Gå til innhold

St-80

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    .

St-80's Achievements

  1. Jeg vurderer å leie meg en garasjeplass/verkstedplass i Trondheimsområdet. Det er nok mest aktuelt å leie sammen med flere andre, enten i et eksisterende leieforhold hvor jeg blir deltaker, eller at flere går sammen om å etablere et nytt leieforhold i et egnet lokale. Det meste er i utgangspunktet av interesse, men pris og standard er avgjørende. Tilgang til strøm, og helst vann, er en selvfølge. Alle som har egnet lokale til leie bes om å kontakte meg pr PM. Alle som er på utkikk etter noe lignende, eller som har kjennskap til aktuelle lokaler, kan svare i denne tråden. mvh Stian
  2. Jeg har en Opel Vivaro fra 2003 med en 1.9 dci common rail dieselmotor. Har lenge hatt problemer med kaldstart av denne motoren. Når motor er varm er alt i orden. Det meste av elektronikk og sensorer er målt og funnet i orden. Sort dieseleksos som velter ut får meg til å tenke at det umulig kan være mangel på diesel, men at det heller er mangel på luft og temperatur i forbrenningskammeret når motoren er kald. Pga dette har jeg nå mest mistanke om at det er kompresjonstrykket som er lavt. Ergo trenger jeg en sylinderlekkasjetester eller en kompresjonsmåler. Helst begge deler. Men dette koster jo mange penger, spesielt om det skal kunne brukes på dieselmotor. Biltema har finfint utstyr til dette formålet. Men det koster til sammen i underkant av 4000 kr for måleutstyr for både sylinderlekkasje og kompresjonstrykk. Litt drøyt for å bruke en gang eller to. Er det noen her inne som bor i Trondheimsområdet, og som har slikt utstyr som de er villige til å låne bort mot litt betaling?
  3. Jeg har, etter mye om og men, fått ut alle dieseldysene i en bilmotor jeg reparerer. Motoren det er snakk om er en Renault common rail dieselmotor fra 2004. Topplokket er i aluminium. Før nye dyser og kobberpakninger monteres bør vel anleggsflatene mot topplokket rengjøres for å sikre at det blir tett. Jeg er litt usikker på hvordan dette bør gjøres og hva slags verktøy som bør benyttes. Da jeg var i kontakt med et bilverksted som er spesialister på innsprøtningssystemer, fikk jeg vite at de bare stålbørstet anleggsflatene og påførte varmebestandig pasta, f.eks kobberpasta. Verktøyet de stålbørstet med var i grunnen bare en ca 25 cm lang stålstang med en tynn og skiveformet stålbørste festet i den ene enden. Diameter på stålstang og stålbørste var omtrent 18-20 mm, dvs et par millimeter mindre enn monteringshullet til dieseldysen. Jeg har lett etter slikt verktøy på nettet, men ikke funnet det. Derimot har jeg funnet informasjon og tips på websiden til Dieselgrossisten AS. Jeg siterer: Dieselgrossisten AS selger freseverktøy til dette formålet. Biltema selger også et tilsvarende verktøy for rengjøring/fresing av dysesete i topplokk. Ifølge Dieselgrossisten skal jeg ikke bruke kobberpasta. Er det da like greit å ikke bruke noe pasta i det hele tatt? Jeg har nemlig ikke tid til å bestille og vente på å få levert slikt hvitt spesialfett. I tillegg er jeg usikker på om jeg bør investere i et slikt rengjøring/freseverktøy. Er det noen her som har erfaring med slike reparasjoner og som har anbefaling til metode og verktøy?
  4. Dette problemet er fortsatt uløst, og det begynner å bli litt krise. Jeg har ringt det meste som er av mekaniske verksteder i Trondheim for å få laget meg en ny stålstang til glidehammeren. De aller fleste mekaniske verkstedene har alt for mye å gjøre som det er, ettersom oljeindustrien beslaglegger nærmest all kapasitet. Omsider kom jeg i kontakt med et mekanisk verksted som kunne gjøre jobben, men prisen var alt for høy med tanke på at det er et engangsverktøy: kr 6500,- for en halv meter lang stålstang med diameter på 18 mm, samt gjenger M17x1 mm i den ene enden. Jeg har også ringt rundt til diverse bilverksteder for å høre om det lar seg gjøre å leie spesialverktøy. De fleste har ikke slikt verktøy. Noen har, men vil ikke leie ut. Men til slutt fikk jeg likevel lånt meg et verktøy. Gleden var kortvarig da det viste seg at verktøyet ikke lot seg bruke. Gjengediameter stemte, men selve verktøyet er en slags ters hvor man trer ei hylse over dysen. Denne hylsen skal da støte mot topplokket. På toppen av hylsen sitter en skrue som man bruker til å trekke opp dysen. Problemet er at det er så sabla trangt mellom dysen og topplokket at det ikke er mulig å tre hylsen over dysen. Er det ikke det ene problemet, så er det det andre :angry: Verktøyet i seg selv er supert, det er bare det at denne Renaultmotoren er så utrolig sær. Jeg er mildt sagt takknemlig om det er noen her på forumet som har gode råd til hvordan dette problemet kan løses.
  5. Et mekanisk verksted kan være løsningen ja. Spørs bare hvor mye de skal ha betalt. Det tar jo ikke all verdens tid å maskinere noe slikt, men om timesatsen er 500-700 kr så kan det bli noen kroner likevel. Ettersom fastkorroderte dieseldyser er et relativt hyppig problem for verksteder som jobber med diesel-innsprøytningssystemer, så finnes det en del spesialverktøy for slikt. Slikt spesialverktøy er ikke spesifikt for bilmerket, men for innsprøytningssystemet (Bosch common rail, Delphi common rail, etc.). Slikt spesialverktøy er heller ikke billig og er derfor noe jeg styrer unna for et slikt engangstilfelle. Ønsket om å finne en billig, men fungerende løsning, har bakgrunn i at denne bilen har kostet skammelig mye penger de siste årene. Et mekanisk verksted blir kanskje eneste løsning om jeg ikke finner en eller annen ting med riktig gjengedimensjon. Her er forøvrig et tydelig eksempel på hvor gjenstridige disse dieseldysene kan være:
  6. Jeg har en Opel Vivaro fra 2004 med 1,9 liters turbodieselmotor. Dette er en common rail dieselmotor fra Renault. Typisk for denne motoren, som med en del andre common rail dieselmotor, er at dysene har en tendens til å bli sittende fast pga korrosjon. Jeg har fått ut alle dysene bortsett fra én. For å få god innfesting av verktøy har jeg demontert den elektriske solenoiden på toppen av dysen, og demontert øverste del av innmaten. Innsiden av dysen har innvendige metriske gjenger med dimensjon 17 x 1 mm. Her har jeg tenkt å feste glidehammeren. Da trenger jeg en bolt/skrue etc, med gjenger av nevnte dimensjon, som jeg kan sveise fast til et løfteøye/krok. Problemet er altså å skaffe en skrue/bolt etc. med metriske gjenger med dimensjon 17 x 1 mm. Jeg har googlet, sjekket Biltema, Wurth etc. uten resultat. Jeg vet at noen oljeplugger har gjengediameter på 17 mm, men da er som regel gjengestigningen 1,5 mm. Kanskje det finnes endeledd (på styrestag) som har denne gjengedimensjonen på tappen som fester endeleddet til fjærbeinet? Dette er ikke en gjengs gjengestørrelse, og derfor trenger jeg altså tips og innspill til hvor dette kan skaffes.
  7. Hei Etter å ha skiftet fjærer fra sportfjærer til standardfjærer har hjulvinklene blitt feil. Jeg har googlet i timevis for å se om jeg kunne finne spesifikasjoner på hjulvinklene til denne bilen, men uten hell. Er det noen her inne som har oversikt over hva som er riktige hjulvinkler til denne modellen? Jeg tenker da på camber, caster og toe, både foran og bak. Fortrinnsvis for standardfjærer, men gjerne for sportfjærer også. på forhånd takk :)
  8. Har et lite problem med en Audi 100 Avant quattro 90-modell som min bror har anskaffet seg. Bilen har to forskjellige calliperstørrelser på bakbremsene. Venstre calliper har stempel på 36 mm, noe som aldri har blitt levert på denne bilen. Høyre calliper har stempel på 43 mm, noe som ble levert for utgaver med forhøyet tillatt totalvekt (ventilerte skiver). Bilen har derimot massive skiver og ikke ventilerte skiver slik som det skal være i kombinasjon med 43 mm calliper. Audi 200 20v quattro ble levert med ventilerte bakbremser som standard. Det vi lurer på er om Audi 100 Avant quattro også hadde 43 mm callipere og ventilerte skiver bak som standard, eller om dette var ekstrautstyr? Må nesten vite dette for å skaffe riktige bremseskiver og callipere :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår