Gå til innhold

Svidd clutch på automat? Det røyk fra motorrommet!

Ranger emnet


Aalsen

Anbefalte innlegg

Passat 1,9 TDI 110hk 231000km Automatgir.

 

Jeg og fire andre dro til hytta med fullastet bil forrige onsdag. Opp til hytta gjennom skogen er det svingete oppoverbakke og ingen trafikk, så jeg gav på det bilen klarte. Den giret et par ganger ned og opp ettersom bakkene ble bratte og flatet ut.

 

Da jeg kom på toppen (etter ca fem-10 min) og stoppet bilen luktet det svidd. Jeg skrudde ikke av motoren enda.

Jeg åpnet panseret og det kom røyk på opp på venstresiden (passasjersiden) av motoren ved turbo. Røyken kom fra/under luftsiden på turboen, og ingenting på eksossiden så jeg utelukket sprekk i turbopakning o.l. på turboen. Det luktet ikke typisk eksos, men heller svidd.

 

Jeg stoppet motoren og bilen stod i to netter før turen gikk hjemover. Da bilen hadde blitt varm ved vanlig/rolig kjøring så jeg ingen røyk fra motorrommet, HELDIGVIS. Har ikke luktet røyk siden :D

Jeg kjører ikke hardt med den bilen igjen :p

 

Var det clutchen som hadde fått juling da det røyk opp fra motorrommet? Kom bare røyk fra den ene siden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreldrene mine hadde hytte på fjellet, luktet alle bilene svidd når vi kom opp. Det var ganske bratt, svingete og ikke særlig god kvalitet på veien. Faren min bytter biler omtrent 1 gang i året, så det var mye forskjellig biler opp på hytta. Aner ikke hvorfor, men det var tydeligvis normalt og det var aldri noe i veien med de ellers :p

- 07 mod. Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D

- 02 mod. Audi A6 3,0 Quattro

x 02 mod. VW Passat Highline 1,9 TDI

x 00 mod. Mercedes E200 Elegance

x 96 mod. Mitsubishi Galant 1,8 16V GLSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen clutch på automatgir. Det kan hende det lå litt olje eller kom snø oppi motorrommet slik at dette smeltet ved høy belastning. Se etter eventuelle oljelekasjer.

 

Såklart er det clutch på automatgir......

 

Hmm.. Da må denne clutchen også byttes etterhvert slik som på manuelle kasser da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere clutcher på ei konvensjonell automatkasse, og ja, disse slites også, hva tror du gjøres ved overhaling?

 

Skifting av clutcher, bremseband, tetninger og diverse fjærer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen clutch på automatgir. Det kan hende det lå litt olje eller kom snø oppi motorrommet slik at dette smeltet ved høy belastning. Se etter eventuelle oljelekasjer.

 

Automatkasser har clutch(er!). De er ikke mekaniske som på manuellkasser, men heller hydraulisk.

Endret av BaardI
Feil quote.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår