Gå til innhold

Defekt lambdasonde ?!

Ranger emnet


Glennarn

Anbefalte innlegg

Fanker`n også, lambda er jo så dyr.. Hvordan sjekker jeg den med multimeter ? Om du klarer å forklare det på en grei måte : )

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan ikke sjekke lambda med et digitalt multimeter, det blir bare rot og antagelser. Her må du ha et analogt måleinstrument, aller helst scope. Når motor har gått i minst ett minutt etter oppstart måler du mellom jord og den svarte ledningen ut fra lambda, uten å ta av pluggen! Se bilde lenger opp. Verdien ut fra en ok lambda vil veksle raskt opp og ned, mye raskere enn et digitalt måleinstrument klarer å hoste frem tallene, derav kan den ikke måles med ditt instrument.

 

Lambdaverdi/tid

Lambda.png

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heisann. Jeg har samme motoren og lignende problemer. Motoren drog noe ujevnt oppover turtallsregisteret, men spesielt når jeg passerte 4000 rpm virker det som halvparten motorkraften forsvinner. Tok diagnose og fikk feilmelding på lambda "too high value" eller noe i den duren.

 

Jeg skiftet lambdasensoren og slettet feilkode. Nå drar den jevnere, men fremdeles virker det som halvparten av hestene forsvinner umiddelbart når den paserer et punkt rett etter 4000 omdreininger.

 

Fordelerlokk, rotor og tennplugger er under et år gammelt på bilen min så jeg regner med det ikke er det som er problemet i første omgang.

 

Jeg skal prøve tipsene du har fått i denne tråden og følge med på hva du finner ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag når jeg kjørte til jobb var det tilbake til noe nykkete gange på forskjellige turtall/gasspådrag. Fremdeles mest effekttap når jeg passerer 4000rpm. Men så kom jeg til å tenke på at det er bare når jeg har gidd full gass. Jeg prøvde så å gi litt mindre enn full gass og det viser seg at motoren drar helt fint helt opp til sperra om jeg treffer rett punkt på gasspedalen. Jeg må nesten følge turtallet oppover med pedalen for at den skal dra jevnt hele registeret. Da kan jeg vel nesten utelukke tett katelysator?

 

I kveld målte jeg motstanden i temperaturgiveren til kjølevannet som anbefalt i tråden her og målte 480 ohm ved 70 grader og 340 ohm ved 90 grader. Jeg tok også en ny diagnosetest og nå er feilmeldingen på katalysatoren tilbake.

 

Trådstarter må bare hyle ut om det blir for mye mas fra meg i tråden, jeg kan eventuellt lage en egen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bruk den du, det går helt fint! : )

Innmaten i katalysatoren min har blitt fjerna vist nok, så den kan det ikke væra på min bil... Har ikke sjekket noe vidre ang dette, når det er varmt i lufta virker det som om den går som den skal.. Merkelig greier ;p

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det :) Siden jeg fremdeles leste for høye verdier på lambdasonden på diagnosen så tenkte jeg at den fikk for mye luft. Derfor skiftet jeg bensinfilteret i tilfelle det skulle være noe så enkelt at det var tett. Det var det ikke. Så tenkte jeg at jeg kunne prøve å bytte luftmengdemåleren siden jeg hadde en liggende. Det virket! Nå drar den med alle de ville 101 hestene igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det :) Siden jeg fremdeles leste for høye verdier på lambdasonden på diagnosen så tenkte jeg at den fikk for mye luft. Derfor skiftet jeg bensinfilteret i tilfelle det skulle være noe så enkelt at det var tett. Det var det ikke. Så tenkte jeg at jeg kunne prøve å bytte luftmengdemåleren siden jeg hadde en liggende. Det virket! Nå drar den med alle de ville 101 hestene igjen :D

 

Så flott a gitt! : )

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Usikker på motor type. men e vertfall ein 1994 modell. Men har skrudd i heila dag! Har bytta coil. hjerne, lamda, målt kontakten som du sa. katalysator, rotor, plugga. pluggledninga. fortelarlokk. lagt opp ny jording til motoren. bytta injection. pakning onda injectionen.

 

Men No Heilt på slutten av kvelden så justerte eg på tenningo! Å då kom han med ein gong! Frisk som bare pokker!

 

Så da eg gjore va å løsna på feste til fordelaren, mens han sto på tomgong, justerte mot klokko. heil til den gjekk ujamnt, og så et par milimeter tilbake. og der gjekk han heilt fint!

 

Så trådstarter, vist du ikkje har kasta bilen til no. JUSTER TENNINGO! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta motor jeg, samt luftmengdemåler, lambdasonde, nye plugger, ledninger og fordeler. Så da måtte jeg stille tenninga, så den er i orden! : ) Men motoren fjusker fortsatt ved gasspådrag.. Truuur bensinpumpa er feilen, att den får for lite bensin... Sjekka bensintrykket og den fikk 1,5BAR.. Noen som vet mye den skal ha ?

Er en 1,6 vento 97 mod.. Motorkode; AEK, AFT.

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår