vectra1996 Skrevet Juni 4, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2012 Jeg opplever knakkelyder fra foran i bilen n�r jeg vrir mye p� rattet. Jeg h�rer normalt ikke noe ved vanlig kj�ring, men ved feks parkering, les sakte kj�ring og mye ratting, h�rer jeg knakkelyder. Det f�les da som om jeg vrir rattet og hjulene henger litt og reagerer bittelitt etterp�. Det h�res ut som omnoe b�r sm�res og at det ikke snur/vrir seg like glatt og jevnt som noe som er sm�rt godt. Jeg har sjekket at det er nok v�ske i servobeholderen i m otorrommet, men vet ikke hva mer jeg kan sjekke. Noen tips om hva det kan v�re og hva jeg b�r sjekke? Berlingo 2004 1,8 diesel er bilen det gjelder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 4, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2012 Kan være defekt drivknute, se om mansjettene er hele Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1996 Skrevet Juni 4, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2012 (endret) Kan være defekt drivknute, se om mansjettene er hele Jeg har kikket under bilen og trykket på mansjettene. På høyre side hørte jeg en pustelyd når jeg trykket inn mansjetten, og jeg så at det var et lite hull på innsiden av den. Er det dette som lager knakkelyden? Er det vanskelig å bytte? Hvordan gjøre det? Endret Juni 4, 2012 av vectra1996 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 4, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2012 Lite hull der ja, om du aldri har skiftet mansjett eller drivknute er ikke det det første du bør begynne med. Må som regel løsne på dempertårn eller bærekule for og få akslingen ut av navet. Så må du slå av den gamle knuten. Pakke inn den nye med fett og slå den inn på igjen. Så må du få strammet båndene som fester mansjetten skikkelig og klemme de igjen med ei tang. Drivknuten skal også strammes til med riktig moment slik at hjullageret ikke blir ødelagt. For å være sikker på at det er drivknuten som er gåen så legger du helt over til begge rettninger og kjører i ring. Høres du da en klakkelyd som kommer med jevne mellomrom så er drivknuten defekt. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1996 Skrevet Juni 4, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2012 Lite hull der ja, om du aldri har skiftet mansjett eller drivknute er ikke det det første du bør begynne med. Må som regel løsne på dempertårn eller bærekule for og få akslingen ut av navet. Så må du slå av den gamle knuten. Pakke inn den nye med fett og slå den inn på igjen. Så må du få strammet båndene som fester mansjetten skikkelig og klemme de igjen med ei tang. Drivknuten skal også strammes til med riktig moment slik at hjullageret ikke blir ødelagt. For å være sikker på at det er drivknuten som er gåen så legger du helt over til begge rettninger og kjører i ring. Høres du da en klakkelyd som kommer med jevne mellomrom så er drivknuten defekt. Har ikke byttet drivknuter før nei, men skal i allefall teste ut trikset ditt i morgen for å få bekreftet/avkreftet om drivknuten er defekt. Takk for tipset! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1996 Skrevet Juni 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2012 Har kjørt rundt i ring i dag og det var ingen ulyd. MEN jeg vred rattet mens jeg sto stille. Fult utslag til venstre gikk helt fint uten ulyder. Da jeg vred rattet til høyre hørte jeg knakking fra høre framhjul etter trekvart runde og frem til fult utslag. Det knakket også da jeg vred rattet tilbake fra fult utslag og tilbake til rett fram. Det virker som om noe henger og smetter på plass etterhvert... Finnes det noe smørenippel eller noe på høyre side? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 5, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2012 Kan være knekt fjør også slik at den flytter seg på dempertårnet når du svinger. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1996 Skrevet Juni 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2012 (endret) Kan være knekt fjør også slik at den flytter seg på dempertårnet når du svinger. Etter nærmere undersøkelser så ser jeg at det er noe som er som lekker olje og jeg tipper at problemet ligger der. Jeg må få tatt den med til garasjennog jekket den opp for å se konkret hva det er siden jeg ikke kan se noe når jeg åpner panseret. Endret Juni 5, 2012 av vectra1996 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 10, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2012 Litt oljesvetting som det der ser ut som har ingenting med lyden du hører å gjøre. Uansett så bør du også peile olja di en gang i uka. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BaardI Skrevet Juni 10, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2012 Prøv å åpne panseret, og gjyng bilen helt framme i fronten opp og ned, altså ikke på hjulbuene, men framme med radiatoren. hører du da lyd? er mest sannsynlig drivknutene hvis det ikke er tegn til lyd når du gjør det. Utenom det kan en lyd i forstillinga være alt fra bærekula til dempertårnet, så i så tilfelle må det litt mer feilsøking til. Siter /// BIS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 10, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2012 Defekt fjærbeinslager/svinglager i toppen av fjærbeinet. Standardfeil Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1996 Skrevet Juli 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2012 Det var øverste del av fjæra på høyre siden som lagde lyden ja. Når hjulet var i lufta og jeg vrei på hjulet så så jeg at fjæra liksom kneppa seg på plass når jeg hadde vridd hjulet godt rundt. Høres ut som feilen du beskriver Mondeo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.