Gå til innhold

During/romling i venstre bakhjul

Ranger emnet


Corsa dude

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en corsa 95 mod som går endel fram og tilbake til jobb. Det nå kommet en slik dure/romle lyd fra venstre bakhjul. Håndbrekket tar ikke som det skal inne i bilen, så der vet jeg det er noe rusk.

Jeg jekket opp bilen bak, venstre hjul subbet, trillet ikke lett rundt som det andre gjorde. Jeg beveget litt i staget fra håndbremsen som går inn på baksiden, vips så var det ingen motstand lenger. Prøvetur, jepp...fortsatt romling, men ikke fullt så mye. Jekket opp igjen, holdt hendene mine "kl. 12 og 6" for å kjenne om evt slark med tanke på hjullager, men tight og fint. Denne romlingen går ikke bort ved hard sving til høyre eller venstre som oftes hjullager feil gjør.

Kan dette ha noe med håndbrekket å gjøre? Henger på, bakbremser som henger ellernoe i den retningen. Noen som har en liten lur idè om dette, evt vært borte i det samme?

 

Takk for svar. :hmmmmmmmmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis å være slakk i hjullageret for at det skal være dårlig, kan være lyd men ikke slakk og omvendt.

Hvis du snurrer på hjulet når du har jekket opp bilen, er det ulyd fra området rundt hjulet da?

 

Det tyder på at det er noe som går tregt i håndbremssystemet ditt, du kan prøve å smøre opp denne hendelen selv, hvis det ikke hjelper er det enten wieren eller inne i trommelen det går tregt.

Det kan også være at det er stemplene som presser bremsebåndene fra hverandre som går trått, men det ser du ikke før du åpner opp trommelen.

 

Er det wieren lønner det seg å bytte den, er det i trommelen/bremsebåndene kan det holde å smøre det opp, men det er ikke sikkert.

Hvis det har hengt på en stund er det nok blitt slitasje forskjell på høyre og venstre side. Du kan ha 50% avvik i bremsekraft på håndbremsen ved en EU-Kontroll.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Takk for svar. Da kan det være både hjullager eller brems. Kan bremse evt håndbrekk system lage slik lyd ved en evt slitasje eller at det har satt seg litt? Jeg har aldri selv tatt av det systemet der, er det mye jobb, trengs det spes verktøy osv?? Selve trommelen må jo av får å se inni der, er det noe spes jeg bør passe på ved demontering av denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene vil ikke lage en rumlelyd, men er pipelyd nå bremsene er slitt og det går stål mot stål.

Trommelene kan være veldig vansklig å få av, så da må du enten slakke opp håndbrekket slik at de løsner eller så må du bare bruke makt.

Hvis du demonterer bremsebåndene og de resterende delene, så pass på at du vet hvordan ting skal sitte før du løsner/tar det av :)

 

Er ingen vansklig jobb, men du bør ha basic kunnskap når det gjelder bil skruing :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å skru av trommelen, her kan det være at du må bruke litt makt (bruk ordentlig rustløser). Hvis du ser så kan det være 2 hull i selve trommeln, disse er for at du kan bruke 2 skruer for å Tæsje/presse denne av!

 

Mitt tips er at enten så har en-eller flere fjærer knekt, eller så har belegget løsnet fra skoen slik at dette ligger bare å subber å skraper inni dær. Vask skikkelig rent inni når du har fått av alt, gjør ingenting om du spyler med 100L vann fordi dette vil være borte etter noen nedbremsninger.

Trommelbremser er ganske billige å overhale også, monteringsett + belegg koster skjeldent mer en 1000 lapp komplett bak.

 

Husk å sjekk trommelen om denne ser bra ut, og ikke minst gjør denne skikkelig rent med ordentlig rens.

 

Hvis du ikke vil ha problemer med slakk håndbrekk, evt at du vil ha en strammere handbrekk så kan du gjøre som følger:

 

Skru opp midtkonsollen, slakk håndbrekket helt opp, skru av trommelen, gjør den jobben du skal gjøre, juster bandene helt ut slik at du nesten ikke får på trommelen (kan plages litt her, er bare å prøve litt frem og tilbake + du trenger et flatskrujern), så tar du å hiver på hjulet, strammer opp håndbrekket så mye som mulig, så kjører du deg en tur med litt bremsning.

 

Tips til folk som kjører ganske mye, kan være lurt å ta av trommlene å gjøre rent av å til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår