Gå til innhold

Ny bil nye feilkoder: 17965 (P0113) og 16497 (P1557)

Ranger emnet


hallvardr

Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt meg en 2000 mod A4 1.8TQ :)

 

Kobla på å fikk disse feilkodene:

 

16497

Intake Air Temp.

Sensor (G42); Signal too high : P0113

 

og

 

17965

Charge Pressure Control:

Positive Deviation : P1557

 

Noen som har gode tips på hva som bør gjøres?

 

Hva er sensor G42 feks?

Er det stor sjans for at den siste er lekkasje på luftslager?

Har skifta en som var hull i, og motoren gikk jevnere etter det.

 

Takker for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

16497/P0113/000275 - Intake Air Temp. Sensor (G42): Signal too High Temp.føler for innsugsluft

 

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

 

Possible Causes

Fuse(s) faulty

Wiring and/or Connector(s) from/to Intake Air Temp. Sensor (G42) faulty

Intake Air Temp. Sensor (G42) faulty

 

Possible Solutions

Check Fuse(s)

Check Wiring and/or Connector(s) from/to Intake Air Temp. Sensor (G42)

Check/Replace Intake Air Temp. Sensor (G42)

 

 

 

17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation Irregulært ladetrykk og kan meget gjerne skydes hull på slanger innsug-N75-WG mm.

 

Possible Symptoms

Reduced power output

Limp mode

 

Possible Causes

Boost Pressure too High

Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

Charger Pressure Control defective

VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

 

Possible Solutions

Check Hoses/Pipes to/between Components

Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

Check / Clean / Replace Charge Pressure Control

Check / Clean mechanism for variable nozzles

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas: Og jeg digger fornøyde forumbrukere :)

 

Til trådstarter: Slett feilkodene, kjør en tur og ta ny scanning og se om feilene kommer tilbake. Om ikke så kan de ha vært periodiske og borte nå ;)

 

G42 (IAT) er nr 15 på bildet og N75 er nr 8 på bildet.

 

A24-0034.png

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! er det en god nettside som du henter denne infoen fra?

 

Da sjekker jeg sikringer først.

Så evt G42. Var litt vanskelig å google meg frem til hvor sensoren sitter, er dette riktigA24-10160.jpg

Er det evt den som koster 436kr på mekonomen?

 

Så får jeg stikke ut å klemme på flere slager i morgen når sola kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kikka litt på bilen. Feilmeldinga på G42 var en liten tabbe av meg... Jeg skifta en slange rett ved den og hadde visst glemt å plugge den i. Jaja, billig å fikse hvertfall.

 

Den andre tror jeg var en liten slange med stofftrekk på. På det bildet Quattro73 sendte ender ledningen opp ca 1cm inn i motorrommet langs streken til nr 13. (om noen forstod den). Sjekka rundt N75 uten å finne noe der.

 

Starta motoren og synes den gikk litt ujevnt fortsatt, så jeg sletta koder og tok en kjøretur for å få frem noen noen feilkoder.

Da var de andre feilkodene var borte:) men en ny kode på lambdaen var kommet frem, så må vel skifte den.

 

Det lå to forskjellige feilkoder på lambdaen når jeg kjøpte bilen, men har ikke fått de opp igjen før nå.

Antar at der ikke kan gjøres noe annet med den enn å skifte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke brukt bilen så veldig mye den siste uka, men har ikke fått opp noen flere feil på lambdaen etter å ha fiksa luft lekkasjene. Den eneste feilmeldingen som kommer periodisk nå er 16502. Har ingen symptomer enda, men det er vel greitt å skifte sensoren. Jeg husker jeg skifta den på den forrige bilen jeg hadde også

 

Fikk aldri opp igjen feilkode på labdaen, men fikk opp bankesensor 2, 16716 et par ganger. Tok kontakt med første eier som sa at bilen burde gå på 98, og etter å ha kjørt den tom for 95 har jeg ikke fått noen feilkoder de siste 2 ukene, digg:)

Endret av hallvardr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hmmm. Å sjekke bankesensoren eller ECU for disse er nok noe du må overlate til et verksted. Imidlertid kan du kjøpe ny bankesensor (brukt) temmelig billig, på den annen side har jeg aldri hørt at en sensor har tatt kvelden.

Kjører du på 98-oktan? Om lambda ikke er i orden kan motor få feil blanding. For mager blanding kan fort forårsake teningsbank/detonasjon, noe bankesensoren(e) vil detektere. Har du skrudd ut pluggene og sett hvilken tilstand de er i (fargen er mest interessant)?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår