Gå til innhold

Hvor kjøpe hvit 6mm² RKUB?

Ranger emnet


piddien

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å montere releer for hovedlysene på bilen min. Jeg har kjøpt inn gul 6mm2 RKUB-ledning til nærlysene, men jeg finner ikke hvit 6mm2 RKUB-ledning til fjernlysene i mindre kvanta enn 100m (det blir for dyrt når jeg bare trenger ca. 6m). Er det noen som vet hvor jeg kan finne hvit RKUB (eller annen tilsvarende eller bedre ledning) i metervis eller små ruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema, Jula, Clas Ohlson har i 10m ruller, men tviler på at de har hvit. 6mm2 er vel noe overdrevet, men det blir såvisst ikke feil ;)

 

Biltema (hvor jeg kjøpte den gule) og Clas Ohlson har jeg sjekket tidligere, Jula sjekket jeg nå. Ingen har den tykkelsen og fargen jeg er ute etter. Jeg har også googlet etter "automotive wire" og fant en britisk nettbutikk som hadde brun 6mm2 til jordingen, men de hadde ikke hvit. Hvis noen vet hvilke andre ledningstyper som tåler forholdene i et motorrom hadde det også vært nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har hvertfall 6mm² i gul, rød og svart. Strengt tatt er det likegyldig hvilken farge du bruker, bare ikke ha samme farge på + og -

RKUB er ikke beregnet for bruk i motorrommet på en bil, tåler ikke kjemikalier og danner klorgass ved temperatur over 70 grader ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har hvertfall 6mm2 i gul, rød og svart. Strengt tatt er det likegyldig hvilken farge du bruker, bare ikke ha samme farge på + og -

 

Jeg vet at det teknisk sett er likegyldig hvilken farge ledningen har, men for å unngå å forvirre meg som er mer vant til vekselstrøm enn likestrøm vil jeg gjerne ha den fargen som skal være originalt (hvit til fjernlys, gul til nærlys og brun til jord).

 

RKUB er ikke beregnet for bruk i motorrommet på en bil, tåler ikke kjemikalier og danner klorgass ved temperatur over 70 grader ;)

 

Ok, jeg trodde det var RKUB man skulle bruke i bil. Hvis den ikke tåler mer enn 70 grader passer den nok ikke i motorrommet: Viften slår seg vel inn på litt over 100 grader når motoren er avslått, og det pleier å skje på varme sommerdager. Vet du hva slags ledning som tåler bruk i motorrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veksel- og likespenning kan ses på som ett i ditt tilfelle og felles for begge er kortslutning om to faser eller +/- legges sammen ;)

 

Teflonisolert (PTFE) og gummiisolert tåler varme, slik som kabler merket med MIL-SPEC. Alle bruker PVC-isolert kabel i bil selv om den ikke er beregnet for slik bruk, og det går meget bra :) Ville bare bemerke at den ikke var designet for det miljøet man har i et motorrom.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veksel- og likespenning kan ses på som ett i ditt tilfelle og felles for begge er kortslutning om to faser eller +/- legges sammen ;)

 

Teflonisolert (PTFE) og gummiisolert tåler varme, slik som kabler merket med MIL-SPEC. Alle bruker PVC-isolert kabel i bil selv om den ikke er beregnet for slik bruk, og det går meget bra :) Ville bare bemerke at den ikke var designet for det miljøet man har i et motorrom.

 

Nå har jeg sjekket elfaelektronikk.no, og de hadde både hvit og brun 6mm2 PVC-kabel til 18,80 pr meter. De hadde også noe de kalte Radox-125 som skal tåle 125 grader, men den var 28,10 pr meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår