Gå til innhold

Motoreffekt ved kald og varm luft.

Ranger emnet


markula

Anbefalte innlegg

Jeg kan kjenne lett forskjeld på bilen når det er -20 grader ute en midt på sommeren som det fort er 20-30 grader. Dette utgjør jo en forskjeld på opp til 50 grader. Og blandingen inne i motoren brenner på 570 grader mener jeg(ikke helt sikker) så blir tempraturforskjelden fra inn luft til forbrending 590 grader på vinteren, og 540 grader på sommeren. Dette mister man en del effekt på, har noen noen tall eller måter å regne ut dette. Siden det er soppas merbart tror jeg det er på vertfall 10%.

 

noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer an på hvor ny bilen er og dermed hvilke sensorer ECU er koplet opp mot. Nyere biler har IAT og luftmassemåler og kan dermed vite akkurat hvor mye luft motor suger inn, uavhengig av temperatur. Eldre motorer, både med gasser og injection, har ingen slik måling. Husk at mengden luft motor suger inn er en del større når luften er kald (mindre volum når kald) enn når luften er varm. Dette gir høyere kompresjon, noe som utvikler mye mer varme enn lav kompresjon, derav kompanserer for avvik på innsugsluft og mere til. Dette vil også gi mer effekt, er ikke uten grunn turbomotorer har intercooler ;)

Som tommelfingerregel vil en motor gå bedre ved kald luft enn ved varm uteluft, da såfremt tilført bensinmengde er korrekt i forhold til luftmengde (AFR). Om dette ikke kompanseres vil motor gå for magert ved kald innsugsluft.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det kun fordeler med kald innsugningsluft, men dette er jo selvsagt forutsatt korrekt tenningstidspunkt og blandingsforhold.

 

Kald luft tar mindre plass enn varm luft, om man suger inn kald luft i motoren vil den komme inn i større masse enn ved varm luft, når den kommer inn, det vil gi bedre fylling, bedre fylling vil gi økt dynamisk kompresjon, begge deler vil øke effekten. Kald luft gir også mindre sjans for tenningsbank, man kan gi tidligere tenning.

Det vil jo også ha en viss kjølende effekt på motor, som jo også er positivt.

 

Såsant man ikke får problemer med ising(forgasserising) rundt spjeld og kanaler, er det jo en fordel dess kaldere lufta er, selvfølgelig, ekstremt kalde temperaturer vil jo bare trøbbel, men 20 blå på innsugslufta er ikke negativt på en ellers driftsvarm motor.

 

Ser jo at jeg gjentar mye av det nevnt over her, og det er jo ganske enkelt siden det stemmer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg husker ein Top Gear episode der dei testa ein Porsche 911 GT2 RS. Då fekk dei problemer med att den drog dårleg i ein ørken, det var 70 c grader.

Og på tur i Bolivia fekk dei problemer med at lufta var for tynn.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår