Gå til innhold

Hjelp! Retts spørsmål..

Ranger emnet

Tag-Racer

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med en ting her.

Solgte en moped for en uke siden (MH RX50), solgte den relativt billig,12000kr(har nettopp lakket og freshet den opp for 4000kr) , fordi den hadde noen småfeil her og der, blandt annet at ramma bak lyktekåpa var litt skjev fordi jeg sklei inn i en bom en gang.

Lyktekåpen passet ikke på ordentlig i skruefestene, men det var jeg sikker på var fordi denne lyktekåpa var skjeiv.

Nå ringer kjøperen å sier at sykkelen er rammeskjev, hvordan det har gått til vet ikke jeg men?!

Har kjøpskontrakt på at kjøperen har besiktig sykkelen og at den selges i besiktiget stand.

Kjøper sier han vil ha igjen penga ellers går han til retten.

Hva skal jeg gjøre?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem! Hvis han har signert under en kjøpekontrakt (standard / egen) som inneholder setningen; som framvist, prøvekjørt, bestiktiget e.l har du ditt på det tørre! La han gå rettens vei! Saken ville vært avgjort på 15 sec. i din favør siden du har kontraktens med hans signatur på! Han er sikkert bare stor i kjeften!!!!

Hilsen foretningsjurist!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pedern

Ikke noe problem! Hvis han har signert under en kjøpekontrakt (standard / egen) som inneholder setningen; som framvist, prøvekjørt, bestiktiget e.l har du ditt på det tørre! La han gå rettens vei! Saken ville vært avgjort på 15 sec. i din favør siden du har kontraktens med hans signatur på! Han er sikkert bare stor i kjeften!!!!

Hilsen foretningsjurist!

Men hvis du ser på Kjøpsloven paragraf 17:

§ 17. Ting solgt «som den er». Auksjonssalg

Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel

a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller

b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c.

Selges brukte ting på auksjon hvor forbrukeren har anledning til å være til stede, gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

Så selvom jeg har skriftelig at han har godkjennt kjøp av sykkelen i besiktig stand så kan jo han dra dette langt i retten regner jeg med.

Men på en annen side så kunne han jo anledning til å sjekke rammeskjevhet i og med at det var en anne rammefeil som det var opplyst om.

Kjøpesummen er jo også ganske lav i forhold til andre tilsvarende sykler.

Tusen takk for svar, er litt stressa nå. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pedern

Hilsen foretningsjurist!

Jeg var litt treg, men her har du min mening.... :rolleyes:

Det var vel å ta i litt med at det holder med at kjøper har skrevet under på at den er prøvekjørt og besiktighet. I tillegg må det nok stå at den "er kjøpt som den er" eller formuleringen som selger her har brukt "selges i besiktiget stand". Hvis ikke disse kriteriene er oppfylt kan muligens kjøper heve kjøpet. Selger må da eventuelt ikke ha opplyst om vesentlig feil/mangler som ville ha påvikert kjøpet. Dette gjelder feil/mangler som selger vet om eller burde ha visst om. Hvis mopeden var rammeskakk burde selgeren ha visst om dette og gitt beskjed til selger. Dette er en så vesentlig feil/mangel at det burde stått i kontrakten så lenge det ikke står at den er kjøpt som den er.

Jeg er ingen jurist, men det trenger man vel heller ikke å være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en sterk sak hvis kjøper har sett mopeden og eventuelt prøvekjørt den og i tillegg har signert en kjøpskontrakt hvor det står at mopeden er "kjøpt som den er" e.l.

Det finnes et særdeles godt eksempel på dette som jeg vet det som sto om i media vedrørende et bilkjøp. Omtrent alt tenkelig var galt med bilen, men kjøper tapte i retten fordi bilen var "kjøpt som den er". Jeg orker ikke å søke opp denne artikkelen, men du finner den sikkert hvis du leter litt. Tror artikkelen er under et halvt år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hercem

Du kommer særdeles langt hvis kjøper har sett mopeden og eventuelt prøvekjørt hvis kjøper har signert en kjøpskontrakt hvor det står at mopeden er "kjøpt som den er" e.l.

Det finnes et særdeles godt eksempel på dette som jeg vet det som sto om i media vedrørende et bilkjøp. Omtrent alt tenkelig var galt med bilen, men kjøper tapte i retten fordi bilen var "kjøpt som den er". Jeg orker ikke å søke opp denne artikkelen, men du finner den sikkert hvis du leter litt. Tror artikkelen er under et halvt år gammel.

Ja, jeg leste den artikkelen i VG tror jeg..

En kompis av kjøper prøvekjørte den, og de så på sykkelen 2 ganger før de skrev under kontrakten..

Men ett spørsmål til, hvordan finner man ut at en sykkel er rammeskjev, hvilke vertøy trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Jeg vil påstå at du har et problem... denne saken handler ikke om reklamasjon, men angrefrist! Kjøper har uansett 14 dagers angrefrist iflg. kjøpsloven, uavhengig av hva som står i kontrakten eller ikke...

Hei, fuck hele forbrukerkjøpsloven, det er privat kjøp, for pokker! Hvis selger har unnlatt å opplyse om problemer med tingen, så har KANSKJE kjøper en sak. Selger visste altså ikke om dette, og om så var; bevisbyrden ligger på KJØPER. neste gang kjøper ringer og kjefter, si dere begge får skrive det på deres egen tabbekvote, at han tapte penger på det, SYND TRIST LEIT. 12 k er uansett piss i havet. kjøpern har INGENTING han skulle ha sagt

:D

gratulerer, du har kvitta deg med en sykkel, dumt at kjøper ikke sjekka bedre.

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Jeg vil påstå at du har et problem... denne saken handler ikke om reklamasjon, men angrefrist! Kjøper har uansett 14 dagers angrefrist iflg. kjøpsloven, uavhengig av hva som står i kontrakten eller ikke...

14 dagers angre frist gjelder ved salg fra næringsdrivende til forbruker, ikke fra forbruker til forbruker. Hvis du ikke driver med salg av mopder som jobb;) gjelder ikke angrefrist bestemmelsen.

Men det er jo kommet endel nye bestemmelser, i kjøpsloven, som gir kjøper flere rettigheter. Uansett kommer nok ikke dette i retten, det blir for dumt!

Tviler på at typa drar saken inn for forliksrådet det er her saken blir avgjort isåfall.

Dessuten må han jo ha ganske bra skriftelig dokumentasjon fra et verksted/firma som er sertifisert til å gi en slik begrunnelse!;) På rammeskevheten altså.

Stå på krava du, og la oss få greie på hvordan det går!:)

07 VW Passat 2.0TDI Highline

99 VW Golf 1.6

61 Humber Super Snipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Logico

14 dagers angre frist gjelder ved salg fra næringsdrivende til forbruker, ikke fra forbruker til forbruker. Hvis du ikke driver med salg av mopder som jobb;) gjelder ikke angrefrist bestemmelsen.

Men det er jo kommet endel nye bestemmelser, i kjøpsloven, som gir kjøper flere rettigheter. Uansett kommer nok ikke dette i retten, det blir for dumt!

Tviler på at typa drar saken inn for forliksrådet det er her saken blir avgjort isåfall.

Dessuten må han jo ha ganske bra skriftelig dokumentasjon fra et verksted/firma som er sertifisert til å gi en slik begrunnelse!;) På rammeskevheten altså.

Stå på krava du, og la oss få greie på hvordan det går!:)

Forliksådet har vel ikke noe dømmende makt, de bare anbefaler partene å bli enige.

Kjøper vil ikke ha sykkelen å jeg vil ikke ha sykkelen så da er vi jo strengt tatt uenige og vil vle sendt videre til neste organ. Men får se hva som skjer.

Han skulle nå politianmelde meg i dag da, for hva vet jeg ikke.

Muligens for uvitenhet fra min side

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider