Gå til innhold

B5 1.6 - Bra eller dårlig motor?

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe meg en Passat 1.6 B5 med 101hk.

 

Er dette en bra eller dårlig motor?

 

Har hatt A4 1.8T B5 og VET jo at de motorene er knallgode.

Men vet jo ikke hvordan 1.6 literen er alikevel.

 

Er dette motorer som tåler slitasje og som ikke får bankelyder av alt mulig?

 

Hvor langt går dem? Og hvor ofte må regreim byttes?

 

Service intervall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :)

 

Men fikk høre at det var 120 000km på regreim bytte ikke 90 000?

 

Bilen er gått 180 000km og er en 2000 modell.

 

Tror dere jeg vil få noen særlige problemer med den da hvis jeg behandler den skikkelig fint og tar riktig så godt vare på den med hyppige oljeskift osv?

 

En kamerat av meg hadde Audi A4 B5 1.6 sedan og den var gått 280 000 eller noe med MYE rævkjøring før den fikk rådebank.

 

Var det bare flaks eller er motorene i det minste litt holdbare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, er ikke akkurat noen stor motor til en såpass tung bil. Er heller ikke lett å selge siden den har en såpass liten motor, husk det. Gjerne du får den billig ;)

Uansett, registerreima har skifteintervall på 120' km, med fordel byttes den på 90' km.

Motoren holder om man skifter olje hver 10' km. Er ikke motoren det er noe galt med, men longlife-intervallene!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noen motorrelaterte problemer med min passat. Min er en 3bg da (B5.5) 1.6l 102hk. Gått litt over 190 tusen, synes det er en kjempe god motor :) Kunne godt tenkt meg litt ekstra hestekrefter, men synes ikke 1.6l er så altfor lat, den fungerer helt fint. Merker bare at den er litt for lat hvis man f.eks kjører med 3-4 passasjerer og mye bagasje.

 

Tror 1.6literen er en knallgod motor hvis du vil ha en slitesterk motor, som ikke byr på mye problemer. Bare greit å passe på at servicene har blitt fulgt.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for svar.

 

Da har jeg vært og hentet bilen.

 

Motoren svev som en fabrikkny klokke og den giret fantastisk. Fast og fin i hele drivlinjen.

 

Ikke et fnugg av rust noe sted, annet enn på bakluken med vinduskantene. Men kjøper heller bare ny brukt bakluke i samme farge og bytter hele. Ellers strøken og flott både teknisk og kosmetisk. Årsavgift betalt, 2000 modell, gått 180 000km, eugodkjent for 3 uker siden. Fikk prutet den til 28 000kr. Tror ikke det er mulig å få tak i en bedre bil for samme sum på finn.no akkurat nå.

 

Så jeg er sinnsvakt fornøyd! :D

 

Bestiller nye felger til neste uke.

 

Tenkte på 18" da 19" kanskje blir vanskelig å få til å passe?

 

Tenkte 18" med 225/40 dekk, vil dette passe?

 

Og hva slag innpress er riktig egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 18x8 og innpress 37 som passer utmerket på 3b passaten min. Stikker litt lengere ut og fyller hjulbuen veldig bra ( men stikker ikke ikke ut av hjulbuen) Orginalt er ET45 på 3b passaten.

Et35 hadde også vært bra.

 

225.40.18 dekk

http://www.dekkonline.com

Jeg annbefaler achilles atr sport dekka da jeg er utrolig fornøyd med dem !

Hva slags felger har du tenkt deg? selv har jeg disse her http://www.dekk4.no/produkter/felger/18/18-zumbo-linear.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra originalt ET45 så blir ET35 for mye avvik. ET42 er lovlig :)

 

Flott! :)

 

Men vil det passe alikevel?

 

Hater biler som skraper i hjulbuer fordi man svinger og kjører over humpel samtidig osv.

 

Vil ikke at dette overhodet skal ha noen sjangse til å lage masse ulyder :)

 

Kan jeg trygt velge 7x5x18" ET42 med 225/40 dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår