Gå til innhold

Amatøren skal igang med vårpussen... Går dette greit??

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Amatøren skal snart igang med vårpussen på bilen. Lakken har endel striper fra kjøring langs busker, vaskeriper o.l. Regner med at disse lar seg polere bort. Ellers så bærer lakken preg av lite pleie hos forige eier, men det meste sitter nok bare i klarlakken (metallic).

Da erfaring og penger er mangelvare, så ser jeg for meg å sette igang med jobben som følger:

 

- Skikkelig nedvask med avfetting og gjerne en omgang pan-glans som tar vekk den verste skitten.

- Seksjonsvis polering med Mequiars Ultimate compond. Påføres og jobbes inn med to-hodet polermaskin fra clas ohlson, tørkes av med mikrofiberklut.

- Påføring av kurrant voks (har en turtle nano tech wax liggende) for hånd, poleres av med microfiberklut.

 

Høres dette greit ut, eller lyser det noen varsellamper her?? Bør jeg bruke en annen voks?

Svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen varselklokker her foreløpigt.

Har du tenkt på clay?

 

Kva slags pads skal du bruke til UC på maskin? Kan kanskje være greit å bruke litt grove pads først og deretter litt fine pads.

 

Voksen er vel ikkje den beste, men fungerer vel greit nok til den er tom. Da kan du kjøpe ein anna voks.

 

Kva slags bil og farge har du?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takker for svar :)

Jeg har aldri prøvd clay, men har av og til lekt med tanken. Har det veldig mye for seg? Vil ikke poleringen ta knekken på alle urenhetene?

 

Jeg ser det bare har en type pads på clas til den maskina, regner med at det fungerer greit.

 

Jeg kan alltids spandere på meg en flaske voks om det er andre produkter som er bedre og lettere å jobbe med.

 

Vi snakker om en Rover 75 i british racing green (grønn metallic)

 

Den største utfordringen er tia. Som trebarnsfar så har jeg ikke mulighet til å sette av en hel dag :) Jeg har også vurdert å sette jobben bort, men har aldri vært fan av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poleringen vil kanskje ta knekken på ureinheitene, men dei vil da sitte fast i padden og bli dratt mange ganger rundt i sekundet på lakken. Blir fort riper av dette!

 

Det hender at eg dropper clay, men da er lakken ganske bra etter avfetting og voks. Drar du fingrene over lakken, skal den være glatt. Er ikkje lakken glatt kan det være greit med clay.

Men du kan teste polering på eit lite område for å sjekke kva som skjer. Med fargen du har på bilen er det lett ting. Har du ei kraftig lommelykt, er det berre å trste med forskjellige vinkler for å sjå vaskestriper. Sola kan og brukes. (viss den kommer på besøk)

 

Bur du i nærheien av butikk(er) med bilpleie? Det finnes masse bra å kjøpe i nettbutikker og.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår