg å være inkludert full årskontroll, ikke bare ren oljeservice. Dermed var ikke prisen i Sarpsborg så verst alikevel, mens prisen i Sverige var virkelig billig! Motorservice i Trollhättan tok dessuten kun 1100,- for full årsservice hvis man medbrakte egen olje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot TS-Racing på Lørenskog bytte olje på bilen når den var inne til chipping, og han brukte også Castrol TWS 10-W60 helsyntetisk. Han sa at Mobil1 måtte jeg gjerne bruke, bare ikke på Audi-motorer! hehe.. Heller ikke shell. Han selger olje, så han er ikke helt nøytral da.. Men peiling på 1,8T motorer har han! Så jeg stolte på han. Forøvrig kjempebra service, anbefales!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Jeg lot TS-Racing på Lørenskog bytte olje på bilen når den var inne til chipping, og han brukte også Castrol TWS 10-W60 helsyntetisk. Han sa at Mobil1 måtte jeg gjerne bruke, bare ikke på Audi-motorer! hehe.. Heller ikke shell. Han selger olje, så han er ikke helt nøytral da.. Men peiling på 1,8T motorer har han! Så jeg stolte på han. Forøvrig kjempebra service, anbefales!

 

 

HE he. Møller bruker Shell olje på Audi.

Og VW.

 

 

var i en diskusjon for lenge siden på Sol motro, den gang noen motorfolk faktisk gadd å svinse innom der.

Og noen diskuterte flere oljeg, og en på sto at de oljene var den samme, og kunne bevise det via noen linker han hadde finni.

Husker ikke oljene eller linkene.

 

men det kan ofte være skumelt å drite ut ett merke og skryte av ett annet, for dem kan fort være lagd på samme sted, men bare bytta ettikett.

 

Castrol er bra, men er ikke de krava på olja du kjøpte rimlig bortkasta i norge? (eller kjører du kanskje ikke pent og pyntlig etter norske regler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

 

 

HE he. Møller bruker Shell olje på Audi.

Og VW.

 

men det kan ofte være skumelt å drite ut ett merke og skryte av ett annet, for dem kan fort være lagd på samme sted, men bare bytta ettikett.

 

Castrol er bra, men er ikke de krava på olja du kjøpte rimlig bortkasta i norge? (eller kjører du kanskje ikke pent og pyntlig etter norske regler :)

 

Forhandleren min bruker mobil1. Og det er mange som sier mobil1 er bra. Og Shell eller Castrol for den saks skyld. Eneste jeg veit, er at jeg lot TS skifte olje, så slapp jeg å styre mer med det.

 

Castrol oljen er dyr, men et er de beste oljene fra shell og mobil1 også. Forøvrig kjører jeg etter norske regler, men ikke alltid pent og pyntelig. Går ann å kjøre hardt uten å bryte reglene. Spesielt om man drar på bane....

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

 

Forhandleren min bruker mobil1. Og det er mange som sier mobil1 er bra. Og Shell eller Castrol for den saks skyld. Eneste jeg veit, er at jeg lot TS skifte olje, så slapp jeg å styre mer med det.

 

Castrol oljen er dyr, men et er de beste oljene fra shell og mobil1 også. Forøvrig kjører jeg etter norske regler, men ikke alltid pent og pyntelig. Går ann å kjøre hardt uten å bryte reglene. Spesielt om man drar på bane....

 

 

 

Går også fint å få bot uten å bryte farts regler, eller kjøring på rødt lys eller glemme skilting osv.

 

 

Poenget mitt, som du forsto, var normalt behov.

 

 

Og en klarer seg fint i årevis med MYE billigere syntetisk olje, en den du bruker.

 

Og mange av de billige oljene er lagd fra samme steder, som dyrere oljer, så kvaliteten er den samme, men kanskje andre krav.

(det står jo også på)

 

En kan jo se på de rimlige Shell, Castrol, og så på disse superbillige. Så er krava like.

Da kan en også tenke at: dem kan ha blitt lagd på samme sted.

 

Bare synn at det er vansklig å vite :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for å sjekke opp dette skikkelig siden jeg skal bytte olje og chippe min Leon neste uke.

Søkte endel om oljer på seatcupra.net og på det engelske Audi TT forumet. Konklusjon:

 

VAG 1.8T skal ha en olje som oppfyller VW 503.01 standarden.

Dette er oljer med viskose 0W/30, men også noen oljer med 5w/30 og 0W/40 står på lista over anbefalte typer.

Liste over noen av de anbefalte typene ligger her:

http://www.tt-forum.co.uk/ttforumbbs/viewtopic.php?t=24464&highlight=oil

 

Dessuten sendte jeg mail til Castrol og Motorsentrum Trollhättan (Sverige) samt BSR om hvilken oljetype de anbefalte.

 

Castrol sendte det beste og mest utdypende svaret:

"Our engine oil recomendation for your Seat Leon are Castrol Formula SLX LongTec 0W/30. For more information see below:

Castrol Formula SLX LongTec is Castrol's latest generation technology, high performance engine oil. It is a fully synthetic, 0W-30 viscosity engine oil which, in combination with a specially developed additive system, exceeds the demands of today's extreme technical environment with extended drain intervals of up to 50,000 km. This oil has been specifically developed with performance reserves which deliver "longer lasting technology" over these extended service intervals, whilst still providing superior engine cleanliness and outstanding wear protection. Castrol Formula SLX LongTec's fully synthetic base oils provide excellent viscosity control which maintains high fuel efficiency over the service interval.

Castrol Formula SLX LongTec provides longer lasting technology demonstrating:- - superior sludge control - excellent deposit

control offering enhanced engine cleanliness - improved engine durability - "stay in grade" capability and viscosity control

Specifications / Performance

ACEA A3/B3/B4 API SL/CF MB 229.3, 229.5 GM-LL-A-025, GM-LL-B-025 VW 502 00/503 01/505 00"

 

På spørsmål om Castrol RS oljene eller TWS var å anbefale ved tuning/hard kjøring fikk jeg følgende svar:

"SLX LongTec har lavere viskositet enn TWS og marginalt lavere enn Formla RS 0W/40.

Olje utviklingen går mot lavere viskositet fordelen er mindre friksjon som igjen resulterer i bedre drivstoff økonomi og mer effekt. Vår erfaring fra motorsport er at SLX LongTec/RS 0W/40 er å anbefale for moderate trimmede motorer, mens ekstremt trimmede motorer og trimmede forgasser motorer anbefales TWS. Årsaken til dette er fare for drivstoffortynning av motoroljen."

 

Motorsentrum Trollhättan (Sverige) anbefalte også Catrol SLX:

"hej skulle rekomendera castrol slx longlife 0-30w det är bra olja men kör du

mycket korta sträckor bör du byta oftare än rekomenderat gäller alla oljor"

 

BSR henviste til fabrikantens anbefalinger:

"Vi rekommenderar att du använder en av biltillverkaren godkänd

helsysntetolja, samt att du byter minst enligt rek bytes intervall."

 

Så for min del blir det nok Castrol Formula SLX LongTec 0W/30.

Håper dette kan være til hjelp for andre som også sliter med å velge oljetype til VAG 1.8T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil personlig ikke anbefale 0/30 oljer da de er utrolig tynne når de er varme. Får en tikking i ventilløfterne så vet en hvorfor.. God oppskrift på lavt oljetrykk ved varm olje... men folk får gjøre som en vil. Disse "tynne" oljene er beregnet for at de skal være mer økonomiske i forhold til drivstoff. Pga de er tynne og pumpes lettere i systemet. Smørefilmen disse gir er nok noe tynnere og jeg skal hvertfall aldri bruke en slik olje..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

jeg vil personlig ikke anbefale 0/30 oljer da de er utrolig tynne når de er varme. Får en tikking i ventilløfterne så vet en hvorfor.. God oppskrift på lavt oljetrykk ved varm olje... men folk får gjøre som en vil. Disse "tynne" oljene er beregnet for at de skal være mer økonomiske i forhold til drivstoff. Pga de er tynne og pumpes lettere i systemet. Smørefilmen disse gir er nok noe tynnere og jeg skal hvertfall aldri bruke en slik olje..

 

Kan godt hende du har rett, jeg siterer bare hva Castrol og merkeforhandlere har anbefalt.

 

Castrol skriver jo at selv ved tunede motorer og hard kjøring anbefales SLX 0W/30 olja fremfor RS 0W/40 og TWS 10W/60.

 

Er det riktig at det siste tallet angir tykkhet, lavere tall=tynnere olje? Hva angir det fremste tallet?

 

Hvordan vil du beskrive oljetypene Castrol RS 0W/40 og Castrol TWS 10W/60?

 

Var innom Mekonomen idag og ifølge dem var SLX 0W/30 "original oljen" til denne motoren, og olja var derfor egentlig forbeholdt bilverkstedene og ikke butikker som dem. (De får ikke lov å ha denne olja fremme i butikken engang, sa han som jobbet der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jamez

hmm...

jeg kjører som sagt 10w60 castrol TWS og bytter hver 5000km.

Har blitt fortalt at det er goknall :)

 

Og tikkingen som er så vanlig på 1.8t... jeg mener bestemt det skyldes dysene!

På mine byttede dyser tikker det ikke :)

 

dyser tikker litt etter noen tusen..;)

 

liten vits å bytte tws olja hver 5000 km.. kan nok fint kjøre det dobbelte på en slik motor og enda så er olja meget bra..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Leon20VT

 

Kan godt hende du har rett, jeg siterer bare hva Castrol og merkeforhandlere har anbefalt.

 

Castrol skriver jo at selv ved tunede motorer og hard kjøring anbefales SLX 0W/30 olja fremfor RS 0W/40 og TWS 10W/60.

 

Er det riktig at det siste tallet angir tykkhet, lavere tall=tynnere olje? Hva angir det fremste tallet?

 

Hvordan vil du beskrive oljetypene Castrol RS 0W/40 og Castrol TWS 10W/60?

 

Var innom Mekonomen idag og ifølge dem var SLX 0W/30 "original oljen" til denne motoren, og olja var derfor egentlig forbeholdt bilverkstedene og ikke butikker som dem. (De får ikke lov å ha denne olja fremme i butikken engang, sa han som jobbet der.)

 

 

Lavere tall er tynnere olje.. etter hvisse temperaturer. er en tråd her om olje som forklarer mye.. rs 0/40 er ei "jukse" olje som folk skal lures til å tro at har noe med den gode gamle 10/60 olja.. men er i 2 helt forskjellige klasser..

 

tws er ei meget bra olje for slike motorer, men prisen er alt annet enn hyggelig.. tws kan jeg anbefale .. den er vel noe av det ypperste på markedet.. Alle "motorsport" oljene er egnet da de ofte er litt "tykkere" og gir bedre oljetrykk...:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har hatt service på S3'en så har det blitt brukt 0/30 tror jeg(den som oppfyller krava iallfall).

Men ble tikking etter banekjøring så har begynt å bruke 10/60 og ble ikke noe tikking da.

Bytter ganske ofte iallfall på sommeren og blir 10/60 igjen da(akkurat hatt service) før banekjøring.

Men hvor nøye er det at olja holder krava fra fabrikken?

 

Og en ting som jeg har spurt om i andre tråder, noen som har erfaring med Kendall sine oljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

dyser tikker litt etter noen tusen..;)

 

liten vits å bytte tws olja hver 5000 km.. kan nok fint kjøre det dobbelte på en slik motor og enda så er olja meget bra..

 

Min bil er vel å regne som ett godt stykke forbi "lett trimma"...

Kaller det billig forsikring å bytte ofte...

Er så lite olje på 1.8t også, at det blir ikke så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår