Gå til innhold

Bilist vs syklist. Noen som har peiling?

Ranger emnet


Yamazero

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er blitt en kollisjon mellom bil og syklist. Syklisten fikk brudd ved øyepartiet og måtte opere kjeven blant annet.

 

På ulykkestidspunktet ringte et vitnet til politiet og han ble overført til AMK som sendte en ambulanse. Politiet kom aldri.

 

Bilisten dro til politiet for å høre hva han burde gjøre videre, så han er blitt loggført hos politiet. Syklisten meldte ikke fra seg før etter 5-6 dager (pga legebehandling), og tok turen selv til politiet for å melde ifra om personskade. Politiet fant ikke navnet eller noe hendelser fra bilisten i datasystemet. Politiet sa til syklisten om å tenke litt mer hvis vedkommende ønsker å anmelde bilisten.

 

Short story, syklisten og bilisten møttes og skrive skademeld skjema sammen (1 uke etter ulykken). Bilisten får beskjed at syklisten skal ikke anmelde vedkommende.

 

Så spørsmålet er følgende:

 

Er det fare for at bilisten kan bli politi anmeldt uansett av politiet? Eller er det slik at ingen sak er blitt opprettet hos politiet og er ute av verden? Nå er det vel en forsikringsak.

 

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om personskade, skal det startast etterforsking, men det er ikkje dermed sagt at det vert noko større sak utav det, enn at det vert registrert. Godt mogeg at det er oppretta sak, men at saka har status som løyst, og då skal det i utgongspunktet ver ute av verda, men det er eit krav om at saka skal ver registrert, i tilfelle juridisk etterspel av noko slag.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er berre å slå på tråden i grunn, men om du vert anmeldt for forholdet - då vil du på eit eller anna tidspunkt få vite det. Men som sagt, er berre for den det gjeld, å ta ein telefon og høyre på den lokale politistasjonen. Dei er flinkare til å rettleie den det gjeld vidare i forhold til dette.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de skal det. Men jeg syns det er rart at de aldri kom på stedet da sammenstøttet skjedde. Jeg gjorde iallfall mitt og meldte i fra noe timer etter ulykken. Heldigvis har det gått greit nå, syklisten er på bedringsvei, og hun skal nok få det hun trenge. For å være ærlig så bryr jeg ikke meg om det lille skaden på bilen, viktigere at syklisten har det bra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De MÅ ikke etterforske, hvis det er veldig enkelt å opplagt hva som har skjedd, begge parter har meldt seg og evt syklist ikke vil anmelde. Ser ikke påtalemyndigheten noe vits i å anmelde, så loggfører de hva som har skjedd, og avslutter saken. Men slikt blir lagret, feks om syklisten om 10 år får en uventet følgeskade som kan "bevisest" at dette er pga den ulykken, da kan saken gjenopptaes og fører kan bli anmeldt, og det kan kreves erstattning, evt kan det erstattes av staten alt ettersom. (Slik jeg har oppfattet slike saker, og hørt iallefall).

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis jeg blir funnet skyldig i dette? Jeg lånte bilen nemlig.

 

Jeg har skjønt det slik at ansvarsforsikringen til bilen dekker alle utgiftene til syklistene (personskade, sykkel etc).

 

Kan forsikringselskapet kreve noe fra meg? Jeg skjønner at bil eieren vil miste bonus og får høyere premie.

 

Da blir det vel en sak mellom meg og bil eieren? Altså at jeg tilbyr å betale for skaden på bilen?

Kan også nevne at jeg har lånt bilen i en periode på 6mnd, og har også vært med å betale halvparten av årsavgiften og forsikring. Så det at jeg betaler for skaden og ikke noe mer er vel ganske fair?

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis jeg blir funnet skyldig i dette? Jeg lånte bilen nemlig.

 

Jeg har skjønt det slik at ansvarsforsikringen til bilen dekker alle utgiftene til syklistene (personskade, sykkel etc).

 

Kan forsikringselskapet kreve noe fra meg? Jeg skjønner at bil eieren vil miste bonus og får høyere premie.

 

Da blir det vel en sak mellom meg og bil eieren? Altså at jeg tilbyr å betale for skaden på bilen?

Kan også nevne at jeg har lånt bilen i en periode på 6mnd, og har også vært med å betale halvparten av årsavgiften og forsikring. Så det at jeg betaler for skaden og ikke noe mer er vel ganske fair?

 

Det må nesten du og eier bli enige om, vanskelig for en tredjepart å kunne avgjøre noe slikt, uten å vite alle detaljer. I slikt spiller evt kontrakter en rolle også.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår