Gå til innhold

Feiltenning

Ranger emnet


eirikfo

Anbefalte innlegg

Har nettopp tatt diagnosetest på min bil. Nå rykker den igjen. Rykkinga kom gradevis tilbake igjen. På torsdag tok jeg ut alle elektriske motorkontakter å spraya de med kontaktspray. Gjorde rent luftfilter og sjekka jordingspungter.

Rykken kommer ved ekslerasjon feiltenner hele veien opp. (1 og 2 gir.) Viss jeg akslererer lite i starten slik at feiltenninga går over kan jeg trykke gassen gradevis oppover til høyt turtall å bilen går jævelig bra.

Når jeg slepper gassen på lavt turtall i gir rykker den en del noen ganger.

Har noen ideer igjen:

veivakselføler

dårlig eksosventil

 

deler jeg har bytta:

plugger 2 ganger

lambasonde

rensa egr ventilbilen

har nylig havarert, så jeg overhalte motor. toppen jeg kjøpte vet jeg ikke standen på for den kjøpte jeg brukt fra en som jobba på meka verksted.

vannpumpe

pakningssett (topakning osv)

 

Noen som har vært borti noe av det samme?

har akkuratt fått lappen så er klar for å få bilen til å gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ikke ut som det har noe med tenning å gjøre i det hele tatt, men med blandingsforhold. Få sjekket opp dette, hvis du tar en avgassmåling på tomgang, og litt lett rusing, hva ligger AFR/lambda-verdi på da?

 

Kan jo være register som står ei tsnn feil også.

 

Skyter eller poffer den i eksos eller innsug, eller bare henger den igjen?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kommer tenningsbank, så kan jeg love deg at en ny coil ikke vil fikse dette.

 

Er det motor med tradisjonell fordeler? Kan du justere tenning på denne?

 

Kan du ha satt register en tann feil?

 

HVA SLAGS BIL OG MOTOR ER DET SNAKK OM?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en Opel corsa 1997 (x14xe). Motor er 1998mod. Om det er en tradisjonell fordeler hvet jeg ikke. Er ikke dette coil med innebygd fordeler?

 

er veldig sikker på at registertennene er riktig. Var veldig nøye når jeg bytta.

 

les denne tråden.

http://www.opelpower.dk/ (forum suge motorer midt på siden er dette innlegget Dårlig motorgang x16xel

)

Endret av eirikfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekka registerreima, alle tennene var satt riktig i forhold til hverandre. Banklyden kommer fra motorrumet. Vis du da mener innsuget.

Det kommer også en liten poffe lyd fra potta når den går på tomgang, turtall går ned og derretter opp igjen. Dette gjentar seg ca vert 3 sekund.

Kan det være veivakselenssor? (Ingen utvendige skader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekka registerreima, alle tennene var satt riktig i forhold til hverandre. Banklyden kommer fra motorrumet. Vis du da mener innsuget.

Det kommer også en liten poffe lyd fra potta når den går på tomgang, turtall går ned og derretter opp igjen. Dette gjentar seg ca vert 3 sekund.

Kan det være veivakselenssor? (Ingen utvendige skader)

 

Om du øker turtallet litt, hva skjer da med hyppigheten på fuskinga?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mer respons.

Når jeg skal opp i fart nå så hører jeg at motoren feiltenner med javnt mellomrom hele turtalsrekisteret, alle gir. Er som å høre feil tenning hver gang sylinderen paserer. for å ungå feiltenninga må jeg være veldig forsiktig på gassen. Jeg gir gradevis mere gass etter hvilke turtal jeg kommer opp i. Motoren fusker ikke like mye når den er kald.

Gir jeg full gass dauer draget mye, og den rykker en del.

Motoren starter alltid med en gang, motorlampe lyser ikke. Ingen feilkoder på Opel verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bytta jeg veivakselsensoren. Som vanelig med flaksen min knakk feste når jeg skulle skru ut skruen som holder sensoren. limpe feste igjen.

Nå er bilen mye bedre. den feiltenner ikke, men den fusker ofte viss jeg gir veldig mye brå gass når bilen er varm. På tomgang går motoren javnt men kommer et lite puff fra potta ca hvert 6 sek.

hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår