Gå til innhold

knakkelyder fra styring når vrir mye på ratt


vectra1996

Anbefalte innlegg

Jeg opplever knakkelyder fra foran i bilen n�r jeg vrir mye p� rattet. Jeg h�rer normalt ikke noe ved vanlig kj�ring, men ved feks parkering, les sakte kj�ring og mye ratting, h�rer jeg knakkelyder. Det f�les da som om jeg vrir rattet og hjulene henger litt og reagerer bittelitt etterp�.

 

Det h�res ut som omnoe b�r sm�res og at det ikke snur/vrir seg like glatt og jevnt som noe som er sm�rt godt. Jeg har sjekket at det er nok v�ske i servobeholderen i m otorrommet, men vet ikke hva mer jeg kan sjekke.

 

Noen tips om hva det kan v�re og hva jeg b�r sjekke?

 

Berlingo 2004 1,8 diesel er bilen det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være defekt drivknute, se om mansjettene er hele

 

 

Jeg har kikket under bilen og trykket på mansjettene. På høyre side hørte jeg en pustelyd når jeg trykket inn mansjetten, og jeg så at det var et lite hull på innsiden av den. Er det dette som lager knakkelyden? Er det vanskelig å bytte? Hvordan gjøre det?

Endret av vectra1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite hull der ja, om du aldri har skiftet mansjett eller drivknute er ikke det det første du bør begynne med. Må som regel løsne på dempertårn eller bærekule for og få akslingen ut av navet. Så må du slå av den gamle knuten. Pakke inn den nye med fett og slå den inn på igjen. Så må du få strammet båndene som fester mansjetten skikkelig og klemme de igjen med ei tang. Drivknuten skal også strammes til med riktig moment slik at hjullageret ikke blir ødelagt. For å være sikker på at det er drivknuten som er gåen så legger du helt over til begge rettninger og kjører i ring. Høres du da en klakkelyd som kommer med jevne mellomrom så er drivknuten defekt.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite hull der ja, om du aldri har skiftet mansjett eller drivknute er ikke det det første du bør begynne med. Må som regel løsne på dempertårn eller bærekule for og få akslingen ut av navet. Så må du slå av den gamle knuten. Pakke inn den nye med fett og slå den inn på igjen. Så må du få strammet båndene som fester mansjetten skikkelig og klemme de igjen med ei tang. Drivknuten skal også strammes til med riktig moment slik at hjullageret ikke blir ødelagt. For å være sikker på at det er drivknuten som er gåen så legger du helt over til begge rettninger og kjører i ring. Høres du da en klakkelyd som kommer med jevne mellomrom så er drivknuten defekt.

 

 

Har ikke byttet drivknuter før nei, men skal i allefall teste ut trikset ditt i morgen for å få bekreftet/avkreftet om drivknuten er defekt. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt rundt i ring i dag og det var ingen ulyd.

MEN jeg vred rattet mens jeg sto stille. Fult utslag til venstre gikk helt fint uten ulyder. Da jeg vred rattet til høyre hørte jeg knakking fra høre framhjul etter trekvart runde og frem til fult utslag. Det knakket også da jeg vred rattet tilbake fra fult utslag og tilbake til rett fram.

 

Det virker som om noe henger og smetter på plass etterhvert...

 

Finnes det noe smørenippel eller noe på høyre side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være knekt fjør også slik at den flytter seg på dempertårnet når du svinger.

 

Etter nærmere undersøkelser så ser jeg at det er noe som er som lekker olje og jeg tipper at problemet ligger der. Jeg må få tatt den med til garasjennog jekket den opp for å se konkret hva det er siden jeg ikke kan se noe når jeg åpner panseret.

Endret av vectra1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å åpne panseret, og gjyng bilen helt framme i fronten opp og ned, altså ikke på hjulbuene, men framme med radiatoren. hører du da lyd? er mest sannsynlig drivknutene hvis det ikke er tegn til lyd når du gjør det.

Utenom det kan en lyd i forstillinga være alt fra bærekula til dempertårnet, så i så tilfelle må det litt mer feilsøking til.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår