Gå til innhold

Nøkkelen satt seg fast, vinduene går ned, sjoførdøren vill ikke låse!

Ranger emnet


Sverre Olsen Hovtun

Anbefalte innlegg

Eg var så uheldig att sentrallåsen på sjoførdøra sluttet og virke, da begynte eg og bruke nøkkelen, men den skilte seg fast, da eg prøvde og å den ut gikk vinduene ned og det regnet, eg var litt harhendt for og få ut nøkkelen for og lukke vinduene og det kom et liten knikke lyd og nøkkelen kom ut, problemet nå er att alle dørene låser seg opp hele tiden og vinduene går ned. Noen så vett hva som er røket og hva som må skiftest? Er det dyrt? Fikk lappen og bilen i påsken så det er ikke så hyggeligt.

Mvh Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om selve dørlåsen er ødelagt så må denne byttes. Er mikrobrytere inni den, disse kan også være i uorden. På flere Passat er komfortmodulen montert i dørken under førersetet, om denne blir fuktig kan du få slike problemer som du beskriver (låser opp dørene og åpner vinduer).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vore noe fuktighet, tror det må vær selve låsen, ved å vri nøkkelen ene vegen kan du ta ned alle vinduene,og ved å vri den andre låse opp/ igjen, virke som den tar vinduene og låser opp hele tiden, har koblet fra bateriet nå så ingen elektromotorer osv( har ikke peiling) skall brenn opp eller lignende. Er det dyrt og skifte denne låsemekanismen på verksted? Går det an og jøre selv?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok låsekassa som er defekt. Et vanlig problem på alle moderne VAG biler.

Låsekassa inneholder alt så som sentrallåsmotor, og 3-4 microbrytere (er gjerne disse som feiler)

Pris på låsekasse er vel størrelsesorden 1500 kroner.

 

Hele døra må demonteres fra innsiden for å komme til å bytte låsekassa.

 

Det finnes en del illustrerte guider på nettet om hvordan dør demonteres for å skifte lås.

Bl.a. her: http://www.taligentx.com/passat/maintenance/doorlockmechanism/

 

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe motstand i nøkkelen når du vrir om, eller går den veldig lett rundt? Går den veldig lett er låsesylinderen defekt.

 

Før du begynner å bytte låsekassa river du opp teppet på førersiden og går over alle ledningsføringene som går inn til komfortstyreenheten (sitter i en stor svart boks). Somregel finner du masse grønt der...

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja eg sette den På verksted etter ein måned med forsøk på å fikse problemet, hver gang eg trodde det var fikset kom eg til bilen som hadde låst seg opp og kjørt ned alt fra 1-4 vinduer. Tok med det samme stor service og skiftet hjullagerene bak+ en vindusheis, det hele endte på 20 k som eg syntes var kansje litt drøyt, men hva annet kan mann gjøre når man er ung og uten erfaring, bilen min er tilbake og er kjempefornøyd med å ha den med min side!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår