Gå til innhold

Senke/skifte fjærer foran på audi 100 c4 s4

Ranger emnet


bentarne82

Anbefalte innlegg

Du må ut med fjærbeinet for å skifte fjær foran ja.

Få tak i nye fjærbeinslager mens du gjør jobben, om de ikke er skifta i løpet av de siste årene. Kjedelig om du må opp igjen jobben pga dette litt senere.

Mine biler: 2000 VW Caravelle 2.5TDI comfortline og 1994 Audi 100 2.5TDI ABT

Selges: -95 VW Caravelle 2.4D og -02 VW Transporter 2.5TDI

Selger deler fra: -97 Audi A4 Avant, -88 Mazda 626 2.0i 16v, -85 BMW 320i (noe igjen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
En annen sak...

 

Blei litt usikker på hvor mye bilen egentlig er senket... Noen som vet hvordan man måler slikt? den er senket av en gammel eier av bilen.. har ikke tuv på det heller...

 

Det er aldri noe fasitmål på dette. Min bil skal være senka 30-40mm men har mindre luft i hjulhuset enn en S4 som er senka 40 (dvs totalt 60mm på S4n) og den var ca 4-5cm lavere enn en annen med 40mm senkesett jeg sammenligna med tidligere. Mine fjærer er av høyeste kvalitet (aller ypperste merke), dog er de vel ca like gamle som bilen.

 

Ettersom du ikke har tuv, er de sikkert ikke godkjent og ført inn i vognkortet heller? Da har du et potensielt stort problem ved eu-kontroll eller vegkontroll.

Eneste måte å få fiksa dette på foruten å kjøpe nye fjærer er å skaffe korrekte tuv-papirer til de:

 

Dersom fjærene enda har merking som er lesbar, er dette mer eller mindre eneste løsning for å finne fabrikat og TUV papirer.

For å få de godkjent er du avhengig av tuv som har en korrekt beskrivelse av fjærene med antall vindinger, diameter, diameter på vindingene og de evt endringene i dette fra topp til bunn av fjæren. Dersom du ikke ser noe merker, kan du sørge for å få en oversikt på alle fjærene, og deretter få tak i tuv-papirer fra alle senkesett du klarer til bilen, og se om noen stemmer med de målingene du har.

Er kontrollmyndighetene i tvil kan de likevel avslå ønsket ditt om godkjenning.

Mine biler: 2000 VW Caravelle 2.5TDI comfortline og 1994 Audi 100 2.5TDI ABT

Selges: -95 VW Caravelle 2.4D og -02 VW Transporter 2.5TDI

Selger deler fra: -97 Audi A4 Avant, -88 Mazda 626 2.0i 16v, -85 BMW 320i (noe igjen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår