Gå til innhold

Bobiler.... Er det ubehagelig å kjøre fortere ?

Ranger emnet


firelude

Anbefalte innlegg

Hei folkens ! Jeg undrer meg noe over disse bobilene som i disse tider invaderer oss..hvist jeg har forstått det rett er mange av disse utstyrt med en motor som gjør at de har ingen problemer med å holde norske fartsgrenser . Jeg ble liggende bak 2 stk Trippel E utgaver ( riktignok noe eldre amerikanske greier ) men det som er pussig er at i 80 sonen gikk det i 55-60 km/t ! Hva er problemet ?? Er det ubehagelig å kjøre fortere ? Er det bobilsjåførene som ikke helt vet hvor de har kjøretøyet på veien ?

 

Merkelig at det skal være så vanskelig å kjøre disse bobilene !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som bobileier får vel prøve å svare her vel...

 

Disse bilene veier helt opp i maks tillatt totalvekt, og på svingete veier er de ikke veldig behagelig i høy hastighet, det knirker og rister i alt plukk i skap og skuffer, pluss at du har et relativt høyt tyngdepunkt.. Vann og gråvannstanker der vekta flytter seg i svingene. Så ja...

 

 

men på vanlig hovedvei og motorvei er det ikke noen grunn til å ligge langt under fartsgrensa... disse bilene har faktisk nå kraftige turbodieselmotorer...

 

Men det er to ting som er irriterende med bobil...

Det er de som ligger helt oppi ræva på deg og skal forbi uansett om du ligger i eller over fartsgrensa, bare fordi du kjører bobil(ja de finnes). Det andre er å ligge bak en som ligger under fartsgrensa og lager kø, OG IKKE SLIPPER FORBI DE BAK....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tyskere og nederlendere kjører gjerne sakte fordi de vil se på naturen. De nøler heller ikke med å panikkbremse i 80-sona bare for å ta bilde av en foss eller en fjord...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som bobileier får vel prøve å svare her vel...

 

Disse bilene veier helt opp i maks tillatt totalvekt, og på svingete veier er de ikke veldig behagelig i høy hastighet, det knirker og rister i alt plukk i skap og skuffer, pluss at du har et relativt høyt tyngdepunkt.. Vann og gråvannstanker der vekta flytter seg i svingene. Så ja...

 

 

men på vanlig hovedvei og motorvei er det ikke noen grunn til å ligge langt under fartsgrensa... disse bilene har faktisk nå kraftige turbodieselmotorer...

 

Men det er to ting som er irriterende med bobil...

Det er de som ligger helt oppi ræva på deg og skal forbi uansett om du ligger i eller over fartsgrensa, bare fordi du kjører bobil(ja de finnes). Det andre er å ligge bak en som ligger under fartsgrensa og lager kø, OG IKKE SLIPPER FORBI DE BAK....

 

Enig :) Bobiler går helt greit de, spess de med 2.8 CRDI maskinen (flere å flere som får den option). Nå var svigers sin chippet itillegg, men den dro godt! Holdt fint 120 i motbakker der veiene var fine nok til det..

 

MEN i svinger f.eks over Haukeli fjell, så måtte vi ned i 60-70 for at det ikke skulle bli veldig ubehagelig med vektskifte å kjente at bobilen prøvde å legge seg på siden. Dette var da full lasta bil! Så bremset heller ned enn å sitte halv nervøs bak rattet å lure på hvor mange hjul som tar nedi asfalten ;)

 

Bobiler å campere kunne blitt utroli mye flinkere å sleppe folk forbi, å ikke minst planlegge hvordan de kan bidra til fin flyt i trafikken.. Stoppa et par litauere som bråbremset for å ta et fint bilde, kjørte personbil selv. Så klarte fint å styre unna, men bråbremset selv å stilte meg på tvers foran de... De fikk høre et par gloser på engelsk som jeg ikke visste jeg kunne selv engang! De skjønte hvor dumme de var heldigvis, ellers hadde jeg vel sprekt ei blodåre..

 

Men ellers veldig enig i det du skriver Sven410 :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg må nok si meg enig i undringen.

 

Kjører selv vogntog, og bobiler og diverse(tyskere, nederlendere, syklister og tja....) både forundrer, skremmer, irriterer og ikke minst gjør arbeidsdagen vanskelig for meg.

 

Ett lite forbehold, det fins variasjoner av sjåfører/mennesker i alle typer kjøretøy, bare legger så godt merke til disse.

 

 

Kommer kjørende, og der kjører det en bobil mot meg, eks. ved Låtefoss i Odda, Bobilen bare kjører til han ikke kommer lenger, holder ikke siden sin, og rygge, det vet dem ikke hvordan de gjør, det ender med at jeg med 19,5 meter langt vogntog må rygge, uansett, selv om jeg utvilsomt var inne på det smale partiet først, bobilen står rett ved en "lomme" der man kunne passert om han faktisk hadde skjønt at det var 1,5 meter å legge seg inn til sin side på.

 

Dette gjelder spesielt disse med en D bakpå.

 

Så har vi bobiler generelt, ligger i 50 og 60, enser ikke at det ligger en 200 meter kø bak dem, og prøver man å tute eller blinke med lysa, så går det enda seinere, eller kanskje nødblinken kommer på noen blink, men slippe forbi, det er farlig.

 

Så har vi nederlenderne, i sine små opler og slike biler, som kommer ned f.eks. Kviteseidkleivene(masse hårnålsvinger), der det står skiltet på toppen at man skal vise hensyn til møtende tungtrafikk. De bare peiser på i svingene(alt er relativt), og nå jeg kommer med 17,5 meter semitrailer, og bruker hele svingen, og helst vil slippe å stoppe med 52 tonn totalvekt, manuell girkasse og hard stigning med sving på vogntoget, så må jeg satse livet for at disse bare trykker seg fram.

 

 

Men tilbake til topic.

 

Jeg kjører til daglig en 17 meter lang semitrailer, veier mellom 46 og 52 tonn, er lastet i 4,1 til 4,55 meters høyde med "levende last"(last som lever sitt eget liv og beveger seg og vagger mye sideveis. Jeg har en motor som orginalt har 348 kW og 2500 Nm, mange av disse har avgått med døden, og bilen har neste 700k bak seg så den er ikke helt som ny.

Hvordan kan jeg på en trygg måte holde høyere fart i svinger, mere fart i bakkene, enn disse "helvetes" bobilene, som som eneste unnskyldning har ett lite aerodynamisk karosseri 2-3 tonns vekt og noen små vanntanker under gulvet i høyde med hjulenes innfestninger. Er de virkelig så farlig bygd?

 

Forresten så finnes det regler for fyllingsgrad av tanker med flytende væske på, de skal eneten være tilnærmet tomme eller tilnærmet fulle, pga skvulpinga, mulig dette ikke gjelder for slike doninger.

 

 

For å avslutte litt finere, så virker ikke de norskregistrerte bobilene å være verstinger, men er nok en del som kunne lært litt der også. Spesielt med å holde sider, og slippe forbi.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt noen bobiler og er ikke helt enig med deg Einar. Mange av disse bilene er bygd på en slik måte at jeg ikke forstår det kan være testet og godkjent. Chassiet er rett og slett underdimensjonert både hva gjelder lengde, bredde, vekt og hjuloppheng. En lastebil/trekkvogn er mye kraftigere bygd fra bunnen og mye mer stabil. Nye Actros var i hvertfall veldig mye bedre enn en 2,5 meter bred Fiat Ducato. :)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo: Jeg har greid å styre meg fra å kjøre bobil, men jeg tviler ikke, da jeg har sett hvordan en del av de er bygd.

 

Muren Motor: Den jeg kjører til vanlig er 17 meter, og 2.55 + speil brei, men det kan forekomme andre biler, som kanskje overstiger de lovlige 19,5 på bil og henger også, så jeg nevnte noen spesifikke eksempler jeg har opplevd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens ! Jeg undrer meg noe over disse bobilene som i disse tider invaderer oss..hvist jeg har forstått det rett er mange av disse utstyrt med en motor som gjør at de har ingen problemer med å holde norske fartsgrenser . Jeg ble liggende bak 2 stk Trippel E utgaver ( riktignok noe eldre amerikanske greier ) men det som er pussig er at i 80 sonen gikk det i 55-60 km/t ! Hva er problemet ?? Er det ubehagelig å kjøre fortere ? Er det bobilsjåførene som ikke helt vet hvor de har kjøretøyet på veien ?

 

Merkelig at det skal være så vanskelig å kjøre disse bobilene !!

 

Disse bobilene har en liten turboladet motor som høres som en sinna veps når den blir provosert.

 

Foreldrene mine har en Hymer ettellerannet.

Den innbyr ikke akkurat til råkjøring, heller permanent parkering.

 

For å få disse doningene halvveis unna norsk avgiftshelvete har man plassert hjulene midt under bilen, og jeg kaller enhver som påstår at de har stabilisatorstag for løgnere.

 

Har CE sertifikat, men foretrekker en fullastet semi før en bobil. (Og nei jeg jobber ikke med det, er flyvertinne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobil-trafikkanter er rett å slett på ferie.. Jag jobbar selv for ett stort nordiskt bud/transport-firma, der kjører vi med 3,5t varubilar, typ sprinter og crafter, med skap å lift bakpå. Jag kan lova att de ligger ikke å lager kø.

Tror ikke det er noe galt med bobilen, snarere han/hun bak rattet som ikke tørr å stå på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår