Gå til innhold

Fastkorrodert dieseldyse. Verktøytips.

Ranger emnet


St-80

Anbefalte innlegg

Jeg har en Opel Vivaro fra 2004 med 1,9 liters turbodieselmotor. Dette er en common rail dieselmotor fra Renault. Typisk for denne motoren, som med en del andre common rail dieselmotor, er at dysene har en tendens til å bli sittende fast pga korrosjon.

Jeg har fått ut alle dysene bortsett fra én.

 

For å få god innfesting av verktøy har jeg demontert den elektriske solenoiden på toppen av dysen, og demontert øverste del av innmaten. Innsiden av dysen har innvendige metriske gjenger med dimensjon 17 x 1 mm. Her har jeg tenkt å feste glidehammeren. Da trenger jeg en bolt/skrue etc, med gjenger av nevnte dimensjon, som jeg kan sveise fast til et løfteøye/krok.

 

Problemet er altså å skaffe en skrue/bolt etc. med metriske gjenger med dimensjon 17 x 1 mm.

 

Jeg har googlet, sjekket Biltema, Wurth etc. uten resultat.

Jeg vet at noen oljeplugger har gjengediameter på 17 mm, men da er som regel gjengestigningen 1,5 mm.

Kanskje det finnes endeledd (på styrestag) som har denne gjengedimensjonen på tappen som fester endeleddet til fjærbeinet?

 

Dette er ikke en gjengs gjengestørrelse, og derfor trenger jeg altså tips og innspill til hvor dette kan skaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mekanisk verksted kan være løsningen ja. Spørs bare hvor mye de skal ha betalt. Det tar jo ikke all verdens tid å maskinere noe slikt, men om timesatsen er 500-700 kr så kan det bli noen kroner likevel. Ettersom fastkorroderte dieseldyser er et relativt hyppig problem for verksteder som jobber med diesel-innsprøytningssystemer, så finnes det en del spesialverktøy for slikt. Slikt spesialverktøy er ikke spesifikt for bilmerket, men for innsprøytningssystemet (Bosch common rail, Delphi common rail, etc.). Slikt spesialverktøy er heller ikke billig og er derfor noe jeg styrer unna for et slikt engangstilfelle.

 

Ønsket om å finne en billig, men fungerende løsning, har bakgrunn i at denne bilen har kostet skammelig mye penger de siste årene.

 

Et mekanisk verksted blir kanskje eneste løsning om jeg ikke finner en eller annen ting med riktig gjengedimensjon.

 

Her er forøvrig et tydelig eksempel på hvor gjenstridige disse dieseldysene kan være:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hør med nærmeste Suzuki-verksted, peugeotmotoren som sitter i XL7 har samme problem, og mest sannsynlig samme dyse, og de har aperonker til formålet. Det er dog ikke altid det holder dessverre, har vært bort i at toppen måtte skiftes pga dyser som ikke ville ut.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette problemet er fortsatt uløst, og det begynner å bli litt krise.

 

Jeg har ringt det meste som er av mekaniske verksteder i Trondheim for å få laget meg en ny stålstang til glidehammeren. De aller fleste mekaniske verkstedene har alt for mye å gjøre som det er, ettersom oljeindustrien beslaglegger nærmest all kapasitet. Omsider kom jeg i kontakt med et mekanisk verksted som kunne gjøre jobben, men prisen var alt for høy med tanke på at det er et engangsverktøy: kr 6500,- for en halv meter lang stålstang med diameter på 18 mm, samt gjenger M17x1 mm i den ene enden.

 

Jeg har også ringt rundt til diverse bilverksteder for å høre om det lar seg gjøre å leie spesialverktøy. De fleste har ikke slikt verktøy. Noen har, men vil ikke leie ut. Men til slutt fikk jeg likevel lånt meg et verktøy. Gleden var kortvarig da det viste seg at verktøyet ikke lot seg bruke. Gjengediameter stemte, men selve verktøyet er en slags ters hvor man trer ei hylse over dysen. Denne hylsen skal da støte mot topplokket. På toppen av hylsen sitter en skrue som man bruker til å trekke opp dysen. Problemet er at det er så sabla trangt mellom dysen og topplokket at det ikke er mulig å tre hylsen over dysen. Er det ikke det ene problemet, så er det det andre :angry:

Verktøyet i seg selv er supert, det er bare det at denne Renaultmotoren er så utrolig sær.

 

Jeg er mildt sagt takknemlig om det er noen her på forumet som har gode råd til hvordan dette problemet kan løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår