Gå til innhold

Service på Skodia Octavia STV ELE 4X4 105HK DPF

Ranger emnet


getbye

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal ifølge longlife service plan utføre service nå.

 

Under følger tilbudet jeg har fått. Jeg synes det hørtes dyrt ut, men har ikke så mye erfaring med dette. Bilen er første gangs registrert i 2009, og jeg lurer på hvor hensiktsmessig det er å følge longlife planen, kontra å gi blanke og benytte de verkstedene og de delene jeg selv ønsker. Kort sagt, bør jeg benytte meg av en slik serviceplan, eller kan jeg fint klare meg med 5 års reklamasjonsrett, og service etter behov etter dette? Synes som om Møller tjener fett på å ha "monopol" på service på bilene..

 

 

Jeg skal også skifte en pære i front, parklys. Har ikke fått oppgitt pris på dette som det fremgår under.

 

 

"Vi takker for oppdraget ang. deres bil: xxxxxxx, OCT STV ELE 4X4 105HK DPF

og bekrefter vår avtale.

Avtalt:

- Spylervæske

- Bytte viskerblad

- Oljeflaske

- Alternativ transport - ord tra selv.

- Servicehefte i bilen

- Betaling: Kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spylervæske???? det fyller du selv når det er tomt og viskerblad får du hos biltema for 70 kr:) oljeskift klarer du fint også:)

 

 

haha, jeg skal vel greie det ja;) oljeskiftet krever at jeg bruker longlife olje for å beholde long life garanti, hvor mye koster det, og hvor kan jeg kjøpe den? Og klarer jeg å skifte selv?;) hvor lang tid tar det å skifte olje? takk for svar grill82:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok kjøpe oljen hos møller for og beholde garanti selvom det er latterlig då du får samme oljen andre plasser mye billigere(tror møller tar ca 1000kr for 4 liter)

du klarer fint og skifte olje selv:) på bunnpannen under motor er det en av tappnings skrue som du skrur ut og la oljen renne ut(helst oppi en boks eller lignende;)) når det ikke renner mer skrur du inn skruen igjen og fyller på ca 4 liter tror eg det er:) tar ikke mangen minuttene:)

 

bare hyggelig og hjelpe litt:)

82 Toyota Corolla KE70 "langtids prosjekt"

96 Nissan Primera "G(anske) X(treme) edition"

02 Skoda Octavia "low n slow" RIP:(

92 Toyota Carina E SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har aldri brydd meg med longlife greiene hos merkeverksted, min bil er endel år eldre en din, så eg holder meg til billig oljer og bilen går fortsatt;) men hadde eg hatt en nyere bil så vet eg ikke... mulig noen av de andre skoda gutta innpå forumet her kan gi ett bedre svar på det:)

82 Toyota Corolla KE70 "langtids prosjekt"

96 Nissan Primera "G(anske) X(treme) edition"

02 Skoda Octavia "low n slow" RIP:(

92 Toyota Carina E SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På firmabilen følger jeg planen, men privat bilene får stell på ett Fyksen bil verksted på Brumunddal ;-) fyller long life der da ;-)

 

 

 

Jeg vurderer sterkt å gjøre det samme nå! snakket med flere som mener det er idioti å betale søkkevis av penger for å holde på garantien, når man likevel har reklamasjonsrett til fabrikken første 5 år. Og det å følge serviceplanen har uansett mest å si i forhold til videresalg, noe som ikke er aktuelt for meg med det første. derfor jeg kjøpte meg en såpass ny bil (2009modell).

 

Tror jeg skal finne meg et godt uavhengig verksted som kan utføre god service til en rimelig penge, så regner jeg med bilen holder godt lenge!

 

Møller = konsentrasjon av penger og makt= monopol= de største forblir store og vokser seg større= små verksteder skvises= kjipern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjonsretten mister du om du ikke kan dokumentere at service med korrekt skjema er utført av et autorisert verksted.

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjonsretten mister du om du ikke kan dokumentere at service med korrekt skjema er utført av et autorisert verksted.

 

Men det må ikke være et merkeverksted? Dvs. jeg kan bruke et hvilket som helst annet verksted, så lenge jeg er sikker på at de vil utføre service i henhold til bilens spesifikasjoner og krav, og dette registreres i serviceheftet?

 

Ang. reklamasjonsrett, så synes det som jeg har tilsvarende krav mot utsalgssted, som selger har, jf. forbrukerkjøpsloven § 35. Dvs. at jeg har 5 års reklamasjonsrett på bilen, fra første gangs registreringsdato, selv om jeg kjøpte bilen privat og ikke gjennom forhandler.

 

takk for svar alle sammaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LL-olje er ingen bra olje, motoren har et mye bedre liv om man bruker "vanlig" olje og skifter minst hver 10' km. Husk bare riktig viskositet.

LL-olje brukes kun fordi kundene (bileierene) ønsker mye sjeldnere serviceintervaller, noe som går på bekostning av motorens ve og vel ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LL-olje er ingen bra olje, motoren har et mye bedre liv om man bruker "vanlig" olje og skifter minst hver 10' km. Husk bare riktig viskositet.

LL-olje brukes kun fordi kundene (bileierene) ønsker mye sjeldnere serviceintervaller, noe som går på bekostning av motorens ve og vel ;)

 

For real? Det høres jo ikke så smart ut. Trenger jeg garanti når jeg har reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for real, de store problemene med slitasje på kammer mm kom med LL-oljen. Motorer som var sett på som evighetsmaskiner får slitasjeskader med nymotens oljer. Lurvete hoder i VAG anbefalte også å ikke skifte olje på automarkassene, kort tid etter havarerer den ene etter den andre.

Alt er på grunn av lengre serviceintervaller etter kundenes ønsker og miljøhensyn (LL olje). Standard gammeldags god olje, såvel mineralsk som syntetisk, hadde store andeler med smørestoffene zink og fosfor. Siden disse bryter ned katalysatoren er mengden i oljen sterkt redusert (fra ~1800 ppm til ~600 ppm), noe som får følger for motorene i form av slitasje.

Jeg vil ikke anbefale deg å bytte olje da dette kan gå ut over garanti, sier bare hva motoren har best av ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr LongLife olje:

Av olje som er godkjent for nyere VAG dieselmotorer så finnes det vel [nesten] bare longlife olje å få kjøpt (VW 507.00 spec).

 

Det man da med fordel kan (bør) gjøre, er å bruke spesifisert olje, men skifte olje en gang mellom de vanlige serviceintervallene, etter 10-15.000 Km

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for real, de store problemene med slitasje på kammer mm kom med LL-oljen. Motorer som var sett på som evighetsmaskiner får slitasjeskader med nymotens oljer. Lurvete hoder i VAG anbefalte også å ikke skifte olje på automarkassene, kort tid etter havarerer den ene etter den andre.

Alt er på grunn av lengre serviceintervaller etter kundenes ønsker og miljøhensyn (LL olje). Standard gammeldags god olje, såvel mineralsk som syntetisk, hadde store andeler med smørestoffene zink og fosfor. Siden disse bryter ned katalysatoren er mengden i oljen sterkt redusert (fra ~1800 ppm til ~600 ppm), noe som får følger for motorene i form av slitasje.

Jeg vil ikke anbefale deg å bytte olje da dette kan gå ut over garanti, sier bare hva motoren har best av ;)

 

Latterlige greier. men det ser ut som jeg er stuck med long life olje, siden noe annet ikke fungerer til nyere biler? Men da bør jeg bytte olje oftere, som bwana sier?

 

takker igjen mye for hjelpen! jeg lærer;) fersk bileier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår